به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۲۹۹۷۰۲

تشریح دلایل گرانی دوباره تخم مرغ

تشریح دلایل گرانی دوباره تخم مرغ
گروه اقتصادی: رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران،گفت: قیمت تخم مرغ در اسفند همان سال روند نزولی به خود گرفت و به کیلویی 10 هزار تومان رسید. اما دولت این حجم از تولید را خریداری و ذخیره‌سازی نکرد تا در ماه‌های تیر و مرداد به بازار روانه کند. به گزارش ایلنا، ناصر نبی‌پور  درباره دلایل گرانی تخم‌مرغ در هفته‌های گذشته، گفت: ریشه ناآرامی‌های اخیر را باید در ناکارآمدی‌های مدیریت گذشته دنبال کنیم.

وی با اشاره به تعیین قیمت دستوری برای تخم‌مرغ در دی‌ماه سال گذشته، افزود: نرخ تعیین شده از سوی تولیدکنندگان، کیلویی 16 هزار و 300 تومان بود اما دولت با اعمال فشار قیمت را به کیلویی 14 هزار تومان رساند. قیمت تعیین شده برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشت به‌همین دلیل بسیاری از واحدها مرغ‌های خود را به کشتارگاه‌ها فرستادند.

نبی‌پور با بیان اینکه هنوز نهاده شهریور به‌دست تولیدکنندگان نرسیده است، افزود: قیمت نهاده در بازار آزاد کیلویی 6 هزار و 100 تومان است. قیمت نهاده روند صعودی به خود گرفته اما از سوی دیگر درجه کیفی آن بسیار کاهش یافته است. سویا، باید 43 درصد پروتئین داشته باشد اما سویای در دسترس مرغدار 13 درصد پروتئین دارد.
 وی با اشاره به بزرگترین استان‌های تولیدکننده تخم‌مرغ، گفت:خراسان رضوی، تهران، قزوین جزو بزرگترین استان‌های تولیدکننده تخم‌مرغ در کشور محسوب می‌شوند که تمامی واحدهای تولیدکننده در این استان‌ها با 60 درصد توان خود اقدام به تولید می‌کنند.

این فعال اقتصادی بااشاره به بالا رفتن هزینه تولید، افزود: پولت مرغ سه ماهه، که برای تخم‌گذاری به قفس می‌رود 80 هزار تومان شده است. همچنین مرغ 5 ماهه پای تخم 120 هزار تومان شده است. همه عوامل دست به دست هم داده‌اند است تا قیمت تمام شده به کیلویی 20 هزار تومان برسد.وی ادامه داد: تولید‌کنندگان تخم‌مرغ را کیلویی 38 هزار به میادین می‌فروشند و میادین نیز به واحدهای صنفی کیلویی 43 تومان می‌فروشند.

نبی‌پور با اشاره میزان مصرف روزانه تخم مرغ در پایتخت، گفت: روزانه 400 تن تخم‌مرغ در تهران مصرف می‌شود این در حالیست که فقط 230 تن تخم‌مرغ در استان تهیه و تامین می‌شود و بقیه نیاز باید از استان‌های دیگر وارد شود. تازمانی که محرک‌های تشویقی برای تولید ایجاد نشود تولیدکننده رغبتی برای تولید از خود نشان نمی‌دهد.
وی بابیان اینکه وزیر دولت جدید نیز نمی‌تواند درمانی برای دردهای کنونی پیدا کند، افزود: کمبود نهاده اصلی‌ترین معضل تولیدکنندگان است برای تهیه نهاده نخست باید ارز مورد نیاز تامین شود در حال حاضر نبود ارز یکی از مشکلات جدی کشور است.

این فعال اقتصادی در پایان با اشاره به نبود تفاوت بین تخم مرغ فله‌ای و بسته بندی شده، تصریح کرد: کارخانه‌های بسته‌بندی تخم مرغ، نیاز خود را از واحدهای ما تامین می‌کنند اما نمی‌دانم به چه علت آنها تخم‌مرغ را دانه‌ای 3 هزار و 500 تومان می‌فروشند و ما باید 1400 تومان بفروشیم.
برچسب ها: تخم مرغ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها