به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۳ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب : ۲۹۹۴۰۹

کاهش قدرت خرید کارگران در شش ماه

کاهش قدرت خرید کارگران در شش ماه
گروه اقتصادی: روزنامه همشهری نوشت:رئیس کمیته مزد شورای کار می‌گوید با احتساب تورم و افت ارزش ریال در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، قدرت خرید دستمزد ریالی کارگران در پایان شهریور، «۳۲.۴ درصد کمتر» از قدرت خرید آن‌ها در اول فروردین امسال بوده است.
 این میزان کاهش قدرت خرید به این معنی است که دستمزد ده میلیون تومانی یک کارگر در ابتدای سال جاری، به شش میلیون و ۴۶۰ هزار تومان در پایان شهریور کاهش یافته است.
فرامرز توفیقی  اضافه کرد که هزینه معیشت کارگری در ایران به مرز ۱۱ میلیون تومان رسیده و حداقل دستمزد کارگران، «تنها ۳۷ درصد هزینه معیشت واقعی یک خانوار کارگری را پوشش می‌دهد».بر اساس این گزارش، یک خانوار ۳.۳ نفره کارگری «برای گذران زندگی شرافتمندانه» باید در هر ماه ۱۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان هزینه کند، در حالی‌ که دستمزد پایه این خانوار با احتساب مزایای کارگری تنها ۴.۲ میلیون تومان است.بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران، نرخ محرومیت در پاییز ۱۳۹۹ به ۳۱.۴ درصد رسیده که بالاترین رقم در ده سال گذشته محسوب می‌شود.طبق این آمار، به‌ طور میانگین از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در دهک‌های مختلف با فقر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند که بخش قابل‌ توجهی از آن‌ها را خانوار‌های کارگری تشکیل می‌دهند.



 
برچسب ها: کارگران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها