به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۶ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۳۰۰۰۳۲
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

زمان برای نجات توافق هسته‌ای «برجام» رو به اتمام است

گروه سیاسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از مقامات ایران خواست تا زمان را از دست ندهند و به مذاکرات هسته‌ای بازگردند.
زمان برای نجات توافق هسته‌ای «برجام» رو به اتمام است
جوزپ بورل خاطرنشان کرد که زمان برای نجات توافق هسته‌ای رو به اتمام است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین گفته است برگزاری جلسه روز ۲۹ مهرماه بین هیئت ایرانی و قدرت‌های اروپایی برای مذاکره درباره مسائل مرتبط با برجام «هنوز تایید نشده است».
به گزارش خبرگزاری رویترز، این دیپلمات ارشد اروپایی بدون اشاره به زمان دقیق برگزاری این جلسه، از روند موجود ابراز خوش‌بینی کرده است و گفته است که در روزهای آینده گفت‌وگوهای مقدماتی در بروکسل صورت می‌گیرد. بورل در مورد آغاز گفت‌وگو برای احیای برجام گفت: «هر امکانی وجود دارد، اما من امروز بیشتر از دیروز خوشبین هستم.» او که روز دوشنبه ۲۶ مهر هنگام ورود به نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ سخن می‌گفت، در مورد تاریخ جلسه آتی مذاکرات احیای برجام افزود: «هنوز تأیید نشده است، اما اوضاع رو به بهبودی است و امیدوارم در روزهای آینده جلسات مقدماتی را در بروکسل داشته باشیم.»
ایران و کشورهای عضو برجام تاکنون شش دور گفت‌وگو برای احیای برجام برگزار کرده‌اند که این مذاکرات با مشارکت غیرمستقیم آمریکا همراه بوده است ولی به نتایج مشخصی که مورد توافق طرف‌ها قرار بگیرد، نرسیده است. مذاکرات احیای برجام در ماه‌های اخیر به درخواست حکومت ایران متوقف مانده و هنوز مقام‌های دولت رئيسی تاریخی برای بازگشت به مذاکرات تعیین نکرده‌اند و طبق گفته احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس، قرار است یک هیئت ایرانی روز ۲۹ مهرماه در بروکسل با مقام‌های اروپایی دیدار و گفت‌وگو کند. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری امروز دوشنبه، با اشاره به بحث‌های مطرح درباره مذاکرات بروکسل، گفت: «چالش‌ها و موانعی که باعث شد شش دور مذاکرات وین به نتیجه نرسید در این گفت‌وگوها مورد مذاکره قرار می‌گیرد».
بورل گفت:  ایران مایل است در بروکسل با مقامات اتحادیه اروپا که مذاکرات غیر مستقیم بین ایالات متحده و ایران و همچنین برخی دیگر از طرف‌های توافق هسته‌ای 2015 را هماهنگ می‌کنند، ملاقاتی داشته باشد. بورل گفت که آماده است از هیئت ایرانی استقبال کند اما او گفت که نمی‌تواند تاریخ ملاقات را تعیین کند. او در جمع خبرنگاران در واشینگتن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هدف ایرانیان از ملاقات با اعضای اتحادیه اروپا در بروکسل مانند آخرین مذاکرات آنها در ماه ژوئن در وین، خواستار بحث درباره پیش‌نویس متون توافق هستند، گفت: «متاسفم باید بگویم نمی‌دانم». انریکه مورا، هماهنگ‌کننده ارشد اتحادیه اروپا برای مذاکرات هسته‌ای ایران، پنج‌شنبه 14 اکتبر، برای دیدار با علی باقری‌کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کرد. پس از این نشست، وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پایان این دیدار، دو طرف توافق کردند تا طی روزهای آینده در بروکسل درباره مسائل مورد علاقه دوجانبه گفت‌وگو کنند.»
لارنس نورمن، خبرنگار «وال‌استریت‌ژورنال»، در توییتی به نقل از منابع آمریکایی نوشت که مقامات آمریکا انتظار ندارند سفر انریکه مورا در از سرگیری مذاکرات احیای برجام نتیجه‌ای داشته باشد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرد که در صورت شکست دیپلماسی، آمریکا «گزینه‌های دیگر» را بررسی خواهد کرد. همتای اسرائیلی وی، یائیر لاپید نیز بر حق کشور متبوعش برای «استفاده از زور» در قبال ایران در صورت لزوم تاکید کرد. قبلا روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشت: «به نظر می‌رسد که ایران مسئله بازگشت به مذاکرات هسته‌ای وین را به تعویق انداخته است.» این روزنامه به نقل از چند تن از مقامات اتحادیه اروپا گفته است که «مأموریت حساس این اتحادیه در ایران در هفته جاری نتوانسته است دولت تندروی تهران را برای از سرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای قانع کند». یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود به این روزنامه گفت: «مقامات ایرانی هنوز آماده بازگشت به مذاکرات هسته‌ای وین نیستند».
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها