به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۲۹۹۴۶۰

درخواست مولوی عبدالحمید درمورد طالبان

درخواست مولوی عبدالحمید درمورد طالبان
گروه سیاسی: امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: جامعه جهانی با برقراری روابط دیپلماتیک با افغانستان این کشور را به رسمیت بشناسد.
مولوی عبدالحمید، تحریم افغانستان از سوی برخی قدرت‌ها را «ظلم»، «بی‌انصافی» و «بر خلاف عرف جهانی و قوانین بین‌المللی» دانست و از جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای اسلامی خواست حکومت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسند و با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کنند. متاسفانه همان‌گونه که برخی از قدرت‌های جهانی با تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران این ملت را در تنگنا و مشکلات قرار دارند، اکنون این قدرت‌ها در کشور همسایۀ ما؛ افغانستان، شرایط بسیار بدتری را به‌وجود آورده‌اند.
وی افزود: افغانستان نزدیک به چهل میلیون نفر جمعیت دارد. مردم این کشورِ غیرتوسعه‌یافته از امکانات و صنعت و تکنولوژی‌های روز بی‌بهره هستند و با مشغولیت‌هایی همچون دامداری و کشاورزی در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند. نزدیک به دو ماه است که نظام قبلی در افغانستان سقوط کرده و نظام و حکومتی جدید در این کشور روی کار آمده است، اما قدرت‌های جهانی علاوه بر اینکه حکومت جدید را به رسمیت نمی‌شناسند، دارایی‌های افغانستان را نیز بلوکه کرده و ملت این کشور را هم تحریم کرده‌اند، درحالی‌که این تحریم متوجه مردمی‌ فقیر و تهیدست است و ظلمی بزرگ محسوب می‌شود.
وی در ادامه گفت: اینجا بحث یک ملت است؛ نباید یک ملت مورد تحریم قرار بگیرد و دارایی‌ها و سرمایه‌هایش ضبط شوند. بار تحریم افغانستان از سوی قدرت‌های جهانی در واقع بر دوش کشاورزان و دامداران و مردم فقیر این کشور است. همین تحریم‌ها سبب افزایش مهاجرت مردم افغانستان می‌شوند که این امر علاوه بر افغانستان، برای کشورهای همجوار و سایر کشورها نیز مشکلات و دغدغه‌هایی را به‌وجود می‌آورَد.
مولوی عبدالحمید تاکید کرد: جامعۀ جهانی انتظاراتی از قبیل رعایت حقوق بشر، حق زنان و سایر انتظارات قانونی خود را از حکومت جدید افغانستان مطرح کند و به این حکومت نیز فرصت داده شود تا عملکرد خودش را نشان دهد، اما تحریم ملت‌ها نوعی زورگویی و بی‌انصافی و بر خلاف عرف جهانی و قوانین بین‌المللی است.
امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خواستار برقراری روابط دیپلماتیک جامعه جهانی با افغانستان شد و گفت: ما از جامعه جهانی و تمام کشورها به‌ویژه از کشورهای اسلامی می‌خواهیم که با افغانستان روابط دیپلماتیک برقرار کنند و حکومت جدید این کشور را به رسمیت بشناسند. کشورهای اسلامی نباید اسیر قدرت‌ها باشند و چین و روسیه هم نباید اسیر اروپا باشند، بلکه کشورهای اسلامی باید منافع جهان اسلام را مدنظر قرار دهند و اجازه ندهند ملت مسلمان افغانستان در گرسنگی و فقر و رنج و مشکلات زندگی کند.

 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها