به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۰:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۹۹۶۸۴

چقدر پول از بورس خارج شد؟

چقدر پول از بورس خارج شد؟
گروه اقتصادی: رشد پرشتاب شاخص‌های بورس در ابتدای سال گذشته در بیستم مرداد‌ماه پارسال یکباره به روند نزولی تبدیل و این روند نزولی به فرار گسترده سهامداران از بورس و خروج نقدینگی از بازار سهام منجر شد.
این روند نزولی با وجود یک دور رشد در تابستان امسال تا آخر هفته قبل ادامه داشت و حتی هفته گذشته هم ۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد. اکنون که یک سال از آغاز روند نزولی شاخص بورس می‌گذرد آمار‌ها نشان می‌دهد حجم خروج نقدینگی از بورس بیش از ورود نقدینگی در دوره اوج شاخص‌ها بوده است.

میزان خروج نقدینگی از بازار سهام
آمار‌ها نشان می‌دهد سال گذشته همزمان با آغاز رشد شاخص‌های بورس که مصادف بود با تبلیغات دولت قبل برای ورود صاحبان نقدینگی به بورس ۹۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی سهامداران حقیقی وارد بازار سرمایه شد. اتفاقا ورود این نقدینگی خود سرعت رشد شاخص‌های بورس را بیشتر کرد. ورود این میزان نقدینگی به بازار سهام در تاریخ فعالیت بورس بی‌سابقه بود و موجب شد ارزش روزانه معاملات در برخی روز‌ها حتی به ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد.

با این حال روند یادشده فقط ۵‌ماه ادامه داشت و از مرداد پارسال بازار شرایط عکس به خود گرفت و به خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام منجر شد؛ به‌طوری که آمار‌های جدید از روند ورود و خروج نقدینگی از بازار سهام نشان می‌دهد از مرداد پارسال تاکنون ۱۰۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده که این خروج نقدینگی روند نزولی شاخص‌های بورس را تشدید کرده است.

نقدینگی خارج شده از بازار سهام دست‌کم ۱۲ هزار میلیارد تومان بیشتر از نقدینگی وارد شده به بازار سهام در سال گذشته است. این موضوع به افت شدید قیمت سهام برخی شرکت‌های بورس منجر شده؛ به‌طوری که هم‌اکنون نسبت قیمت به درآمد کل بازار با ۲۹ مرتبه کاهش به ۹ مرتبه رسیده است.

پیش‌بینی آینده
خروج گسترده نقدینگی از بازار سهام ظرف یک‌سال گذشته، این پرسش را مطرح کرده است که آیا این روند خروج نقدینگی از بازار سهام در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد یافت یا خیر؟ تحلیلگران معتقدند صرف‌نظر از مسائل سیاسی به‌دلیل رشد درآمد شرکت‌های بورس این پتانسیل وجود دارد که بار دیگر جریان ورود نقدینگی به بازار سهام افزایش یابد و به رشد شاخص‌های بورس منجر شود.

مهدی عباسلو، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره به انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌های بورس اشاره می‌کند و می‌گوید: انتشار گزارش‌های جدید شرکت‌های بورس به ورود دوباره سهامداران به بازار و تصمیم برای خرید سهام با ارزش منجر خواهد شد، اما باید در ابتدا جو بی‌اعتمادی از سر بازار برداشته شود تا بتوانیم دوباره شاهد ورود نقدینگی‌های کلان به این بازار باشیم. به‌گفته او با توجه به شرایط اقتصادی سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری ازجمله طلا، ارز و سکه جذابیت کمتری در مقابل بورس دارند.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مولفه‌های بنیادی بازار می‌گوید: با وجود مولفه‌های بنیادینی همچون قیمت ارز، قیمت‌های جهانی مواد پایه و میزان فروش شرکت‌ها در ۶‌ماه گذشته انتظار می‌رود جریان ورود نقدینگی به بازار سهام تقویت شود و شاخص‌ها رشد کنند.

او تأکید می‌کند: تجربه نشان داده در شرایطی که بیشتر فعالان بازار سرمایه از نظر قیمتی ناامید هستند، برخلاف نگاه آنها، قیمت‌ها برای خرید بسیار جذاب است. به‌گفته او، هم‌اکنون قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها از ارزش واقعی خود پایین‌تر است؛ بنابراین بازار سهام فرصت‌های مناسبی برای خرید در اختیار سهامداران قرار داده است.
نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: درصورت تغییر در قیمت دلار و افزایش آن، بورس و دیگر بازار‌های سرمایه‌گذاری با رشد همراه خواهند شد و جریان ورود نقدینگی تقویت می‌شود. به‌گفته او در چنین شرایطی بورس می‌تواند بازده بیشتری نسبت به سایر بازار‌ها به سهامداران بدهد.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها