کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک نماینده سابق پارلمان سوریه کشته شد

25 مهر 1400 ساعت 15:10

گروه بین‌الملل: رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند، ارتش اسرائیل مدحت صالح، یک نماینده سابق پارلمان این کشور را در عین‌التینه در بلندی‌های جولان به ضرب گلوله کشته است.


به گزارش رویترز، شبکه الاخباریه گفته است که مدحت صالح در سال ۱۹۸۵ در اسرائیل به دلیل همکاری با «مقاومت» بازداشت و پس از ۱۲ سال زندان در اسرائیل به سوریه گریخت. دولت سوریه این حمله اسرائیل را اقدامی «جنایتکارانه ناجوانمردانه» خوانده و آن را محکوم کرده است. یک سخنگوی ارتش اسرائیل به رویترز گفته است که ارتش اسرائیل در این خصوص ابراز نظر نمی‌کند. «تایمز اسرائیل» هم گزارش داد، بنابر برخی از گزارش‌ها مدحت صالح یک مامور اطلاعاتی سوریه بود. خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، می‌گوید مدحت صالح در حمله هوایی هدف قرار نگرفت، بلکه به ضرب گلوله نیروهای ارتش اسرائیل کشته شد.
شبکه الجزیره هم گزارش داده است که مدحت صالح به هنگام بازگشت به منزلش در عین التینه در نزدیکی مرز با اسرائیل هدف گلوله تک تیراندازان اسرائیلی قرار گرفت. «تایمز اسرائیل» نوشته است، به نظر می‌رسد کشتن مدحت صالح در راستای تلاش‌های مداوم اسرائیل برای جلوگیری از ایجاد پایگاه دائم عملیاتی توسط ایران و حزب الله لبنان در مرز جولان صورت گرفته است. این گزارش اضافه کرده است٬ مدحت صالح از اهالی روستای دروزی نشین مجدل الشمس واقع در جولان بود و در سال ۱۹۸۵ به دلیل «اتهامات امنیتی» بازداشت و در سال ۱۹۹۷ آزاد شد و به گزارش رسانه‌های سوریه او پس از فرار٬ نماینده بلندی‌های جولان در پارلمان سوریه شد.
این رسانه اسرائیلی اضافه کرده است، مدحت صالح طی سال‌های اخیر در مجدل الشمس در حال استخدام افراد برای کاری اطلاعاتی بوده است. طبق این گزارش، اکثر اهالی روستای مجدل الشمس حاضر به پذیرش شهروندی اسرائیلی نیستند و خود را سوری می‌دانند. اسرائیل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷/ خرداد ۱۳۴۶، بر بلندی‌های جولان در سوریه مسلط شد و در سال ۱۹۸۱/ ۱۳۶۰ این منطقه را رسما به خاک خود منضم کرد. الحاق جولان به خاک اسرائیل، قطعنامه ۴۹۷ سازمان ملل را در پی داشت که این اقدام را محکوم کرد و آن را «بدون‌ اعتبار» دانست. اسرائیل در سال‌های گذشته صدها عملیات نظامی علیه نیروهای وابسته به ایران در خاک سوریه انجام داده است و به ندرت مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است. اسرائیل حضور و نفوذ ایران و هم‌پیمانان تهران در سوریه را برای امنیت خود «خطرناک» می‌داند و مقامات این کشور می‌گویند که حملات هوایی اسرائیل به سوریه باعث کاهش تحرکات و حضور ایران در منطقه شده است.


کد مطلب: 299803

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/299803/یک-نماینده-سابق-پارلمان-سوریه-کشته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir