کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نیمی از گرسنگان جهان، آسیایی هستند

25 مهر 1400 ساعت 16:35


گروه بین الملل:  آسیا بخش اعظم افراد دچار سوءتغذیه را در خود جای داده است به گونه ای که ۴۱۸ میلیون نفر افراد گرسنه یعنی بیش از نیمی از گرسنگان جهان آسیایی هستند.
گزارش سال ۲۰۲۱ سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) حاکی است که اکثریت این افراد در جنوب آسیا زندگی می کنند که ۳۰۵.۷ میلیون نفر را شامل می شود. جنوب شرقی آسیا با ۴۸.۸ میلیون گرسنه در جایگاه بعدی است و ۴۲.۳ میلیون گرسنه آسیایی نیز در غرب آسیا هستند. در سال ۲۰۱۹ و پیش از شروع پاندمی کووید-۱۹ برآورد این بود که آسیا ۳۶۱.۳ میلیون فرد دچار تغذیه ناکافی دارد.
"جیمز بلگریو" سخنگوی سازمان برنامه جهانی غذا اعلام کرد، وضعیت ناامنی غذایی به این معنی است که خانواده ها با تصمیمات دشواری مواجه می شوند از قبیل اینکه باید برخی وعده های غذایی را حذف کنند یا غذاهای با ارزش غذایی کمتر بخورند، به کودکان اولویت بدهند و از غذای بزرگترها بکاهند و برای خرید غذا دچار بدهی بشوند یا اموال مهم خود را برای تهیه غذا بفروشند.
وی افزود: تغذیه این افراد صدمه می بیند، کودکان لاغر و ضعیف می شوند یا دچار کوتاهی قد می شوند و برخی عوارض در طول زندگی با آنها خواهد بود.
سخنگوی برنامه جهانی غذا خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای آسیایی که این سازمان در آنجا فعالیت دارد به علت تاثیرات اقتصادی و اجتماعی همه گیری کرونا و همچنین رویدادهای آب و هوایی مانند خشکسالی و طوفان و سیلاب، با افزایش ناامنی غذایی رو به رو شده اند.
از سوی دیگر "پرابو پینگالی" استاد اقتصاد و مدیر یک موسسه تحقیقاتی در دانشگاه "کورنل" گفت که تولید جهانی غذا تحت تاثیر پاندمی قرار نگرفته و بنابراین گرسنگی به علت از دست رفتن درآمدهاست.
وی افزود: هیچ‌یک از کشورهای مهم صادرکننده مواد غذایی شاهد کاهش تولید نبوده اند. هند شاهد برداشت بی سابقه محصولات کشاورزی در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بوده است. تامین غذا در بسیاری از کشورهای آسیا مشکل نبوده و مشکل اصلی فقدان دسترسی به غذا به علت از دست دادن شغل بخصوص در میان کارگران مهاجر با درآمد پایین بوده است.
شرایط در برخی کشورها بطور فزاینده ای ناگوار می شود. گزارش موسسه "سوشال ویدر استیشن" حاکی است که بیش از ۲۰ میلیون نفر در فیلیپین – یا یک نفر از میان هر ۵ نفر – گفته که در سه ماهه اول سال جاری میلادی دچار گرسنگی شده است. این افراد گفته اند در برخی روزها چیزی برای خوردن نداشتند یا صرفا یک وعده غذا در روز داشتند.
نرخ فقر در مالزی نیز در پی تعطیلی های مکرر و تاثیرگذار بر کارگران غیررسمی، به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. دولت این کشور ماه گذشته اعلام کرد که نرخ فقر مطلق در این کشور سال گذشته به ۸.۴ درصد افزایش یافته در حالی که سال پیش از آن ۵.۶ درصد بود.
محمد عبدالخالد اقتصاددان و مدیر بخش تحقیقاتی شرکت "دی ام آنالتیک" گفت که مالزی در حال حاضر از لحاظ دسترسی به غذا و سوء تغذیه در میان خانوارهای آسیب پذیر، با یک بحران ملی رو به رو است.
وی گفت: ۲۰ درصد از کودکان مالزی دچار سوء تغذیه هستند و این بزرگترین مساله ای است که در بلندمدت بر ما تاثیرگذار خواهد بود.
گرسنگی در هند بطور خاص یک مشکل حاد است. این کشور در شاخص جهانی گرسنگی ۲۰۲۱ که این هفته منتشر شد با هفت رتبه تنزل در جایگاه ۱۰۱ در میان ۱۱۶ کشور قرار گرفت.
این کشور در طبقه بندی گرسنگی "جدی" و پشت سر کشورهای نپال (۷۶) ، پاکستان (۹۲) و بنگلادش (۷۶) قرار گرفت. این گزارش حاکی است که ۱۵.۳ درصد از جمعیت هندوستان دچار تغذیه ناکافی هستند و ۱۷.۳ درصد از کودکان زیر پنج سال نیز دچار مشکلات مرتبط با تغذیه هستند.
بر اساس این گزارش، در کشور میانمار نیز به علت پاندمی و نیز تبعات سیاسی و اقتصادی کودتای سال گذشته، گرسنگی به یک مشکل در حال تشدید تبدیل شده و "استیفن اندرسون" مدیر برنامه جهانی غذا در این کشور ماه گذشته هشدار داد که افراد بیشتری در این کشور ممکن است با محرومیت شدید غذایی رو به رو شوند. این نهاد سازمان ملل در ماه آوریل پیش بینی کرد که شمار افراد گرسنه در میانمار ممکن است ظرف مدت شش ماه دوبرابر شده و به ۶.۲ میلیون نفر برسد.
وضعیت غذایی در کشور کره شمالی تحت تحریم نیز وخیم است و این کشور در شاخص گرسنگی در رتبه ۹۶ جهان قرار دارد. سازمان فائو و برنامه جهانی غذا در ماه ژوئیه هشدار دادند که کره شمالی در سال جاری با کمبود غذایی به میزان حدود ۸۶۰ هزار تن رو به رو خواهد شد که این معادل حدود غذای ۲.۳ ماه در این کشور است.
این درحالی است که حتی در کشورهای ثروتمند مانند ژاپن نیز بانکهای غذا در بسیاری از شهرها برای فقرا کار می کنند. اما کشور چین از زمان قحطی ویران کننده سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۱ که موجب مرگ دهها میلیون نفر شد تا کنون راه زیادی را طی کرده است.
 بنا بر اعلام برنامه جهانی غذا، کشور چین پس از تحقق "هدف توسعه هزاره" مبنی بر نصف کردن شمار گرسنگان تا سال ۲۰۱۵ توانست نرخ گرسنگی جهانی را به میزان دو سوم کاهش دهد. جدیدترین گزارش شاخص جهانی گرسنگی کشور چین را در کنار ۱۸ کشور دیگر از جمله کشورهایی دانست که پایینترین سطح گرسنگی را در میان ۱۱۶ کشور دارند. در کشور کره جنوبی سطح پایینی از سوء تغذیه در حد ۲.۵ درصد وجود دارد. این کشور نیز ۴۵۰ بانک غذا برای کمک به افراد نیازمند دارد.
با این حال گزارش فائو حاکی است که در سطح جهانی، مشکلات اقتصادی ناشی از پاندمی کووید-۱۹ موجب شده که ۸۳ تا ۱۳۲ میلیون نفر بیشتر در سال گذشته دچار گرسنگی بشوند. در حال حاضر تقریبا هر روز ۷۲۰ تا ۸۱۱ میلیون نفر در جهان گرسنه سر بر بالین می گذارند.


کد مطلب: 299807

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/299807/نیمی-گرسنگان-جهان-آسیایی-هستند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir