به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۲۹۹۴۶

جای خالی «چاق و لاغر»ها در صدا و سیما ‌

گروه فرهنگ و هنر: دهه فجر دهه شصتی‌ها دو میهمان دوست داشتنی در جعبه جادویی و البته سیاه و سفید تلویزیون داشت، عروسک‌های دوست داشتنی که با بلاهت‌هایشان اوقاتمان را می‌گذراندیم‌.
جای خالی «چاق و لاغر»ها در صدا و سیما ‌
ماجرا به خیلی سال پیش برمی‌گردد، دلمان برایشان تنگ شده‌، برای آن دوتا کله پوک با آن بارانی‌های بلند و دماغ‌های کوفته و درازشان که شم کارآگاهی‌ات را قلقلک می‌داد‌. اصلا اهمیتی نداشت که رییس بزرگ کی هست یا چی می‌خواهد؟ چیزهای دیگری پای تلویزیون نگه‌ات می‌داشت‌. قصه قصه دو عروسک به نام‌های چاق و لاغر بود که از طرف رییس بزرگ‌(که دیده نمی‌شد) ماموریت داشتند برنامه‌های دهه فجر را به هم بزنند و چاق و لاغر آن آن قدر دست و پا چلفتی و بی‌عرضه بودند که هیچ وقت موفق به انجام دستورات رییس بزرگ نمی‌شدند و همیشه او را عصبانی می‌کردند‌. آنها همیشه در جشن دهه فجر از طرف رییس بزرگ برای خرابکاری مامور می‌شدند و طبق معمول نمی‌توانستند از پس خرابکاری‌ها برآیند و همین نتوانستن‌ها کلی ماجراها را خنده دار و هیجان انگیز‌تر می‌کرد‌. داستان‌ها همیشه همان خرابکاری‌ها بود و کلافگی رییس بزرگ. قرقی(ژیان بدون راننده) هم برای خود ماجراهایی داشت، سر وکله X625 هم که پیدا شد تا رییس بزرگ برای از بین بردن چاق و لاغر از او استفاده کند و همیشه این سوال در ذهنمان بود که ‌آیا واقعا رییس بزرگ راهی برای نا‌بود کردن آنها پیدا می‌کند؟

‌X625 مامور خرابکاری‌های جدید شد و از طرف رییس بزرگ بزرگ و از خارجه آمده بود و وظیفه اش این بود که سعید نوجوان نابغه و مخترع بومرنگ را بدزدد ‌و از طریق رییس بزرگ او را به خارج از کشور بفرستند. چاق و لاغر جوگیر می‌شوند و می‌خواهند ‌سعید را زودتر از X625 بدزدند تا پیش رییس بزرگ خود شیرینی کنند تا اینکه X625 بر اساس مشخصات دریافتی چاق را اشتباهی به جای سعید می‌دزدد و آن را تحویل رییس بزرگ می‌دهد‌. چاق و لاغر! همان مجموعه‌ای که ساعت‌ها مردم را درایام دهه فجرِ اون سال‌ها روبروی جعبه جادویی میخکوب می‌کرد بین عروسک‌های نوستالژیک کودکی ما، محبوب ترین‌ها بودند و حال این سوال در ذهنمان است که این مجموعه دوست داشتنی چه داشت که با وجودی که همه می‌دانستند این خرابکارها در کارشان موفق نمی‌شوند، تا آخرش روبروی تلویزیون می‌نشستند و فیلم رو دنبال می‌کردند. راستی چرا دیگه در تلویزیون از این برنامه‌ها خبری نیست؟ واقعا چرا از هیچ کدام از شخصیت‌های ماندگار بچه‌ها مثل چاق و لاغر، مدرسه موش‌ها، قورباغه سبز و بقیه هیچ خبری نیست ؟
 فرزانه لشکری/ ايسنا