به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۲۹۹۷۴۶

پمپئو: آمریکا با وجود بایدن رو به افول است

پمپئو: آمریکا با وجود بایدن رو به افول است
گروه بین الملل: وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفت‌وگویی با فاکس نیوز با بیان اینکه سیاست خارجه رییس‌جمهوری فعلی آمریکا نمی‌خواهد "واقعیت تلخ" خوب علیه شر را بپذیرد، گفت که اگر بایدن به عواقب اقدامات دولتش در سرتاسر دنیا توجه نکند "آمریکا تضعیف خواهد شد".
 این مصاحبه فاکس‌نیوز پیش از آن صورت گرفت که مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا و رابرت اوبراین، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ برنده جایزه "معمار صلح" بنیاد "ریچارد نیکسون" برای فعالیت‌هایشان در توسعه و اجرای "پیمان ابراهیم" و توافقنامه "عادی‌سازی روابط اقتصادی کوزوو و صربستان" شوند. آنها همچنین به دلیل نظارت بر بازگرداندن بیش از ۵۰ گروگان آمریکایی که در خارج از کشور بازداشت شده بودند، مورد تجلیل قرار گرفتند.
پمپئو به طور گسترده درباره تغییرات سیاست خارجی از دولت ترامپ به دولت بایدن صحبت کرد و به فاکس نیوز گفت که شرکا و متحدان بین‌المللی به طور فزاینده‌ای نگران نقش آمریکا در جهان هستند.
پمپئو گفت: من فکر می‌کنم جهان بسیار نگران است؛ من فکر می‌کنم آن‌ها (مردم جهان) ۹ ماه اول (دولت بایدن) را می‌بینند و بسیار نگران هستند که آمریکا از صحنه بین‌المللی خارج شود.
وی در مورد تعدادی از اقدامات سیاست خارجی تحت رهبری بایدن، از جمله خروج کامل دارایی‌های نظامی آمریکا از افغانستان، که منجر به تصرف این کشور به دست طالبان شد و مذاکرات برای بازگشت مجدد احتمالی به توافق هسته‌ای ایران، صحبت کرد.وزیر خارجه ترامپ گفت: چیزی که هسته مرکزی دولت بایدن توانایی فهم آن را ندارد این واقعیت تلخ است که در دنیا خوب و بد وجود دارد و اگر بدون در نظر گرفتن عواقب اقدامات خود و برطرف کردن آن‌ها و اطمینان از اینکه شرایط افغانستان خوب است، از این کشور خارج شوید، آمریکا تضعیف می‌شود.
وی همچنین گفت: اگر به صورت شفاف حمایت کامل خود از اسرائیل را عنوان نکنید، ایران، حماس را در نوار غزه تجهیز کرده و به سمت مواضع اسرائیل آتش می‌گشاید. و اگر نمی‌فهمید که منابع انرژی آمریکا یک ابزار فوق‌العاده قدرتمند برای امنیت ملی است‌، و در عوض آن را تعطیل کرده و بازارهای اروپایی را تقدیم روس‌ها کنید و از خاورمیانه خواهش کنید تا ظرفیت تولید [انرژی] بیشتری ایجاد کند، آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهید.پمپئو افزود: این‌ها واقعیت‌هایی غیرقابل انکار است. این واقعیت دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم و دولت ترامپ در مورد استفاده از قدرت آمریکا به عنوان یک نیروی خوب در جهان در برابر این واقعیت، جدی و مصمم بود.با توجه به خروج دولت آمریکا از افغانستان، پمپئو گفت "بزرگترین اشتباه منحصر به فرد" در این ماموریت "اشتباهی بود که توسط خود فرمانده کل قوا انجام شد."
وی با اشاره به تعهد عمومی بایدن مبنی بر خارج کردن تمام دارایی‌های آمریکا تا ۳۱ اوت گفت: اشتباهش این بود که یک مهلت خودسرانه و بدون قید و شرط تعیین کرد و هنگامی که این کار انجام شد، هنگامی که تاریخ را مشخص کردید، پس افراد بد می‌دانند که می‌توانند شما را تحت فشار قرار دهند؛ این همان کاری است که آنها (بایدن و دولتش) کردند.
پمپئو گفت: طالبان ما را هم تحت فشار قرار داد، اما وقتی این کار را کرد، ما آنها را خرد کردیم. وقتی تاریخ دقیق مشخص می‌کنید و وقتی شما را تحت فشار قرار می‌دهند و شما از افغانستان خارج می‌شوید، این اتفاق ۱۱ روزه نیافتاد، این افسانه‌ای است که دولت بایدن می‌گوید. این اتفاق، حاصل هفته‌ها و هفته‌ها پیشروی طالبان در مراکز استان‌ها در سراسر افغانستان بود.
پمپئو در ادامه گفت: شکست آمریکا در اقدام متقابل و روشن ساختن این که این امر(فشار طالبان) غیرقابل قبول است و سپس فروپاشی نهایی دولت افغانستان که از تخلیه عجیب بگرام توسط ما نشات گرفت، همه و همه باعث خارج کردن اکثر نیروهای آمریکایی از افغانستان شد، حال آنکه هنوز ده‌ها شهروند آمریکایی در آنجا حضور داشتند یا دارند، در جایی که امروز از آن به عنوان "خطوط دشمن"‌ یاد می‌کنیم.وی با اشاره به تعاملات خود با اعضای طالبان در دوران دولت ترامپ، گفت که آنها فقط "یک چیز را درک می‌کردند: قدرت آمریکا".
دولت ترامپ در ابتدا شرایطی را با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه مه ۲۰۲۱ تعیین کرد، اما با این شرط که به هیچ گونه دارایی یا خدمه نظامی آمریکایی آسیبی نرسد؛ بایدن بعدها این تاریخ را تمدید کرد.
پمپئو گفت که این توافق خوبی بود، اگر و تنها اگر بایدن آن‌را به درستی اجرا و بر آن نظارت می‌کرد. وی گفت، بایدن باید به طالبان فشار می‌آورد و از آن‌ها می‌خواست، اگر هم سرپیچی می‌کردند باید آن‌ها را به سزای اعمالشان می‌رساند.وی ادامه داد: جهان به دنبال رهبری آمریکا است. آنها به دنبال رئیس جمهوری هستند که آماده انجام اقدامات واقعی برای دفاع از مواردی باشد که برای آن‌ها اهمیت دارد.پمپئو با اشاره به اقدامات رئیس‌جمهور سابق ترامپ، گفت: ما آماده استفاده بسیار منطقی از قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا برای تحقق آن بودیم.پمپئو درباره دولت بایدن گفت: دعا می‌کنم که آنها اعتبار آمریکا را بازیابی کنند. فکر می‌کنم آنها فرصتی برای انجام این کار دارند.پمپئو در بنیاد نیکسون به پاس فعالیت‌های خود در دولت ترامپ مورد تقدیر قرار گرفت.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها