کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

راهی برای پیش‌بینی مرگ ناشی از کرونا

28 مهر 1400 ساعت 11:00


گروه علمی:دانشمندان راهی برای پیش بینی نتیجه کووید-۱۹ با سطح بیان پروتئین FWE کشف کرده اند. یک تیم بین المللی از محققان به این نتیجه رسیده اند که میزان بیان پروتئین گل به اصطلاح می تواند به طور معقول نتیجه عفونت کروناویروس - چه مرگ و چه بستری شدن در بیمارستان را در فرد پیش بینی کند.


مقاله مربوطه در مورد راهی که دانشمندان برای پیش بینی روند کووید-۱۹ یافته اند، در مجله EMBO Molecular Medicine منتشر شده است.وضعیت تناسب اندام پایین یک سلول نشان می دهد که به خوبی چه به دلیل پیری آن، چه به دلیل اختلالات متابولیکی و غیره توسعه نیافته است. دانشمندان دریافتند که وضعیت تناسب اندام در پروتئین های FWE بیان می شود.

آنها در سطح سلول قرار دارند و به دو شکل بیان می شوند - یکی می گوید که سلول احساس خوبی دارد و "صاحبان" دیگری توسط سلول های اطراف از بین می روند.دانشمندان بریتانیایی، آلمانی، دانمارکی، پرتغالی و ایالات متحده امریکا پس از مرگ بافت ریه آلوده به ویروس کرونا در بیمارانی که بر اثر کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند، انجام دادند.

معلوم شد که در بیماران مبتلا به آسیب حاد ریه Fwe-Lose در راه‌های هوایی تحتانی بسیار قوی بیان شده است و در مناطق نکروز سلولی موضعی است.سپس متخصصان یک مطالعه مشاهده ای روی ۲۸۳ نفر انجام دادند تا مشخص شود آیا سطح بیان پروتئین FWE می تواند بستری شدن یا مرگ با کووید-۱۹ را پیش بینی کند.

این روش امکان می دهد تعیین کند چه افرادی نیاز به بستری شدن با دقت ۸۷.۸ درصد دارند.یکی از نویسندگان این مطالعه، استادیار دانشگاه کپنهاگ، کن جائه وون (کیونگ جائه وون)، می گوید: دقت پیش بینی بیمارانی که به کووید-۱۹ شدید مبتلا نمی شوند ۹۳.۹ درصد بود. دقت پیش بینی مرگ و میر می تواند تا ۱۰۰ درصد باشد.محققان تأکید می کنند که میزان بیان پروتئین FWE می تواند پیامد بیماری را بهتر از نشانگرهای زیستی التهابی سنتی پیش بینی کند.


کد مطلب: 300392

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/300392/راهی-پیش-بینی-مرگ-ناشی-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir