به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ساعت ۱۸:۳۶
کد مطلب : ۳۰۰۳۰۳

چند درصد دانش‌آموزان و دانشجویان اعتیاد دارند؟

چند درصد دانش‌آموزان و دانشجویان اعتیاد دارند؟
گروه جامعه: مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وضعیت شیوع مواد مخدر گفت: در جمعیت عمومی ۵.۴ درصد، در جمعیت دانش آموزی و متوسطه و هنرستان‌ها ۲.۱ درصد، در بین دانشجویان دولتی ۴.۷ درصد و در محیط‌های کارگری ۲۲.۳ درصد مصرف مواد مخدر داریم.
 
به گزارش  ایلنا، حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست تخصصی روند برنامه تحول راهبردی مبارزه با مواد مخدر و بررسی تحولات کشور افغانستان و پیامدهای آن در عرصه مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در حوزه سیمای مواد مخدر اگر در یک نگاه کوتاه در عرصه جهانی بخواهیم ببینیم چه وضعیتی داریم؟ مواد مخدر به عنوان یک تهدید استراتژیک چند وجهی، چند سببی و سیستماتیک سبب شده است که طی ۱۳ سال اخیر میزان مصرف مواد در سال ۲۰۰۶ که ۲۰۸ میلیون نفر بود در سال ۲۰۱۹ به ۲۷۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: این روند افزایش ۳۲ درصدی که حداقل افراد یکبار در سال یکی از مواد مخدر، محرک یا توهم زاها را استفاده کرده اند یک زنگ خطر جهانی برای جامعه بشریت است.مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سطح جمهوری اسلامی ایران، با توجه به برخی از ضعف‌ها در خرده نظام‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متاسفانه در دهه های دوم و سوم با رشد شیوع مصرف مواد مواجه بودیم. ما در دهه اول انقلاب به واسطه وجود ضد ارزش بودن مصرف مواد و افزایش سرمایه های اجتماعی و حضور مشارکت‌های مردمی با کاهش شیوع مصرف مواجه بودیم که امیدواریم در عرصه این تهاجمات بتوانیم با جدیت بیشتر برای گام دوم انقلاب نسبت به کاهش شیوع مصرف مبادرت کنیم.

صرامی درباره وضعیت شیوع مواد مخدر در اقشار مختلف جامعه گفت: وضعیت شیوع به گونه ای است که در جمعیت عمومی ۵.۴ درصد، در جمعیت دانش آموزی و متوسطه و هنرستان‌ها ۲.۱ درصد، در بین دانشجویان دولتی ۴.۷ درصد و در محیط‌های کارگری ۲۲.۳ درصد مصرف مولد مخدر داریم. الگوهای مصرف بیشتر مواد اوپییدی و توهم زاست.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: در خسارت‌های اجتماعی مواد مخدر از همسرآزاری‌ها و طلاق و کودک آزاری تا قتل از مشکلاتی است که بر جامعه تحمیل می‌شود. خسارت‌های اقتصادی کشور ناشی از موادمخدر در هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ۱۶۷ هزار میلیاردتومان در یکسال است که در عرصه جامعه و دولت و فقر این هزینه ها ایجاد شده است.وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۹، ۱۴ هزار میلیارد تومان و در ۶ ماهه امسال بیش از ده هزار میلیاردتومان ضربه به بنیانهای مالی وارد شده است.

صرامی با اشاره به کشفیات مواد مخدر در ۶ ماهه ابتدای سال گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری بیش از ۵۹۶ تن کشفیات انواع مواد مخدر توسط نیروها بوده است و این اقدامات در حالی بود که با افزایش تحریم‌ها و بیماری کرونا و محدودیت‌های اعتباری مواجه بودیم.
برچسب ها: اعتیاد مواد مخدر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها