به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۲۹۹۴۰۵

۳۰ درصد کودکان جهان سوءتغذیه شدید دارند

۳۰ درصد کودکان جهان سوءتغذیه شدید دارند
گروه جامعه: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۰ درصد کودکان جهان سوء تغذیه شدید دارند و ۴۱ میلیون نفر در دنیا در معرض قحطی شدید هستند.
زهرا عبداللهی به مناسب روز جهانی غذا گفت: بیش از ۳ میلیارد نفر (حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان)   توانایی تهیه رژیم غذایی سالم را ندارند. بر اساس برآوردهای اخیر ۴۱ میلیون نفر در ۴۳ کشور جهان در معرض خطر قحطی هستند. در سال ۲۰۱۹، این رقم ۲۷ میلیون نفر بود.
وی افزود: بیش از دو میلیارد نفر مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند بدلیل الگوی غذایی غلط و کم تحرکی. سالانه ۴.۳ میلیون نفر بزرگسال در اثر چاقی در جهان می میرند. علاوه بر این ۴۴ درصد بار دیابت، ۲۳ درصد بار بیماری ایسکمیک قلبی و ۷ تا ۴۱ درصد سرطان ها مربوط به چاقی است.
وی ادامه داد: ۱۴ درصد مواد غذایی در دنیا طی کاشت، برداشت، ذخیره و حمل و نقل از بین می رود و ۱۷ درصد مواد غذایی هم توسط مصرف کننده هدر می رود. جمعیت شهری در جهان ۵۵ درصد افزایش یافته است که تا سال ۲۰۵۰ به ۶۸ درصد می رسد. در سال ۲۰۲۰ بین ۷۲۰ تا ۸۱۱ میلیون نفر با گرسنگی مواجه شدند. این آمار نسبت به سال ۲۰۱۹، ۱۶۱ میلیون نفر بیشتر شده بود. حداقل ۳۰ درصد کودکان دنیا از سوءتغذیه شدید رنج می برند. نقش  غذا و چگونگی تغذیه افراد یک جامعه  در سلامت، بار بیماری  و کارآیی و ارتباط آن با توسعه اقتصادی طی تحقیقات وسیع جهانی به اثبات رسیده و نشان داده شده است که سرمایه گذاری در تامین غذای سالم و سلامت تغذیه ای مردم نه تنها با صرفه و اقتصادی است بلکه از ضروریات غیر قابل اجتناب ملی بشمار می رود.
عبداللهی ادامه داد: روز جهانی غذا ۲۰۲۱  در دومین سال همه گیری کووید ۱۹ و آثار گسترده آن در جهان  با شعار " آینده ما حاصل اقداماتی است که  امروز انجام می دهیم. تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط بهتر و زندگی بهتر"  برگزار می شود و به کشورهای جهان هشدار می دهد که با توجه به تبعات اقتصادی کرونا، خشکسالی و تغییرات آب و هوایی و افزایش قیمت مواد غذایی باید برای جلوگیری از افزایش ناامنی غذایی و سوءتغذیه در سال های آتی برای ایجاد یک سیستم پایدار تامین غذا برنامه ریزی کنند.
وی افزود: در آخرین گزارش فائو (۲۰۲۰) «امنیت غذایی و تغذیه در جهان»، به‌عنوان زنگ خطری جدی برای بشریت و رهبران جهانی به صدا درآمده است. این گزارش با اشاره به ده‌ها میلیون نفر که در پنج سال گذشته به تعداد افراد گرسنه و دچار سوءتغذیه مزمن افزوده‌ شده است، نشان می‌دهد که شمار گرسنگان و افراد مبتلا به سوءتغذیه و فقر مزمن غذایی در جهان کماکان در حال افزایش است و این روند با شرایط موجود به‌ ویژه با ظهور عالم‌گیر کووید ۱۹ تسریع  می شود.
وی اظهار داشت: این گزارش بیانگر آن است که در سال ۲۰۲۰ بین ۷۲۰ تا ۸۱۱ میلیون نفر در جهان با گرسنگی مواجه بودند که نسبت به سال ۲۰۱۹، به معنی ۱۶۱ میلیون نفر به افراد گرسنه در جهان افزوده شد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه گفت: مطابق این گزارش، جهان برای محو گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ در مسیر پیش‌بینی‌ شده و روند مطلوب حرکت نمی‌کند و علی‌رغم برخی پیشرفت‌ها، بیشتر شاخص‌ها در دستیابی به اهداف تغذیه‌ای جهانی ناامید کننده است. امنیت غذایی و کیفیت تغذیه، در بین آسیب‌پذیرترین گروه‌های جمعیتی به دلیل اپیدمی همه‌گیر کووید ۱۹ و تأثیرات منفی آن‌ در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، تشدید خواهد شد و اثرات بسیار مخربی بر دستاوردهای مبارزه با گرسنگی در سه دهه گذشته خواهد داشت.
وی بیان داشت: ایران هم از این تهدید در امان نیست و در شرایط فعلی بحران کرونا، بدلیل کاهش درآمد و از دست دادن شغل در برخی لایه های جمعیتی، تحریم های ناجوانمردانه، افزایش قیمت جهانی غذا و تورم خطر افزایش ناامنی غذایی بخصوص در مناطق محروم کشور وجود دارد و می طلبد که اقدامات فوری برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه توسط بخش های ذیربط به مورد اجرا گذاشته شود. با اقدامات و برنامه های اجرا شده در قالب شبکه های بهداشتی درمانی کشور و مشارکت بخش های توسعه، کشور ما طی بیش از دو دهه دستاوردهای قابل توجهی در کاهش سوءتغذیه کودکان و مادران باردار و کمبود ریزمغذی ها بدست آمده است و در شرایط فعلی بحران کرونا در جهان و تبعات اقتصادی آن، افزایش قیمت مواد غذایی و خشکسالی بیم آن می رود که مجددا با شیوع سوءتغذیه در اقشار کم درآمد و گروههای آسیب پذیر تغذیه ای مواجه شویم.
عبداللهی تصریح کرد: دفتر بهبود تغذیه جامعه با توجه به شرایط فعلی، برنامه حمایت تغذیه ای مادران باردار و کودکان زیر ۵ سال مبتلا به سوءتغذیه و نیازمند را با همکاری کمیته امداد امام (ره) در دست اجرا دارد. با همکاری مستقیم این دفتر طرح کمک معیشت توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو سال گذاشته برای خانوارهای ناامن غذایی نیز به اجرا در آمده است. کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز بهداشت استان، شهرستان و مراکز خدمات جامع سلامت  به ارائه خدمات مشاوره تغذیه و آموزش و فرهنگسازی تغذیه صحیح مشغولند و خدمات ارزشمندی در قالب طرح شهید سلیمانی به خانواده های مبتلایان به کرونا را ارائه کرده  و می کنند.
وی گفت: مشاوره تغذیه از طریق سامانه تلفنی ۴۰۳۰ در زمینه نحوه تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن  و کنترل بیماری کرونا در دوره ابتلا و نقاهت  و ارائه مشاوره به افراد مبتلا به کرونا و پیگیری وضعیت تغذیه آنها توسط این عزیزان به مردم کشور ارائه می شود.آن چه که مسلم است علاه بر مراقبت ها ی تغذیه ای که در شبکه های بهداشتی درمانی کشور توسط بهورزان، مراقبین سلامت و کارشناسان تغذیه به مردم ارائه می شود، در سطح سیاستگذاری های کلان امنیت  غذا و تغذیه، اقدامات دیگری از جمله کنترل و نظارت جدی بر قیمت مواد غذایی، در نظر گرفتن یارانه های غذایی برای دهک های درآمدی پایین در زنجیره تولید، عرضه و مصرف غذا و اتخاذ تدابیری جهت کاهش ضایعات و هدر رفت مواد غذایی حائز اهمیت است تا بتوان خطر ناامنی غذایی، بروز سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی ها و عوامل خطر تغذیه ای بیماری های غیرواگیر شایع ازجمله بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان ها را کنترل کرد.
بنابر اعلام وبدا، وی در پایان بیان کرد: ناامنی غذایی و اشکال مختلف سوءتغذیه ناشی از کم خوری و بدخوری علاوه بر تأثیرات نامطلوب جسمانی، بر سلامت اجتماعی و روانی جامعه نیز تأثیر سوء دارد. از این رو تأمین امنیت غذا و تغذیه برای جامعه  باید یکی از اهداف کلان برنامه ریزی های توسعة اقتصادی، اجتماعی  کشور باشد.
 
برچسب ها: کودکان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها