کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تظاهرات علیه قاضی تحقیق پرونده انفجار بندر بیروت

وقوع اعتراضات خونین در لبنان

22 مهر 1400 ساعت 16:03


گروه بین الملل: در جریان تظاهرات حزب‌الله و جنبش امل در بیروت که با درخواست برکناری قاضی تحقیق پرونده انفجار بندر بیروت برگزار شد، دست‌کم پنج نفر کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.
تصاویر این تظاهرات حاکی از تیراندازی شدید در خیابان‌های بیروت میان شبه‌نظامیان وابسته به جنبش امل از یک سو و احتمالا نیروهای امنیتی از سوی دیگر است.گزارش‌های رسیده از شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجارهای شدید در نزدیکی ساختان دادگستری بیروت حکایت دارد.فرانس‌پرس در گزارش خود از محل از مردان سیاه پوشی خبر داده که سلاح‌های کوچک و متوسط با خود حمل می‌کردند.
در حالی که آخرین گزارش‌ها از کشته شدن چهار نفر در این حادثه حکایت داشت، وزیر کشور لبنان جان باختن پنجمین نفر را نیز تایید کرده است.
بسام مولوی در گفتگو با خبرنگاران یادآور شده که شماری از تظاهرکنندگان هدف شلیک تیراندازان نخبه‌ای واقع شده‌اند که از روی بام ساختمان‌های اطراف به سوی تجمع‌کنندگان تیراندازی می‌کردند.در بیانیه مشترک دو جنبش شیعی حزب الله و امل نیز به همین موضوع اشاره شده و از «تک تیراندازانی که در پشت بام ساختمانها مستقر شده اند» سخن به میان آمده است.
مریم حسن، عضو کادر درمانی بیمارستان ساحل بیروت می‌گوید یکی از مقتولان با شلیک مستقیم گلوله به مغز و دیگر بر اثر شلیک به سینه کشته شده است. دست‌کم سه نفر از مجروحان در وضعیت وخیمی به سر می‌برند.خبرگزاری ملی لبنان هم از مرگ یکی از زخمی‌ها در بیمارستان رسول اعظم در حومه جنوبی بیروت خبر داده است.
تظاهرات  به دعوت مشترک حزب‌الله و جنبش امل، دو جریان سیاسی شیعیان لبنان برگزار شد. معترضان بلافاصله پس از اعلام خبر رد درخواست برکناری طارق بیطار، قاضی تحقیق رسیدگی کننده به پرونده انفجار بندر بیروت از سوی دیوان عالی کشور، راهپیمایی و تظاهرات را آغاز کردند.هواداران و شبه‌نظامیان شیعه جنبش امل و حزب‌الله در همانجایی تظاهرات خود را برگزار کردند که معمولا خانواده‌های قربانیان انفجار اوت ۲۰۲۰ در آنجا جمع می‌شوند.
تصاویر به خوبی نشانگر درگیری میان شبه نظامیان امل با نیروهای امنیتی است. تظاهرکنندگان هم همگی یا عمدتا هوادار جریان تحت رهبری نبیه بری هستند تا حزب‌الله.
نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان با انتشار بیانیه‌ای خواستار حفظ آرامش و خودداری از انجام هر اقدامی شد که این کشور را بار دیگر وارد یک چرخه خشونت می‌کند.
تظاهرات پر حادثه هواداران حزب‌الله و جنش امل پس از آن در بیروت شکل گرفت که دادگاه عالی تجدید نظر لبنان شکایت‌های مطرح شده علیه قاضی بیطار را رد و بدین ترتیب زمینه ادامه فعالیت وی و از سرگیری تحقیقات پرونده انفجار بیروت را فراهم کرد.شماری از وزرای دولت‌های پیشین لبنان با ثبت شکایت‌هایی از دیوان عالی کشور خواسته بودند  بیطار را از ریاست تحقیق در این پرونده برکنار کند.گفتنی است که قاضی بیطار از زمان به دست گرفتن مسئولیت رسیدگی قضایی به این پرونده تاکنون نخست وزیر و چهار وزیر سابق را احضار کرده، اما پارلمان از لغو مصونیت افراد احضار شده خودداری می‌کند.تحقیقات بر سر پرونده انفجار بیروت پیش از این در پی شکایت یک وزیر سابق دولت لبنان از قاضی بیطار متوقف شده بود.
در پی متوقف شدن تحقیقات انفجار بیروت، صدها لبنانی از جمله شماری از بستگان قربانیان این حادثه اواخر ماه گذشته میلادی دراعتراض به این مسئله در مقابل ساختمان دادگستری پایتخت این کشور تجمع کرده بودند.
تظاهرکنندگان آنچه آنها فشارسیاسی اعمال شده برای توقف این تحقیقات خوانده شد را محکوم کرده و خواستار معرفی و محاکمه عاملان اصلی این حادثه شده بودند.
نخستین قاضی مامور انجام تحقیقات در خصوص پرونده انفجار مرگبار بندر بیروت که پیش از قاضی بیطار مسئول رسیدگی به این پرونده بود ماه فوریه گذشته در پی صدور کیفر خواست علیه مسئولان ارشد دولتی از کار برکنار شده بود.قاضی فادی صوان سه وزیر پیشین و همچنین حسان دیاب، نخست وزیر موقت لبنان را به سهل انگاری در ارتباط با حادثه انفجار بندر بیروت متهم کرده بود.





 


کد مطلب: 299327

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/299327/وقوع-اعتراضات-خونین-لبنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir