به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۲۹۹۷۷۵

فرار مالیاتی؛معضل اصلی توسعه بازار رمز ارزها

فرار مالیاتی؛معضل اصلی توسعه بازار رمز ارزها
گروه اقتصادی: رمز ارزها در سالهای اخیر با سرعت زیادی رشد کرده است و امروز ارزش هر بیت کوین در بازار جهانی بالغ بر ۶۱ هزار دلار است. اما با وجود رشد سریع این بازار و ورود حجم زیادی از سرمایه ها به ان، سوال اصلی اینجاست که آیا توسعه بازار رمز ارزها خطراتی را هم برای اقتصاد دنیا به همراه می آورد یا خیر؟
صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود به ساختار بازار رمز ارزها و زمینه سازی برای ایجاد فرصت فرار مالیاتی اشاره کرد و نوشت: «دارایی های مجازی بستر را برای فرار مالیاتی فراهم می کند. بررسی ها نشان داده است در یک سال اخیر شمار زیادی از شرکتهای بزرگ برای فرار مالیاتی اقدام به سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها کردند. از این طریق هم توانستند سود کسب کنند و هم از پرداخت مالیات فرار کنند.»

این مساله بسیار جدی است و بسیاری از دولتها برای قانونمندسازی بازار وارد میدان شده اند ولی عدم وجود اطلاعت کافی در مورد بازیگران اصلی در این بازار چالشی جدی است. چالشی که نمی توان ان را نادیده گرفت و معضلات زیادی را برای اقتصاد دنیا به همراه می أورد. فرار مالیاتی یکی از این معضلات است که باعث می شود تا درامد دولتها تقلیل پیدا کند و فرصت رشد اقتصادی از کشورها گرفته شود و حتی دولتها توان تامین هزینه های جاری کشو را نیز از دست بدهند.

صندوق بین المللی پول در ادامه گزارش نوشت: «افزایش تقاضا برای دارایی های مجازی می تواند بستر را برای خروج سرمایه ها از بازارهای مهم صنعتی و اقتصادی و حتی از کشورهای خاص فراهم کند که تاثیر این مساله روی بازار ارزهای خارجی در کشورها و روی ارزش سرمایه گذاری خارجی در دنیا مشهود خواهد بود.در واقع با توسعه بازار رمز ارزها، گردش سرمایه ها در اقتصاد متفاوت خواهد بود و شاید اصولی که در سالهای اخیر در فضای تجاری و اقتصادی دنیا پیگیری می شد، دیگر مشهود نباشد. این تحول می تواند روی رشد اقتصادی کشورها در سالهای آتی تاثیرگذار باشد.»

نکته دیگر حجم بالای انرژی مصرفی در فرایند استخراج رمز ارزها و مبادله آن است. این صنعت، در زمره صنایع انرژی بر قرار دارد و حجم و ارزش انرژی مصرفی در فرایند کار این صنعت بسیار زیاد است. در ماه های اخیر دولت چین رسما فعالیت در این بازار را ممنوع اعلام کرد و در نتیجه این سیاست شمار زیادی از شرکتهای فعال در زمینه استخراج رمز ارزها یا مبادله آن از چین خارج شدند و به کشورهای دیگر مهاجرت کردند. این سیاست روی مصرف انرژی داخلی در کشورها بسیار اثرگذار خواهد بود و معادلات انرژی را متحول خواهد کرد. این مساله برای کشورهایی که وابسته به سوختهای فسیلی هستند و صنعت رمز ارزها در آنها باعث افزایش قابل توجه انتشار کربن می شود از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در این شرایط با وجود اینکه برخی از دولتها تلاش دارند تا بیشترین سود را از این بازار پر تلاطم به دست بیاورند، برخی به مقابله با آن پرداختند. چین یکی از کشورهایی است که رسما با توسعه این بازار مقابله می کند و فعالیت در این حوزه را ممنوع اعلام کرده است. دولت چین در سالهای اخیر بارها در مورد ممنوعیت فعالیت در بازار رمز ارزها صحبت کرده است ولی اخیرا این قانون را رسما اجرا کرد و تاکید کرد هیچ یک از بانکها و سیستم های مالی چینی نباید در فرایند جابجایی پول برای مبادلات رمز ارزی وارد شوند. این قانون درواقع خطر  بطلانی بر عملکرد بازار رمز ارزها کشید و کشور را به سمت سمت و سوی تازه ای هدایت کرد. همزمان با اعلام این محدودیت، دولت چین عرضه یوان دیجیتال به اقتصاد را نیز شروع کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها