به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۸ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۳۰۰۴۱۲

سرانه ورزش ایرانی‌ها چقدر است؟

سرانه ورزش ایرانی‌ها چقدر است؟
گروه ورزشی: طبق گزارش‌های رسمی، در سال ١٣٩٩ سرانه ورزش هر فرد ١٥ساله و بیشتر، به طور متوسط ١٣ دقیقه و ١٨ ثانیه در روز و سرانه ورزش کرده‌ها ۲۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه بوده است.به گزارش ایسنا، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار از طرح‌های آماری جدید مرکز آمار ایران است که با هدف شناخت فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوارها و استفاده از آن برای برنامه‌ریزی‌های فرهنگی کشور طراحی شده است.
 
این آمارگیری در سال ١٣٩٩، برای افراد ١٥ ساله و بیشتر با ٤٣هزار و ۷۰۰ خانوار نمونه شهری و ١٨ هزار و ۸۶۰ خانوار نمونه روستایی و در کل به ٦٢ هزار و ۵۶۰ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکه­ های اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و ... افراد ١٥ ساله و بیشتر اخذ شده است.

‏در سال ١٣٩٩، ۴۶.۵ درصد از افراد ١٥ ساله و بیش‌تر اظهار کرده ‏اند ورزش کرده و ۵۳.۵ درصد ورزش نکرده‌اند.
استان‎ های سمنان، البرز و فارس به ترتیب با ۶۶.۱، ۵۷.۶ و ۵۶.۹ درصد بیشترین و استان‏ های کرمان با ۳۸.۸ درصد، لرستان با۳۵.۵ درصد و سیستان و بلوچستان با ۲۰.۲ درصد کمترین درصد افراد ١٥ ساله و بیشتر ورزش کرده را در سال ١٣٩٩ دارا بوده ‏است.

نتایج، حاکی از آن است که  بیش از ٧٠ درصد افراد ورزش کرده‌، به صورت انفرادی و کمتر از ٣٠ درصد این افراد به صورت گروهی ورزش کرده‌اند.محل سکونت با ٣٧ درصد، بیشترین مکانی بوده است که افراد در آن‌جا ورزش کرده‌اند. ۲۱.۹ درصد افراد در پارک‌‏ها، ۲۱.۴  درصد در سالن‌های ورزشی خصوصی، ۸.۳ درصد در سالن‌های ورزشی عمومی و ۱۱.۳ درصد در سایر فضاهای عمومی ورزش کرده اند.

بیش‌ترین نوع فعالیت ورزشی که توسط افراد ١٥ ساله و بیش‌تر انجام شده ، نرمش و پیاده‌روی، آمادگی جسمانی و ایروبیک، فوتبال، پرورش اندام و والیبال بود و بعد از آن سایر فعالیت ‌های ورزشی قرار داشته است.
برچسب ها: ورزش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها