به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۲۹۹۴۹۹

طعم گس غذاهای محلی زیر دندان سلامتی

طعم گس غذاهای محلی زیر دندان سلامتی
گروه جامعه: کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام رضا(ع) بیرجند گفت: غذاهای محلی به دلیل استفاده از ظرفیت‌های غذایی استان و طبیعت بسیار در سلامت افراد تاثیرگذارند.زهره امیرپور با معرفی غذاهای محلی استان، اظهار کرد: کشک سالاری یکی از غذاهای محلی مردم بیرجند در خراسان جنوبی است که دستور پختی طولانی و نسبتا مشکل دارد، اما ارزشش را دارد؛ ترکیبات اصلی این غذا را آرد، ماست، زردچوبه، سیاه دانه، سیر، روغن، نمک، زعفران، گردو، فلفل سیاه، دارچین، آب، گوشت خورشی وپیاز تشکیل می‌دهند. کشک سالاری را معمولا به‌صورت تیلیت یا با نان مصرف می‌کنند.
 
این کارشناس تغذیه بیان کرد: یکی دیگر از غذاهای سنتی این استان بلغور پلو است؛ این غذا ترکیبات ساده و نسبتا ارزانی دارد. روغن زیتون، پیاز، رب فلفل چیلی ترکی، گوجه فرنگی، نمک و فلفل، بلغور و عصاره‌ی مرغ محتویات اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند. البته بسته به سلیقه می‌توان گوشت چرخ کرده و سیب‌زمینی هم به این مواد اضافه کرد که در دستور اصلی این غذا وجود ندارد.

امیرپور ادامه داد: بلغور پلو به خاطر بلغور ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و غذایی کامل محسوب می‌شود؛ از آنجایی که این غذا در حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه به‌راحتی آماده می‌شود، می‌تواند برای بانوان شاغل و دانشجویان گزینه مناسبی باشد.وی افزود: اشکنه جزو معروف‌ترین غذاهای ایرانی است که طرفداران زیادی هم دارد؛ نکته‌ مهم در تهیه‌ این اشکنه آماده کردن بلغور شیر است؛ برای این کار ابتدا مقداری گندم نیمه پخته را دستاس (آسیاب دستی) می‌کنند؛ پس از آن، گندم‌های خرد شده را که حال بلغور نام دارند، داخل شیر گاو یا گوسفند می‌ریزند و به‌ همراه اضافه کردن کمی زردچوبه آن را روی شعله هم می‌زنند تا بجوشد؛ در نهایت مواد پخته شده را درون سینی بزرگی ریخته و زیر آفتاب قرار می‌دهند تا خشک شود؛ مراحل بعدی کار همانند تهیه‌ اشکنه‌های معمولی است و پیچیدگی چندانی ندارد.

امیرپور ادامه داد: شلغم ماده‌ی غذایی بسیار ارزشمندی است که به‌ خصوص در فصل سرما و هنگام سرماخوردگی، بسیار کاربرد دارد؛ با این وجود ذائقه‌ همه‌ افراد با این گیاه غنی سازگاری ندارد؛ اگر دوست ندارید شلغم را به‌صورت خام یا آب‌پز میل کنید، آش شلغم مناسب ترین گزینه است و یکی از غذاهای محلی خراسان جنوبی است که محتویات آن علاوه بر خود شلغم، شامل برنج، پیاز داغ، گوشت چرخ کرده، لپه، زردچوبه، روغن، فلفل و نمک می‌شود.

وی بیان کرد: قوروت یک غذاهای فوق العاده خراسانی‌است که با خوراک بادمجان یا پوره سیبزمینی یا مخلوطی از عدس و کدو و سیب زمینی آبپز هم میل می‌شود؛ گردو برای هر نفر ۲ عدد؛ کشک سیاه بیرجندی (قوروت) برای  هر نفر یک قاشق سوپ خور، پیاز یک عدد متوسط، آب چهار لیوان، نعناخشک و نمک و فلفل سیاه و دارچین به مقدار لازم و روغن به میزان لازم مواد تشکیل دهنده آن است.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: قروت غذایی مقوی است و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، در سال ۱۳۹۷، برای هر چه بیشتر شناساندن این غذا برنامه "سفره بنفش بیرجندی" را برگزار کرد و قروت در فهرست میراث ملی کشور ثبت شد؛ مراسمی با شرکت ۱۲۰۰ نفر بیرجندی مقیم تهران که در این مراسم خوراکِ خوش‌طعم قروت برای آنها سرو شد و سپس به عنوان میراث ناملموس ملی به ثبت رسید.
امیرپور با اشاره به اینکه پس از آن، دبیر جشنواره سفره بنفش بیرجندی اعلام کرد که تصمیم گرفته شده مراسم مشابهی در سطح استان نیز اجرا شود، تصریح کرد:برعکس بلغور پلو تهیه‌ قوروت بادمجان کمی مشکل است چراکه نیاز به سابیدن کشک دارد؛ کاری که هر زن بیرجندی معمولا خوب بلد است.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن نیاز به تهیه‌ کشک بیرجندی معروف به قروت خواهید داشت که ممکن است در هر جایی پیدا نشود، افزود: البته خودتان هم می‌توانید با کمی تلاش قروت را تهیه کنید؛ برای این کار کافی است مقداری کشک را درون آب بریزید تا به اصطلاح خیس بخورد؛ بعد از چند ساعت که کشک‌ها کاملا نرم شدند، باید مقداری گردو (بسته به ذائقه‌تان) را درون یک تقارچه (نوعی ظرف) بریزید و با سنگ گرد مخصوصی به‌خوبی بسابید تا پودر شوند؛ این کار را  برای جدا شدن روغن از گردوها انجام می‌دهند؛ هنگامی که این روغن به‌خوبی جدا شد، کشک‌های خیس خورده را به تقارچه اضافه کنید و دوباره با سنگ مخصوص بسابید.

امیرپور ادامه داد: هنگامی که کشک‌ها به‌خوبی وا رفتند و با گردو مخلوط شدند، مقداری آب به آن اضافه کنید تا ذرات کشک در آن به‌خوبی حل شوند. پس از آن آب را در ظرفی جداگانه ریخته و در ظرفی دیگر پیازها را سرخ کنید. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را با روغن حیوانی یا محلی تهیه کنید تا طعم واقعی آن را تجربه کنید؛ پس از اینکه پیاز سرخ شد، محلول قروت را به آن اضافه کرده و بگذارید جوش بیاید، اما در لحظه‌ای که جوش آمد آن را از روی شعله بردارید؛ مردم خراسان جنوبی معمولا بادمجان سرخ شده را درون تیلیت این غذا می‌ریزند و به‌همراه سبزی خوردن نوش جان می‌کنند.

وی یادآور شد: غذهای محلی هر استان چون با مواد طبیعی تهیه می‌شوند و متناسب با ذائقه مردم هر منطقه هستند سلامتی بیشتری نیز به همراه دارند و از طرفی توجه به آن‌ها به عنوان یکی از مظاهر گردشگری می‌تواند موجبات معرفی بیشتر فرهنگ مردم این منطقه را فراهم آورد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها