به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۲۹۹۳۷۶
ایران جزو کشورهایی با بالاترین فرار مالیاتی است

۵۰ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف هستند

۵۰ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف هستند
گروه اقتصادی: یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: راهکار دیگر برای جبران یا کاهش کسری بودجه،‌ مولدسازی دارایی‌های دولت است. دولت اموال و دارایی قابل فروش دارد به ویژه املاکی که در حال حاضر در اختیار برخی از مدیران قرار گرفته است و به صورت رایگان از آن استفاده می‌کنند یا اینکه تنها ۳۰ هزار تومان بابت اجاره ان می‌پردازند. تمام این املاک باید به فروش بروند یا اجاره‌های واقعی از مستاجران آنها اخذ شود. این اقدام باعث می‌شود عرضه مسکن در کشور هم بیشتر شود.
به گزارش ایلنا، مهدی پازوکی درباره بودجه‌ریزی برای سال ۱۴۰۱ و راهکارهای دولت سیزدهم برای جلوگیری از افزایش کسری بودجه اظهار داشت: بودجه به معنای حساب دخل و خرج سالانه دولت است، در این شرایط دولت یا باید مخارج خود را کاهش دهد یا اینکه بتواند درآمدهای واقعی خود را افزایش دهد در غیر این صورت راه سومی وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه برای کاهش مخارج باید هزینه‌های غیرضروری دستگاه‌های اجرایی حذف شود، گفت: در این موضوع خوشبختانه هر سه قوه دیگر هماهنگ با یکدیگر هستند یعنی مجلس دیگر نمی‌تواند مانند دوره دولت روحانی برای کشور هزینه جدید بتراشد. برای مثال بودجه مجلس در سال ۹۹ چیزی حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بود که این عدد در لایحه بودجه  ۱۴۰۰ پیشنهادی دولت به ۶۲۳ میلیارد تومان رسید اما مجلس آن را در بودجه نهایی ۹۹۱ تصویب کرده است. البته این فقط بودجه جاری مجلس است و بودجه های عمرانی مجلس، بودجه پژوهش‌های مجلس، بودجه کتابخانه مجلس  و...ردیف‌های جداگانه از بودجه دارند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یک راهکار برای کاهش کسری بودجه این است که مجموعه حکومت هزینه‌های غیرضروری خود را کاهش دهد، ادامه داد: امسال دیگر دولت و مجلس از این طیف هستند و مدعی‌اند که هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند بنابراین مجلس باید سعی کند، جلوی هزینه‌های غیرضرور را بگیرد و در این حوزه از خودش شروع کند.    
وی با اشاره به درآمدهای مالیاتی برای جبران کسری بودجه گفت: در بخش درآمدها در بودجه یکی از درآمدهای سالم دولت مالیات است. اما با افزایش نرخ مالیات به شدت مخالف هستیم چراکه باعث تشدید رکود می‌شود اما باید گستره مالیاتی و پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم.پازوکی تاکید کرد: اقتصاد ایران جزو کشورهایی با بالاترین فرار مالیاتی در دنیا است از سوی دیگر حدود ۵۰ درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف هستند حتی در بین کارمندان دولت هم نابرابری‌ها برای پرداخت مالیات بسیار زیاد است و عده زیادی به دلایل متعددی معاف از پرداخت مالیات شده‌اند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در این حوزه باید تجارب غرب استفاده کنیم چراکه دقیق‌ترین سیستم‌های مالیاتی را در اختیار دارند، ادامه داد: اگر سیستم بانکی به طور کامل در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد می‌توان جلوی فرار مالیاتی را گرفت. باید تمام سازمان‌‌های مرتبط به صورت انلاین به یکدیگر متصل باشند تا مالیات هر فرد براساس درامدی که دارد، شفاف و روشن مشخص شود و بتوان مودیان را رصد کرد.
وی درباره سهم درامدهای نفتی در بودجه گفت: نمی‌توان از درآمدهای حاصل از فروش نفت چشم‌پوشی کرد. باید از نفت در جهت رشد و توسعه کشور استفاده کنیم نه اینکه پول نفت خرج هزینه‌های جاری شود بلکه باید بتوانیم از درآمدهای نفت برای پروژ‌ه‌های توسعه‌ای و عمرانی بهره ببریم. اماطبق گزارش‌های ۶ ماهه گذشته فروش نفت روند نزولی داشته بنابراین راهی جز احیای برجام نداریم و مذاکرات به نفع کشور است. باید تابو مذاکرات شکسته شود، اگر مذاکرات به نتیجه نرسد رقبای نفتی ایران مانند عربستان و روسیه و ... بازار نفت را از ما می‌گیرند.
پازوکی درباره انتقاد به انتشار اوراق و تورم‌زایی این ابزار برای جبران کسری بودجه اظهارداشت: آنهایی انتشار اوراق بدهی را مساوی با چاپ پول می‌دانند سواد اقتصادی ندارند چراکه بانک مرکزی با انتشار اوراق نقدینگی را از سطح جامعه جمع می‌کند. البته به طور قطع انتشار اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه  بهترین راه نیست اما در شرایطی که درآمد‌های دولت کفاف مخارج را نمی‌دهد، در مقابل چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی روش بهتری است. در شرایطی که راهکار دیگری برای جبران کسری بودجه نداریم باید از همین روش استفاده کرد هر چند بهترین راهکار نیست.وی تاکید کرد: راهکار دیگر برای جبران یا کاهش جبران کسری بودجه،‌ مولدسازی دارایی‌های دولت است. دولت اموال و دارایی قابل فروش دارد به ویژه املاکی که در حال حاضر در اختیار برخی از مدیران قرار گرفته است و به صورت رایگان از آن استفاده می‌کنند یا اینکه تنها ۳۰ هزار تومان بابت اجاره ان می‌پردازند. تمام این املاک باید به فروش بروند یا اجاره‌های واقعی از مستاجران آنها اخذ شود. این اقدام باعث می‌شود عرضه مسکن در کشور هم بیشتر شود.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دارایی دولت ۷ هزار هزار میلیارد تومان است که تمام این دارایی قابل فروش است و فروش این اموال باعث می‌شود که نقدینگی جمع شود و ضدتورم است.


 
برچسب ها: مالیات

۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ۱۵:۲۲
همونهایی که از رانت و رابطه استفاده می کنند مالیات هم نمیدهند (377910)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۱۳:۴۳
مالیات بر درآمد وخروج سرمایه یکی از حقوق حقه هست که بایستی اخذ شود ولی مالیات بر مایملک مردم اشتباه محض است،، درآمد ناشی از صادرات وقاچاق و ترانزیت به قدری هست که کسری بودجه را جبران کند. ولی مالیات به مایملک مردم فرایندی است که کمک به خروج سرمایه می کند.. (377952)
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ۲۳:۱۵
مردم بدبخت بابت همه چیز باید مالیات بدن ولی اموال مسئولان حکومتی باید محرمانه بمونه جالبه تمام پول و ثروت قدرت هم دست حکومته....
اینم اخر و عاقبت اب و برق مجانی و خانه نخرید همه را خانه دار میکنیم (377980)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها