کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک پرس غذای دانشجویی چند؟

27 مهر 1400 ساعت 11:44


گروه علمی: نزدیک به دو سال است که از تعطیلی آموزش حضوری در دانشگاه ها می گذرد، دو سالی که کرونا آنرا برای تمام ملت ها ویژه کرد و تمامی تناسبات اقتصادی را به هم ریخت.در کشور ما پیش از شیوع کرونا نیز معضل افزایش نرخ تورم و قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانوارها و ... مشکل روز بود و کرونا فقط این معضلات را پیچیده تر کرد. هزینه های تحصیل و البته هزینه های اداره دانشگاه ها یکی از مواردی بود که هم قبل و هم در دوران کرونا چالش آفرین بوده و هست.
 

البته تعطیلی کلاس های حضوری هزینه هایی همچون هزینه غذا و خوابگاه و امثالهم را برای دانشگاه کاهش داد، اما حالا که زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها و آموزش حضوری به گوش می‌رسد، نگاهی به افزایش چشمگیر قیمت همه چیز طی این دوسال لرزه بر اندام دانشگاه ها و البته دانشجوها و خانواده هایشان می اندازد.
به گزارش ایسنا، همانطور که اشاره شد یکی از اصلی‌ترین نیازها و در نتیجه از مهمترین این چالش‌ها افزایش قیمت اقلام غذایی و قیمت تمام شده هر پرس غذا برای دانشگاه است.

معاون دانشجویی دانشگاه اراک در اینباره به ایسنا گفت: طبق مصوبه‌ای که در اواخر شهریورماه از سوی صندوق رفاع دانشجویان اعلام شده است،  قیمت غذاهای ارزان  ۲۵۰۰ تومان، غذاهای متوسط ۳ هزار تومان و غذاهای گران قیمت ۳۵۰۰ تومان است که این مبلغ در مقایسه با قیمت تمام شده غذا برای دانشگاه بسیار پایین است، لذا در صورت حضوری شدن آموزش، با توجه به این قیمت‌ها دانشگاه‌ها در ارائه خدمات تغذیه به دانشجویان با چالشی جدی مواجه است.

علیرضا بهرامی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده غذا برای دانشگاه قبل از کرونا ۷۵۰۰ تومان بوده است، افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده غذا برای دانشگاه همراه با دورچین حدود ۳۰ الی ۳۶ هزار تومان و تفاوت آن با قیمت دو سال پیش بسیار زیاد است. وقتی دانشجو برای یک وعده غذا تنها ۲۸۶۰ تومان می پردازد، باقی این مبلغ را دانشگاه از چه منبعی تامین کند؟

وی گفت: بودجه اختصاصی به دانشگاه‌ها محدود است و این افزایش قیمت غذا در آن در نظر گرفته نشده است بنابراین در صورتی‌ که دانشگاه‌ اراک بخواهد به روند ارائه خدمات تغذیه خود همانند قبل از همه گیری کرونا ادامه دهد تقاضای بازنگری در قیمت غذا را دارد.وی اظهار کرد: طبق قانون دانشجویان می‌بایست ۵۰ درصد هزینه غذای خود را بپردازند که در صورت اجرای این قانون مبلغ هر غذا بین ۱۵ الی ۱۸ هزار تومان خواهد بود که دانشجویان نیز با وجود شرایط اقتصادی روز جامعه قادر به پرداخت این مبالغ نیستند.

بهرامی گفت: تمام بودجه دانشگاه برای تغذیه دانشجویان آنهم طبق روال قبل از کرونا(معادل سه وعده غذا)  تنها برای یک ماه و نیم کافی‌ است، بنابراین لازم است صندوق رفاه دانشجویان و وزارت علوم  در خصوص این چالش تصمیمی اتخاذ کنند.معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک نیز در اینباره توضیح داد: طبق مصوبه‌ای که اخیرا به ‌دستمان رسید مبلغ دریافتی از دانشجویان در دانشگاه آزاد برای غذاهای ارزان قیمت ۶۵۰۰، غذاهای متوسط ۸۲۰۰ و غذاهای گران قیمت ۹۶۰۰ تومان است در صورتی که قیمت هر پرس غذا برای دانشگاه ۳۰ الی ۳۵ هزارتومان تمام می‌شود.

حمید ترنگرز ادامه داد: دانشگاه آزاد هیچ یارانه و کمکی از وزارت علوم دریافت نمی‌کند و مجبور است این مبلغ یارانه را از شهریه دانشجویان تامین کند. همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که غذای دانشگاه‌ها از مواد غذایی درجه اول و دوم تامین می‌شود تصمیم گرفتیم که بوفه دانشگاه به ارائه غذاهایی با کیفیت بالا بپردازد تا این کمبود در این نقطه جبران شود.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی اراک نیز تاکید کرد: اگر سلف دانشگاه صنعتی اراک از آبان ماه مانند زمان قبل از کرونا به ارائه سرویس غذا در سه وعده صبحانه، ناهار و شام بپردازد تا قبل از نوروز ۱۴۰۱ به ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پول نیاز دارد. همچنین در بازه زمانی پس از نوروز با احتساب ماه رمضان ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیاز دارد.سعید مجدی‌فر ادامه داد: بودجه ای که در سال ۱۴۰۰ برای دانشگاه صنعتی اراک در نظر گرفته شده ۲ میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان بوده است که این بودجه همخوانی با تورم روز ندارد و احتمالا مبتنی بر آموزش غیرحضوری در نظر گرفته شده است .

وی افزود: با توجه به سرعت واکسیناسیون و احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها وزارت علوم باید یک بودجه تکمیلی‌ که تقریبا سه برابر بودجه اصلی است به دانشگاه‌ها بپردازد تا در تامین اعتبار مالی در خصوص تغذیه دچار مشکل نشوند.به گزارش ایسنا، سوال اصلی این است که با وجود این میزان تورم و افزایش قیمت اقلام خوراکی و غذایی و مشکلات تامین بودجه، کیفیت غذای دانشجویان افت پیدا خواهد کرد یا خیر؟


کد مطلب: 300174

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/300174/یک-پرس-غذای-دانشجویی-چند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir