کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رشد ۶۰درصدی ابتلا به كرونا در پنج روز

22 مهر 1400 ساعت 17:57


گروه جامعه:  بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای هفته تا روز گذشته همواره ویروس منحوس فعال بوده و روند صعودی خود را کاملاً زیرپوستی ادامه داده است تا جایی که رشد 60.6درصدی نرخ ابتلا در این دوره مهر تأییدی بر احتمال شکل‌گیری پیک ششم در آینده نزدیک است.
کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند براساس رفتار ویروس منحوس در پیک‌های گذشته درست زمانی که نرخ ابتلا در پایین‌ترین حد خود قرار می‌گیرد نوسان‌های کوتاه‌مدت یعنی صعودهای مقطعی بیانگر این است که در آینده نزدیک جهش ناگهانی نرخ ابتلا ایجاد خواهد شد.
این گروه تأکید می‌کنند بعد از کاهش چشمگیر نرخ ابتلا بعد از حدود 90 روز کمترین میزان ابتلا اولین روز هفته جاری با 7654 مورد ابتلا ثبت شد اما عواملی از جمله عادی‌انگاری مردم و کاهش چشمگیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد به‌صورت پلکانی روند صعودی دوباره آغاز شود که این به‌معنی آغاز حرکت دومینوی صعودی برای تشکیل یک پیک تازه از همه‌گیری است.
به‌گفته کارشناسان نگرانی‌ها از تشکیل پیک جدید درست زمانی ایجاد می‌شود که می‌بینیم بعد از افزایش حدود 61درصدی نرخ ابتلا میزان بستری‌ها نیز حدود 32.11 درصد افزایش داشته است که اگر این دو شاخص را با هم مقایسه کنیم به رابطه معنادار تقریباً 50درصدی با یکدیگر خواهیم رسید یعنی نیمی از مبتلایان در مراکز درمانی بستری شده‌اند و حالا اگر براساس رفتار ویروس در پیک‌های گذشته تجزیه و تحلیل آماری را ادامه دهیم با احتمال رشد حدود 30 درصد در میزان موارد بستری بخش مراقبت‌های ویژه طی 10 روز آینده روبه‌رو خواهیم شد.
کارشناسان بهداشت و درمان همچنین تأکید می‌کنند مشکل اینجاست که دقیقاً بعد از افزایش سه شاخص ابتدایی روند تصاعدی در تمامی شاخص‌ها از جمله موارد فوتی نیز آغاز می‌شود و دوباره بحران شکل می‌گیرد که از همین امروز برای جلوگیری از بحران باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.
این گروه درباره اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گویند: اگرچه مسئولان با استفاده از راهکارها و امکانات موجود سرعت قابل‌قبولی در روند واکسیناسیون ایجاد کرده‌اند اما نباید این روند را به‌معنای از بین رفتن بحران دانست بلکه باید برای دستیابی به نتایج مطلوب بهترین راهکار این است که باید پروتکل‌های بهداشتی را کاملاً رعایت کنیم تا زنجیره انتقال شکسته شود و نهایتاً ویروس منحوس تحت کنترل قرار گیرد.

 


کد مطلب: 299336

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/299336/رشد-۶۰درصدی-ابتلا-كرونا-پنج-روز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir