کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شکست ناسا در برابر "بلواوریجین"!

28 مهر 1400 ساعت 12:03


گروه علمی: بزرگ‌ترین کمیته مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از ناسا می‌خواهد تا یک شرکت ثانویه برای ساخت سطح‌نشین ماه انتخاب کند.به گزارش ایسنا، در ماه آوریل سال جاری، ناسا اعلام کرد که شرکت اسپیس‌ایکس(SpaceX) برنده قرارداد ساخت سطح‌نشین ماه برای این آژانس فضایی در برنامه آرتمیس شده است. برنامه‌ای که قرار است بار دیگر انسان‌ها را در سال ۲۰۲۴ به قمر زمین ببرد.
 

این اتفاق غیرمنتظره بود زیرا اکثر مردم انتظار داشتند که این آژانس فضایی دو شرکت از سه شرکتی که برای این قراداد درخواست داده بودند را انتخاب کند و میان آن‌ها رقابت ایجاد کند. همچنین یکی از آن‌ها را به عنوان سازنده پشتیبان نگه دارد.پس از کشمکش‌های قانونی که انتخاب ناسا در پی داشت کمیته سنا، ناسا را موظف به انتخاب شرکت ثانویه برای ساخت سطح‌نشین کرد. اگرچه این موضوع تنها افزایش بودجه کمی با خود به همراه داشت.

تصمیم ناسا مبنی بر اهدای قراداد ساخت سطح‌نشین ماه به شرکت اسپیس‌ایکس با اعتراض شدید دو شرکت یعنی شرکت بلواوریجین(BlueOrigin) و داینتیکس(Dynetics)، همراه بود. در حقیقت این دو شرکت اعتراض رسمی خود را نسبت به این تصمیم ثبت کردند تا ناسا را به انتخاب یک شرکت ثانویه مجاب کنند. جف بزوس، بنیانگذار شرکت بلواوریجین نیز نامه‌ای سرگشاده به بیل نلسون، رئیس ناسا فرستاد و با پیشنهاد پوشش دو میلیارد دلاری هزینه‌های این پروژه از او درخواست بستن قرارداد کرد. این پیشنهاد موفقیت آمیز نبود و بلواوریجین شکایتی علیه ناسا تنظیم کرد.

اما اکنون به نظر می‌رسد که بلو اوریجین به هدف خود خواهد رسید. طبق گفته‌ی اسپیس‌نیوز، در روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر،  کمیته سنای ایالات متحده آمریکا، یک پیش‌نویس از گزارش ۹ موردی از بودجه سال ۲۰۲۲ منتشر کرد که ناسا نیز یکی از این موارد بود.در این گزارش بودجه ۲۴.۸۳ میلیارد دلاری برای ناسا در نظر گرفته شده است که کمی از بودجه‌ای که ناسا درخواست کرده بود بیشتر است.

این کمیته همچنین اعلام کرده که ناسا برای پروژه "دروازه ماه" باید از حداقل دو شرکت استفاده کند. طبق این گزارش ناسا باید طرحی به گنگره ارائه دهد که نشان می‌دهد چگونه یک شرکت دوم وارد برنامه آرتمیس خواهد شد.
به گفته‌ی اسپیس‌نیوز، این بدان معناست که ناسا باید طی ۳۰ روز طرح خود را برای تحویل به کنگره آماده کند و در آن بودجه پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۲۶ را نیز اعلام کند.


کد مطلب: 300420

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/300420/شکست-ناسا-برابر-بلواوریجین

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir