به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : ۲۹۹۶۷۴

بورس به تغییرات مدیریتی چراغ سبز نشان داد

بورس به تغییرات مدیریتی چراغ سبز نشان داد
گروه اقتصادی: بورس تهران به تغییرات مدیریتی در بازارسرمایه واکنش مثبت نشان داد. دیروز، شنبه، شاخص بورس تهران پس از هفته‌ها نزول با رشدی پرقدرت ۳درصد افزایش یافت. همگام با این رویداد جواد عشقی، رئیس سازمان بورس، ۷ راهبرد اصلی بازار سرمایه را در دوره جدید اعلام کرد.به‌دنبال تغییر رئیس سازمان بورس، بعد از هفته‌ها نزول، دیروز ورق برگشت و شاخص کل بورس تهران با ۴۰ هزار واحد افزایش معادل ۲.۹ درصد رشد کرد. این یکی از پرقدرت‌ترین رشدهای بورس از ابتدای امسال تاکنون بود که موجب شد شاخص کل بورس تهران بار دیگر به کانال یک‌ میلیون‌ و ۴۰۰ هزار واحد باز گردد. تغییر روند معاملات در دادوستدهای دیروز به تزریق ۳۵۰ میلیاردتومان نقدینگی تازه سهامداران حقیقی به بازار سهام منجر شد.

پیش‌تر و از هفته نخست شهریورماه نماگرهای بورس وارد موجی نزولی شده بودند، این روند نزولی هفته قبل سرعت بیشتری گرفت به‌نحوی‌که سهامداران حقیقی روزانه به‌طور میانگین ۷۵۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.
 
طبق آمارهای موجود در طول چند هفته گذشته شاخص کل بورس تهران ۱۲ درصد نزول کرده بود با وجود این به‌دنبال انتصاب جواد عشقی به‌عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و اعلام راهبردهای هفت‌گانه او، شاخص کل بورس تهران به این تحول واکنش مثبت نشان داد و با رشد مواجه شد.

راهبردهای جدید بازار سرمایه
رئیس جدید سازمان بورس دیروز همزمان با نخستین روز فعالیتش اعلام کرد ۷ راهبرد جدید را به‌عنوان برنامه‌های اصلی خود مدنظر قرار خواهد داد که نخستین راهبرد، توجه به مکانیسم‌های مدرن برای افزایش نظارت عامه بر فعالیت ناشران است. جواد عشقی با بیان اینکه دومین راهبرد، توسعه ابزارهای نظارتی به شکل پیشگیرانه و متناسب با توسعه بازار خواهد بود، توضیح داد: راهبرد سوم، اصلاح قوانین و مقررات به‌سمت افزایش عدالت و پاسخگویی در کل بازار است، تقویت اکوسیستم تامین مالی در سطح متوسط و خرد از طریق ابزارهای نوین هم به‌عنوان چهارمین راهبرد دنبال خواهد شد.
 
عشقی تأکیدکرد: تسهیل و توسعه زیرساخت‌های جذب و مدیریت سرمایه خارجی در بازار درکنار بازمهندسی سازوکار رسانه‌ای و نشر اطلاعات در بازار و تقویت نظارت بر آن، راهبردهای پنجم و ششم مورد نظر سازمان بورس در دوره جدید است. به‌گفته رئیس سازمان بورس، آخرین راهبرد مدیریت جدید، بازمهندسی نسل نوین زیرساخت‌های فنی با هدف افزایش امنیت، پایداری و سهولت دسترسی خواهد بود.

عشقی در عین حال تأکید کرد: با توجه به شرایط موجود، پروژه بزرگ سهام عدالت با توجه به گستردگی و پیچیدگی‌های آن با بهره‌گیری از نسل نوین زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی، در دستور کار جدی هیأت مدیره جدید خواهد بود.

اعتماد به بورس بازمی‌گردد
به‌دنبال اعلام برنامه‌ها و راهبردهای رئیس جدید سازمان بورس یکی از کارشناسان پیشکسوت بازار سرمایه این راهبردها را برای توسعه بورس کارآمد دانست و گفت: هیأت مدیره جدید سازمان بورس از سابقه فعالیت در ارکان بازار سرمایه به‌ویژه بورس کالا برخوردار هستند. بنابراین مجموعه این خصوصیات می‌تواند بارقه‌های امید را برای بهبود شرایط بورس و بازگشت اعتماد به این بازار فراهم کند. علیرضا عسگری مارانی، به هیأت مدیره و رئیس جدید سازمان بورس پیشنهاد کرد: سازمان بورس می‌تواند در تعامل با سازمان خصوصی‌سازی تعریف جدیدی از خصوصی‌سازی و واگذاری بنگاه‌های دولتی ارائه کند و با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه، واگذاری سهام به عموم مردم را به‌صورت نقد و نسیه و همچنین گسترش مالکیت عمومی پیگیری کند.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها