به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۲۹۹۲۹۱

نگرانی از حضور چینی‌ها در بخش مسکن

نگرانی از حضور چینی‌ها در بخش مسکن
 گروه اقتصادی:روزنامه توسعه ایرانی نوشت: در روزهای گذشته و به نقل از اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس خبری مبنی بر مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن دولتی در ایران مطرح شد.این خبر مانند بمبی برای صنعت ساخت‌و‌ساز بود و واکنش‌های فراوانی در میان فعالان این صنف و حتی افکار عمومی در پی داشت.
در همین خصوص رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: در حالی که ما با تکنولوژی صد سال پیش خانه می‌سازیم برخی به جای تلاش برای وارد کردن تکنولوژی جدید به فکر وارد کردن پیمانکار، آن هم از نوع چینی هستند.
مجتبی بیگدلی افزود: اخیرا اخبار نگران‌کننده‌ای از حضور شرکت‌‌های خارجی در بخش مسکن شنیده شده به طوری که در یک حرکت خیانت‌بار یک شرکت ترکیه‌ای در اصفهان قرارداد ساخت چند هزار واحد را امضا کرده و کل پروژه به صورت مشارکتی قرارداد بسته شده که باعث تاسف است و دولت سابق عملا این بخش را رها کرده بود و تعجب می‌کنم چرا دولت فعلی در این قرارداد ورود و پیگیری نمی‌کند؛ اکنون نیز اخباری از حضور چینی‌ها در بخش مسکن به گوش می‌رسد.
 در حالی که مصالح و سازنده در داخل کشور حضور دارد و باید توجه داشت صنعت ساختمان متولی 1200 گروه شغلی است و از مقام معظم رهبری درخواست می‌کنیم همان‌طور که برای حمایت از صنعت لوازم خانگی ورود کردند برای حمایت از صنعت ساختمان نیز اقدام کنند. ساخت سالانه یک میلیون مسکن به صورت واقعی یعنی حمایت از تولید سالانه یک میلیون یخچال، تلویزیون، اجاق گاز و میلیون‌ها متر مربع فرش... .صنعت ساختمان، صنعت مادر محسوب می‌شود و وزیر راه و شهرسازی علیرغم شعارهایی که داده‌ شده، ورود خوبی به این بخش نداشته است. هرجا شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای، فرانسوی و... وارد شده‌اند، یک جانبه عمل کرده و هرجا به نفع آنها نبوده، پشت ما را خالی کرده‌اند.
وی درباره وجود تکنولوژی ساخت مسکن ارزان و سریع در کشور گفت: وجود مافیایی که در سازمان نظام مهندسی وجود دارد متاسفانه اجازه ورود تکنولوژی روز دنیا به داخل کشور را نمی‌دهد و به جای اینکه این سازمان زمینه‌های ابتکار و نوآوری را در کشور ایجاد کند مانع می‌شود و سبب شده تا با تکنولوژی و شرایط 100 سال گذشته ساختمان‌سازی کنیم. ورود تکنولوژی‌های جدید در صنعت ساختمان، منافع سازمان نظام مهندسی را به خطر می‌اندازد؛ این تکنولوژی وجود دارد اما این سازمان آن را تایید نمی‌کند بنابراین در مرحله نخست باید این سازمان و قوانین آن را متحول کرد و سپس خدمات بخش مهندسی همانند سایر کشورها به بخش خصوصی واگذار شود و پس از آن شرایط انتقال تکنولوژی را فراهم کنیم. به جای اینکه سازنده چینی وارد کنیم باید نسبت به ورود تکنولوژی و دانش سریع‌سازی، ارزان‌سازی و کیفی‌سازی مسکن از چین وارد شود زیرا این کشور در تکنولوژی ساخت مسکن صاحب‌نام است. وزیر راه و شهرسازی باید نسبت به واردات تکنولوژی ساختمان‌سازی از چین اقدام کند نه اینکه لقمه بسیار گران را به صورت مفت و مجانی در دهان سازنده چینی بگذاریم.خبر مذاکره با چینی‌ها برای حضور در صنعت ساختمان ایران، برای ما خبر بدی بود و از دولت سیزدهم بسیار متعجب شده‌ایم. مسکن یکی از موضوعات بسیار مهم برای مردم محسوب می‌شود.
انبوه‌سازان ایرانی توانایی واردات تکنولوژی ساخت مسکن از سایر کشورها دارند و در عرض کمتر از 10 روز قادریم بهترین تکنولوژی را به کشور وارد کنیم، ما دارای بهترین سازنده‌ها، معماران، انبوه‌سازان هستیم. در این صورت پروژه‌ای که قرار است در 2 سال اجرا و به اتمام برسد را می‌تواند در کمتر از 4 ماه به اتمام رساند و هزینه ساخت نیز حداقل به یک سوم کاهش می‌یابد.
 فقط باید اجازه دهیم تکنولوژی‌های خارجی در راستای ارزان‌سازی، سریع‌سازی و کیفی‌سازی هرچه سریعتر به بخش مسکن وارد شود تا نیروهای داخلی بتوانند آن را در کوتاه‌ترین زمان عملیاتی کنند البته این موضوع باید سازمان نظام مهندسی از بازی‌های اداری بکاهد.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان درباره تجربه حضور چینی‌های و ترکیه‌ای‌ها در پروژه‌های مسکن و راه گفت: هرجا این شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای، فرانسوی و... وارد شده‌اند، یک جانبه عمل کرده و هرجا به نفع آنها نبوده، پشت ما را خالی کرده‌اند. وقتی انبوه‌سازان ایرانی را بهترین استعداد‌ها بیکار هستند، قرارداد و استفاده از شرکت‌های خارجی، خیانت به صنعت ساختمان ایران است. وی سیساتگذاران را به مرور تجربه ساخت آزادراه تهران- شمال فراخواند و گفت: چینی‌ها کارنامه خوبی در حوزه اجرای پروژه در ایران ندارند.




 
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۰۷/۲۲ ۱۵:۲۲
چین استاد ساختن برج های چندین طبقه غیر استاندارد هست ، همین چند روز پیش صد‌ها برج به ارزش صد‌ها میلیون دلار را چین با دینامیت نابود کرد چون همه غیر استاندارد بودند و هر هفته چینی‌‌ها از فروپاشی این ساختمان‌ها کشته میشدند ،خدا به مردم ایران رحم کنه (377876)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها