کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفر به فضا با بالن، زودتر از بزوس و برانسون

25 مهر 1400 ساعت 18:29


گروه علمی:شرکتی اعلام کرد که با راه اندازی گردشگری فضایی با بالن های فضایی ممکن است گردشگران را زودتر از دیگر شرکت ها و با قیمتی مقرون به صرفه به فضا ببرد. سفر به فضا دیگر یک رویا نیست، زیرا در حال حاضر با پرداخت ۱۲۵ هزار دلار، هرکسی می‌تواند بلیط سفر به فضا را رزرو کند. این قرارداد چشم نواز توسط Space Perspective، یک شرکت گردشگری فضایی ارائه شده که یک کپسول فضایی به نام Neptune One را برای انجام پرواز‌های تجاری فضایی ایجاد کرده است. نپتون اولین پرواز آزمایشی خود را در ژوئن ۲۰۲۱ انجام داد و از همان ماه، این شرکت نیز پذیرش رزرو صندلی برای پرواز‌های فضایی را در سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۵ و پس از آن آغاز کرده است.

نپتون وان در طول پرواز‌های فضایی خود قصد دارد مسافران را در ارتفاع حدود ۳۰ کیلومتر از زمین جدا کند. با این حال، براساس تعریفی که مورد پذیرش جهانی است، فضا در واقع در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری از سطح زمین شروع می‌شود؛ بنابراین از نظر فنی، از مسافران سوار بر نپتون وان فقط به عنوان گردشگران فضایی یاد می‌شود (درست مانند ریچارد برانسون و جف بزوس) و نه به عنوان فضانورد.

مروری بر سفینه فضایی نپتون وان
سفینه فضایی نپتون وان به سه قسمت اصلی تقسیم می‌شود. یک بلن فضایی بزرگ با قطر حدود ۱۰۰ متر که با همان فناوری مورد استفاده ناسا در بالن‌های استراتوسفری کار می‌کند، یک کپسول فضایی تحت فشار به مسافران اجازه می‌دهد تا از ۳۶۰ درجه نمای پانوراما از فضا را از داخل در اختیار داشته باشند و یک سیستم فرود با چتر نجات پشتیبان برای فرود ایمن سفینه فضایی در مواقع اضطراری.

آژانس‌ها و شرکت‌های فضایی در سراسر جهان تاکنون از بالن‌های فضایی برای حمل تلسکوپ‌ها، ربات‌ها و سایر تجهیزات مرتبط با تحقیقات به فضا استفاده کرده اند. بالن فضایی پیشرفته نپتون وان برای حمل کپسول گردشگران فضایی با استفاده از گاز هیدروژن (بالن‌های سنتی و متصل به زمین از هلیوم استفاده می‌کنند) طراحی شده است. بر خلاف موشک‌های سنگین فضایی که توسط شرکت‌های بزرگ هوافضا مانند اسپیس ایکس، ویرجین گلکتیک و بلو اوریجین استفاده می‌شود، بالن فضایی نپتون وان سبک است و هیچ گونه آلاینده مضر برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

در طول هر پرواز، کپسول تحت فشار که از زیر بالن فضایی آویزان است و قابلیت حمل ۹ مسافر فضایی (یک خلبان و هشت مسافر) را در مجموع به مدت ۶ ساعت دارد و مسافران دو ساعت از این شش ساعت را در ارتفاع ۳۰ کیلومتری از سطح زمین می‌گذرانند. در وب سایت این شرکت آمده که کپسول نپتون وان به غیر از صندلی‌های مسافران، یک بار نوشیدنی، وسایل ارتباطی، پنجره‌های ضد تشعشع، کمد‌های شخصی، Wi-Fi، حمام و سایر امکانات ضروری مورد نیاز گردشگران فضایی در طول پرواز است.جین پوینتر، مدیرعامل شرکت اسپیس پرسپکتیو گفت که شرکت آن‌ها متعهد به تغییر دیدگاه مردم در رابطه با زمین و فضا است و می‌گوید: "ما متعهد هستیم که اساساً نحوه دسترسی مردم به فضا را تغییر دهیم. "

کپسول شرکت Space Perspective در مقابل سایر بازیگران کجا ایستاده است؟
با وجود حضور قوی شرکت‌هایی مانند اسپیس ایکس، ویرجین گلکتیک و بلو اوریجین به نظر می‌رسد که Space Perspective توانسته در زمینه گردشگری فضایی برجسته شود. همه صندلی‌های پرواز‌های فضایی نپتون وان که قرار است در اوایل سال ۲۰۲۴ انجام شود، رزرو شده است. این شرکت تا کنون در مجموع ۴۵۰ صندلی را فروخته است و اکنون فقط برای سال ۲۰۲۵ رزرو می‌پذیرد.

از سوی دیگر، اما ریچارد برانسون و جف بزوس که قبلاً خودشان یک بار به فضا سفر کرده اند، هنوز تاریخ پرواز‌های فضایی کاملاً تجاری خود را اعلام نکرده اند. ایلان ماسک ممکن است در مسابقه تا حدودی جلوتر باشد، زیرا اخیراً SpaceX Inspiration۴ یک ماموریت سه روزه فضایی غیرنظامی موفق را به پایان رسانده است. در طول پرواز اسپیس ایکس، فضاپیمای SpaceX Inspiration۴ حدود ۵۸۵ کیلومتر از زمین فاصله گرفت که این دورترین مسافتی است که یک ماموریت فضایی انسانی از زمان برنامه فضایی آپولو طی کرده است.

با این حال، وقتی صحبت از قیمت بلیط‌ها می‌شود، به نظر می‌رسد Space Perspect با هزینه ۱۲۵ هزار دلار برای هر مسافر، مقرون به صرفه‌ترین سفر فضایی است. در حالی که ویرجین گلکتیک اخیراً اعلام کرده است که قیمت یک صندلی در موشک فضایی VSS Unity آن‌ها ۴۵۰ هزار دلار هزینه دارد. شگفت انگیزتر این است که گفته می‌شود چهار مسافر SpaceX Inspiration ۴ هرکدام ۵۵ میلیون دلار برای سفر فضایی فانتزی خود پرداخت کرده اند.

اگرچه بلو اوریجین هنوز قیمت بلیطی را برای مشتریانی که منتظر سفر به فضا با وسیله نقلیه فضایی New Shepard هستند، اعلام نکرده است، این شرکت قبلاً در اولین پرواز انسانی خودش که در جولای ۲۰۲۱ انجام شد، یک صندلی را به ارزش ۲۸ میلیون دلار به فردی ناشناس که بعدا منصرف شد و صندلی به الیور دیمن داده شد، فروخت. پدر دیمن این صندلی را به قیمتی که هنوز فاش نشده است برای پسرش خریداری کرد.با این حال، در مقایسه با تجربه پرواز‌های فضایی شش ساعته که گفته می‌شود در نپتون وان ارائه خواهد شد، مسافرانی که با موشک نیوشپرد سفر می‌کنند تنها می‌توانند ۱۱ دقیقه از عمر خود را در فضا بگذرانند.

جین پوینتر موسس Space Perspective در مصاحبه‌ای فاش کرد که این شرکت قصد دارد اولین آزمایش انسانی خودش را در سال ۲۰۲۳ راه اندازی کند و سپس به احتمال زیاد از سال ۲۰۲۴، ماموریت‌های فضایی تجاری را شروع کرده و از سال ۲۰۳۰ حدود ۵۰۰ سفر فضایی انجام دهد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد نپتون وان یک گزینه کارآمد و امیدوار کننده‌ای برای سفر‌های فضایی زیر مداری است. با این حال، بسیار جالب خواهد بود که ببینیم این فناوری بالن فضایی فوق آرام، در میان مجموعه موشک‌های سریع فضایی که توسط شرکت‌های میلیارد دلاری مانند SpaceX، ویرجین گلکتیک و بلو اوریجین در حال توسعه هستند، چقدر محبوبیت و موفقیت کسب می‌کند.


کد مطلب: 299859

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/299859/سفر-فضا-بالن-زودتر-بزوس-برانسون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir