به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۰۰۲۳۵

کاهش ترافیک شهری با هوش مصنوعی

کاهش ترافیک  شهری با هوش مصنوعی
گروه علمی: نمایشگاه جیتکس دوبی این روزها مرکز توجه دنیای فناوری است و یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزه‌های مختلف مورد توجه شرکت‌ها قرار گرفته استفاده از هوش مصنوعی است. در بخش شهرهای هوشمند این نمایشگاه اما استفاده از هوش مصنوعی برای حل مشکلات حمل‌ونقل شهرهای بزرگ یکی از مواردی بود که مورد توجه بسیاری قرار گرفت. در پنل «چشم‌انداز آینده» این نمایشگاه اما محور اصلی بحث استفاده از هوش مصنوعی در کاهش ترافیک و همچنین حوادث و تخلفات ترافیکی در شهرهای بزرگ بود. هم‌اکنون دوربین‌های نظارتی ترافیک می‌توانند اطلاعات خوبی به مراکز کنترل ترافیک بدهند و همچنین تخلفات را به پلیس گزارش کنند. اما نسل جدید این دوربین‌ها با هسته نرم‌افزاری استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به‌شدت در کاهش ترافیک و همچنین تلفات رخ داده در تصادفات شهری
 مؤثر باشد.
 
از چراغ سوخته تا فاصله نامطمئن
آمارها نشان می‌دهد بیشتر از ۵۰ درصد تصادفات شهری به‌خاطر بی‌توجهی به جلو و رعایت نکردن فاصله ایمن از سوی راننده‌هاست. شما هم حتما خاطره تلخ راننده‌هایی که سپر به سپر پشت سرتان چراغ می‌زنند را دارید. سیستم‌های هوش مصنوعی اکنون می‌تواند این تخلف را براساس تصاویر دریافتی تشخیص‌دهد و رانندگان متخلف را جریمه کند. محمد الولید، جانشین مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه در گفت‌وگو با همشهری در این رابطه می‌گوید: در شهرهای بزرگ دیگر به هیچ عنوان کنترل تخلفات رانندگی با دوربین‌های نسل قدیم میسر نیست. هوش مصنوعی اکنون می‌تواند با استفاده از تصاویر دریافتی به‌صورت زنده و آنی تخلفات مهمی را ثبت کند. اندازه‌گیری فاصله ایمن خودروها و جریمه رانندگان متخلف در اجرای آزمایشی این فناوری بسیار نتیجه مثبتی داشته و باعث شده به‌شدت میزان تصادفات شهری کاهش پیدا کند. تصادفات یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند ساعت‌ها باعث گره کور ترافیکی شود. به‌گفته الولید اما این تمام ماجرا نیست. هوش مصنوعی اکنون قدرت خارق‌العاده‌ای پیدا کرده و حتی از روی تحلیل تصاویر دریافتی می‌تواند نبستن کمربند ایمنی از سوی سرنشین‌ها، سوخته بودن چراغ خودرو، سبقت غیرمجاز، دور زدن در محل ممنوع و موارد دیگر را تشخیص دهد و با ثبت پلاک خودرو برای رانندگان متخلف قبض جریمه صادر کند.
 
کنترل هوشمند مسیرها
تقاطع‌های هوشمند آینده شهرهای جهان را تشکیل می‌دهند. شاید یادتان بیاید که شهرداری تهران از چندین سال قبل هوشمندسازی‌ چراغ‌های راهنمایی را شروع کرد تا طول زمان چراغ‌ها براساس ترافیک محورها تنظیم شود. اکنون تقاطع‌های هوشمند می‌توانند امکان کنترل ترافیک و تغییر مسیر خودروها را فراهم کنند. در بسیاری از مواقع رانندگان بسیاری ناخواسته به دام ترافیک سنگین می‌افتند. هوش مصنوعی در تقاطع‌های هوشمند می‌تواند با بستن خودکار خیابان خودروها را به مسیر جایگزین روانه کند تا ترافیک به‌تدریج سبک‌تر شود.
 
 
شاید دیگر کسی دیر نرسد
کنترل خیابان‌ها با هوش مصنوعی تبدیل به یک روند جهانی شده است. چندی پیش شرکت گوگل هم اعلام کرد با استفاده از هوش مصنوعی باعث شده در یک طرح آزمایشی ۲۰ درصد میزان دیر رسیدن افراد با قرارهایشان را کاهش دهد گوگل در تحلیل‌های خود می‌گوید که اشتباه‌ها و خستگی نیروی انسانی در کنترل ترافیک یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث کاهش امکان مدیریت ترافیک در کلانشهرها می‌شود. هوش مصنوعی خستگی ناپذیر اما می‌تواند این روند را در شهرهای جهان تغییر دهد.
 
به‌ سوی شهر بدون تصادف
G۵ اکنون قلب تپنده فناوری جهان است. با گسترش نسل پنجم ارتباطات موبایل در کشورها می‌توان امیدوار بود به‌زودی خودروها به مرحله‌ای برسند که اصولا امکان تصادف برای آنها وجود نداشته باشد. با اتصال به نسل جدید ارتباطات سیار خودروها می‌توانند هوشمند باشند و کنترل فاصله با خودروها مانع از تصادف شوند. نسل جدید شبکه موبایل علاوه بر افزایش چندین برابری سرعت ارتباطات میزان تأخیر در پاسخ‌دهی یا به‌اصطلاح Latency را به‌شدت کاهش می‌دهد و این مسئله می‌تواند در کسری از ثانیه مانع از یک تصادف مرگبار شود. همین خصوصیت است که قابلیت‌هایی مثل جراحی از راه دور را هم به دنیای پزشکی می‌آورد. هر چند با گسترش اینترنت برخی کشورها نگران مسائل امنیتی و مثلا هک خودروها هستند اما کارشناسان می‌گویند می‌توان با استفاده از پلتفرم‌های مناسب این خطر را به حداقل مقدار ممکن رساند.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: هوش مصنوعی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها