به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۳۰۰۱۸۹

تابوشکنی در نمایشگاه کتاب ریاض

تابوشکنی در نمایشگاه کتاب ریاض
گروه فرهنگی: نمایشگاه کتاب ریاض امسال درحالی برگزار شد که این‌بار کتاب‌هایی با مضامینی که مدت‌ها در این کشور تابو محسوب می‌شوند نیز در بین آثار عرضه‌شده به چشم می‌خورند.به گزارش ایسنا، درحالی که عربستان سعودی به دنبال نوگرایی تصویر بیش از حد محتاط این کشور است، این ماه نمایشگاه کتاب ریاض درحالی برگزار شد که کتاب‌هایی با موضوعاتی همچون سکولاریسم و جادو که سال‌ها تابو محسوب شده‌اند نیز در بین آثار مختلف این نمایشگاه وجود دارند.
 
با این حال به رغم نمایش آثاری که مدت‌ها توسط مقام‌های عربستان سعودی رد شده‌اند، برخی از ناشران می‌گویند از آن‌جایی که هنوز مرزبندی‌های جدید مشخص نیست به نوعی از خودسانسوری ادامه خواهند داد.بر اساس این خبر، از زمانی که «محمد بن سلمان» در سال ۲۰۱۷ به عنوان ولیعهد عربستان منصوب شد، این کشور شاهد اصلاحات اقتصادی، مذهبی و اجتماعی بود که از جمله آن‌ها به ایجاد امکان رانندگی برای زنان و برگزاری کنسرت‌های موسیقی مختلط می‌توان اشاره کرد.

با این حال این اصلاحات با سرکوب انتقادات همراه بوده و دستگیری فعالان حقوق زنان و خبرنگاران را به دنبال داشته است. همچنان محافظه‌کاران بسیاری در این کشور وجود دارند که بیم دارند فاصله گرفتن از سنت‌های دیرینه به فساد عمومی منجر شود.یکی از ساکنان اردنی ریاض معتقد است انتخاب کتاب‌های این نمایشگاه ۱۰ روزه که این هفته به پایان رسید جسورانه و بی‌سابقه بوده است. برای مثال او می‌گوید یک کتاب علمی از این نمایشگاه خریداری کرده که منشاء پیدایش را از منظر آفرینش الهی بررسی نکرده است.

در سال ۲۰۱۴، خبرگزاری فرانسه از توقیف بیش از ۱۰هزار نسخه از ۴۲۰ کتاب در نمایشگاه کتاب سال ۲۰۱۴ ریاض خبر داد.با این وجود یکی از بازدیدکنندگان سعودی نمایشگاه امسال می‌گوید برخی از کتاب‌های امسال از نظر او شوکه‌کننده بودند چراکه با میراث فرهنگی این کشور تناسب نداشتند.با این‌که در فضای مجازی هم انتقاداتی به نمایشگاه امسال کتاب ریاض وارد شد اما بسیاری از دیگر شهروندان سعودی از تنوع کتاب‌ها خشنود بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها