به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۴:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۳۰۰۲۹۷

کشف یک درمان پروتئینی جدید برای آب سیاه

کشف یک درمان پروتئینی جدید برای آب سیاه
گروه علمی:نتایج یک مطالعه پزشکی دانشگاه نورث وسترن بر روی موش، منجر به کشف یک روش درمانی مبتنی بر پروتئین برای آب سیاه شد. یک مطالعه پزشکی دانشگاه نورث وسترن بر روی موش، اهداف جدیدی را برای درمان آب سیاه از جمله جلوگیری از شکل شدید گلوکوم در کودکان و همچنین کشف کلاس جدیدی از درمان احتمالی برای شایع‌ترین شکل گلوکوم در بزرگسالان نشان داده است.
 
در افراد مبتلا به گلوکوم فشار بالا، مایع در چشم به درستی تخلیه نمی‌شود و با فشاری که بر عصب ایجاد می‌کند منجر به از دست دادن بینایی می‌شود. این بیماری ۶۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و شایع‌ترین علت نابینایی در افراد بالای ۶۰ سال است.در حالی که چند روش درمانی برای گلوکوم زاویه باز وجود دارد، رایج‌ترین شکل گلوکوم در بزرگسالان (قطره چشم، دارو‌های خوراکی، درمان با لیزر)، هیچ درمانی وجود ندارد و یک شکل شدید گلوکوم در کودکان بین تولد تا سه سالگی وجود دارد. گلوکوم مادرزادی اولیه تنها با جراحی قابل درمان است.

دکتر سوزان کوآگین، سرپرست نفرولوژی و فشار خون در گروه پزشکی در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، می‌گوید: گرچه گلوکوم مادرزادی اولیه بسیار نادرتر از گلوکوم زاویه باز است، اما برای کودکان ویران کننده است. برای کاهش سرعت بینایی در هر دو حالت، فورا به درمان‌های جدید و کلاس‌های جدید درمانی نیاز است.

دانشمندان در این مطالعه با استفاده از ویرایش ژن،  مدل‌های جدیدی از گلوکوم را در موش‌ها ایجاد کردند که شبیه گلوکوم مادرزادی اولیه بود. با تزریق یک درمان پروتئینی جدید، طولانی مدت و غیر سمی (Hepta-ANGPT۱) به موش‌ها، دانشمندان توانستند عملکرد ژن‌هایی را که هنگام جهش ایجاد می‌کنند، جایگزین گلوکوم کنند. با این درمان تزریقی، دانشمندان همچنین با موفقیت از تشکیل آب سیاه در یک مدل جلوگیری کردند. همین درمان، هنگامی که به چشم موش‌های سالم بالغ تزریق می‌شود، فشار چشم را کاهش می‌دهد و از آن به عنوان یک کلاس درمانی جدید برای شایع‌ترین علت گلوکوم در بزرگسالان (گلوکوم زاویه باز با فشار داخل چشم بالا) پشتیبانی می‌کند.

این مطالعه با عنوان «تداخل سلولی مسیر خروج آب را تنظیم می‌کند و اهداف جدیدی را برای درمان گلوکوم ارائه می‌دهد»، امروز ۱۸ اکتبر در مجله Nature Communications منتشر شد.کوآگین گفت، مرحله بعدی ایجاد سیستم تحویل مناسب برای درمان پروتئین جدید موفق در بیماران و تولید آن است.

علاوه بر این، دانشمندان از بیوانفورماتیک و داده‌های توالی RNA تک سلولی برای درک و شناسایی مسیر‌های گلوکوم که می‌توانند در آینده برای اهداف درمانی اضافی بیماری، مانند راه‌هایی که ارتباط با یک رگ خونی چشم را تنظیم می‌کند، کاوش کنند، برای تخلیه مایع و حفظ فشار طبیعی چشم مهم است.کوآگین می‌گوید: داشتن درمانی که می‌تواند بازسازی و یا رشد کانال شلمم معیوب را برای درمان گلوکوم پیش ببرد فوق‌العاده خواهد بود. این مطالعات اولین گام برای رسیدن به این هدف است.

امید ما این است که این مطالعه منجر به اولین درمان هدفمند شود که به طور موثر جریان مایع (آب مایع) را از جلوی چشم تقویت می‌کند و نقص بیولوژیکی زمینه‌ای را در بیماران مبتلا به گلوکوم معکوس می‌کند.این مطالعه بر اساس کار گروهی اصلی و همکاری مستمر با هم نویسندگان دانشگاه مدیسون-ویسکانسین، تری یانگ و استوارت تامسون است.
برچسب ها: آب سیاه چشم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها