به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۶ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب : ۳۰۰۰۲۹

ایران و طالبان؛ تنها مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها

تصویری از حضور زنان سعودی در ورزشگاه ریاض
تصویری از حضور زنان سعودی در ورزشگاه ریاض
گروه ورزشی: حضور زنان سعودی در ورزشگاه ریاض برای تماشای بازی فوتبال تیم‌های فوتبال الهلال و پرسپولیس که روز شنبه ۲۴ مهر برگزار شد، با واکنش توام با خشم و حسرت بسیاری از کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و تعداد زیادی از کاربران یادآوری کردند که اکنون فقط حکومت ایران و گروه طالبان‌ هستند که حضور زنان در ورزشگاه‌ برای تماشای چنین رقابت‌هایی را ممنوع می‌دانند.
از آغاز انقلاب بهمن ۵۷ حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران ممنوع شد و در موارد معدودی با فشار فيفا، برخی از زنان به صورت گزینشی برای تماشای فوتبال به ورزشگاه رفته‌اند. در تازه‌ترین رویداد مرتبط با این موضوع، مسئولان فدارسیون ایران که دوباره تحت فشار فيفا قرار گرفته بودند، روز ۲۰ مهرماه مسابقه فوتبال تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی را بدون تماشاگر برگزار کردند تا مانع ورود زنان به ورزشگاه شوند. برخی از کاربران با اشاره به اینکه دولت عربستان سعودی نیز در سال‌های اخیر با حضور زنان در ورزشگاه‌ها موافقت کرده است، با کنایه به مقامات کشور نوشته‌اند که «حسرت ناتمام تجربه ساده‌ترین و بدیهی‌ترین مسائل مرسوم در دنیا» را بر دل شهروندان ایرانی باقی گذاشته است.
یک روزنامه‌نگار هم در توئیتی‌ رفتار مسئولان حکومت را «بزرگ‌ترین توهین» به مردم ایران توصیف کرده و نوشته است: «در عربستان به راحتی زن و‌ مرد در استادیوم، بدون هیچ رنجی، فوتبال می‌بینند و‌ هیچ ستونی از شرع هم نمی‌لرزد». چنین واکنش‌هایی سابقه‌دار است و پس از اعلام برگزاری مسابقه ایران و کره جنوبی بدون حضور تماشاگران، در شبکه‌های اجتماعی انتقادات زیادی علیه مسئولان حکومت ایران مطرح شد ولی به طور معمول این انتقادها واكنش خاصی را به دنبال نداشت. کاربران دیگری هم روز گذشته با اشاره به حواشی منع ورود زنان به ورزشگاه به پرونده خودسوزی یک دختر هوادار فوتبال اشاره کردند. سحر خدایاری که در رسانه‌ها به دختر آبی مشهور شد، یکی از زنانی بود که اسفند ۱۳۹۷ برای دیدن مسابقهٔ بین استقلال تهران و العین امارات به ورزشگاه رفته و بازداشت شده بود. در نهایت در مقابل دادگاهی در تهران اقدام به خودسوزی کرد.  مخالفت مسئولان ایران با حضور زنان در ورزشگاه حتی مشمول ماکت زنان هم شده است. تیرماه سال گذشته که به خاطر شیوع کرونا حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممنوع بود، برخی باشگاه‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران تصمیم گرفتند مانند لیگ‌های اروپایی، سکوهای خالی ورزشگاه‌ها را با ماکت هواداران خود پر کنند. پس از اعلام این خبر، رسانه‌های داخل ایران گزارش دادند که فقط مردان می‌توانند برای خریداری ماکت اقدام کنند و ماکت زنان ایرانی نمی‌تواند وارد ورزشگاه شود!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها