به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۲۹۹۳۹۱
۳ عامل انتحاری حین برگزاری نماز جمعه خود را منفجر كردند

انفجار در مسجد شیعیان با ۸۰ کشته و زخمی

انفجار در مسجد شیعیان با ۸۰ کشته و زخمی
گروه بین الملل: انفجار بمب در مسجد شیعیان در شهر قندهار افغانستان جان گروهی از نمازگزاران را گرفت و تعداد بیشتری را نیز مجروح کرد.وقوع انفجار انتحاری در شهر قندهار افغانستان حین برگزاری نماز جمعه در بزرگترین مسجد متعلق به شیعیان در مرکز این ولایت رخ داد. این انفجار توسط ۳ عامل انتحاری صورت گرفته و بزرگترین مسجد شیعیان در استان قندهار در جنوب افغانستان را هدف گرفت.این  انفجار انتحاری  بیش از ۸۰ کشته و زخمی برجای گذاشت.
سه انفجار در مسجد  صورت گرفته و نخستین انفجار در بیرون محوطه مسجد و دیگری در داخل فضای سربسته که نمازگزاران حضور داشته‌اند به وقوع پیوست.
نیروهای طالبان پس از بمباران برای بستن تمام راه‌های منتهی به مسجد شتافتند.سخنگوی وزارت کشور طالبان هم گفت برای تحقیقات بیشتر این رویداد یک تیم ویژه به محل رویداد اعزام شده است.
هفته گذشته نیز در جریان انفجاری انتحاری در مسجد "سید آباد" در منطقه "خان آباد" قندوز در شمال افغانستان ۱۲۰ تن کشته و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند. داعش مسئولیت این انفجار را که محکومیت‌های گسترده را به دنبال داشت برعهده گرفت.بمباران قندوز پس از خروج نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده از افغانستان شدیدترین بمباران بود.
عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات طالبان شد
دادگاه عالی طالبان بنا به حکم هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان عبدالحیکم حقانی را به عنوان "قاضی‌القضات امارت اسلامی" معرفی کرده است.او به عنوان سرپرست این نهاد به کارش آغاز خواهد کرد.همچنین براساس این حکم رهبر طالبان، محمدقاسم ترکمن به عنوان معاون اول و عبدالمالک به عنوان معاون دوم قاضی‌القضات طالبان تعیین شده‌اند.
عبدالحکیم حقانی در سال ۱۳۳۶ در ولسوالی میوند ولایت قندهار در جنوب افغانستان بدنیا آمده است. او از دوستان نزدیک ملامحمد عمر، رهبر پیشین و بنیانگذار این گروه بوده است و در اساس‌گذاری گروه طالبان نیز نقش مهمی داشته است.عبدالحکیم حقانی، قبلا رئیس تیم مذاکره‌کننده طالبان تعیین شده بود و در گذشته از نزدیکان ملا اختر محمدمنصور، رهبر پیشین طالبان نیز بوده است.  منصور مدتی پس از آن‌که رهبری طالبان را برعهده گرفت در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۶ کشته شد.
او متعلق به قومیت پشتون از شاخه درانی اسحاق‌زی است. گفته شده است که پس از کشته‌شدن  منصور، او یکی از گزینه‌ها برای رهبری طالبان بوده است. از دید طالبان، او از جایگاه علمی خاصی برخوردار است.در همین حال طالبان در یک اطلاعیه جداگانه به تمامی مقامات محلی خود دستور داده‌اند از صدور و اجرای احکام شرعی در محضرعام بدون دستور دادگاهای دولتی طالبان خودداری کنند.
ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در حساب توئیتر خود نوشته است که شورای وزیران طالبان تصمیم گرفته است که مجازاتی که نیازی به تشهیر مجرم ندارد از جمله از به دار‌آویختن مجرمان در محضر مردم اجتناب شود.ماه گذشته، طالبان اجساد چهار مرد متهم به "آدم ربایی" را در میدان مرکزی هرات آویزان کردند. این افراد ابتدا در درگیری با طالبان کشته شده و بعد از سوی طالبان به دار آویخته شده بودند.


 
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها