کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل یک رویداد رسانه ای و پیامد‌های آن

چگونه استارتاپ درمانکده آینده‌ صنعت سلامت را به تصویر کشید

28 مهر 1400 ساعت 14:28


چندی پیش، کنفرانس خبری استارتاپ درمانکده، با عنوان «ارائه گزارش پلتفرم درمانکده از صنعت Health Tech یا خدمات آنلاین سلامت ایران، در دوران کرونا» با حضور خبرنگاران مرتبط برگزار شد.
آمارها و اطلاعات جالبی در این کنفرانس خبری ارائه شد که می توانست بیشتر از آن چه که روی دارد مورد توجه محافل کارشناسی کشور قرار گیرد.
در این کنفرانس خبری، محسن صدر، مدیر عامل درمانکده با اشاره به خصلت «پزشک محور» بودن نظام سلامت در ایران گفت: «در بحران اخیر دیتاهای ارزشمند استارتاپ‌های حوزه سلامت می‌توانستند در خدمت سیستم رگولاتوری حوزه سلامت قرار گرفته و آسیب‌های این همه گیری را به حداقل برسانند. تا جایی که طبق برآوردها احتمال کاهش 30 درصدی کشته شدگان و کاهش 20 درصدی هزینه‌های صرف شده مردم وجود داشت. این در حالی بود که نه تنها متولیان امر از این مساله استقبال نکردند، بلکه حتی سنگ اندازی‌هایی هم در مسیر استارتاپ‌هایی مانند درمانکده که به صورت خودجوش اقدام به خدمت رسانی می‌کردند، صورت گرفت»
وی در ادامه گفت: «با توجه به این استقبال بی سابقه از پلتفرم‌هاییی چون درمانکده، تا امروز کل سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه بیش از 50 میلیارد تومان نیست که هزینه یک آپارتمان معمولی در نقاطی از تهران است.»
در این کنفرانس خبری که روز 11 مهرماه به صورت آنلاین دایر شد، علاوه بر ارائه گزارش جامعی از کارنامه شش ساله این شرکت فناوری و استارتاپی، نکات بسیار مهم و قابل توجهی هم ارائه شد.
نکات مطرح شده در این کنفرانس به نحو احسن مورد توجه رسانه‌های گروهی قرار گرفت، با این حال برخی از حقایق کلیدی طرح شده در این نشست همچنان می‌تواند به کرات در زیر ذره بین روزنامه نگاران و تحلیلگران قرار گیرد.
تجربیات و آزمون و خطاهایی که مدیران درمانکده از آن سخن گفتند، به طور کلی شمایی از وضعیت نظام استارتاپی ایران و راه اندازی کسب و کارها در تعامل با ساختارهای بروکراتیک و از جمله در این مبحث خاص، نظام سلامت کشور است.
نگاهی به تازه ترین جدول منتشر شده در زمینه سهولت کسب و کارها در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که ایران در یکی از پایین ترین رتبه‌های این جدول قرار دارد.
آن چه که مدیران استارتاپ‌های ایرانی مانند درمانکده می‌گویند همان چالش‌ها و مشکلاتی است که باعث شده است رتبه ایران در این جدول چنین پایین باشد.
اشاره محسن صدر، مدیر عامل درمانکده، به مشکلات شکل گیری استارتاپ‌ها و دشواری های ناشی از نبود زیرساخت‌های آنلاین و دیجیتال، مساله ای است که همه کنشگران حوزه‌های مشابه بدان اذعان دارند.
کارشناسان و تحلیلگران حوزه تحول دیجیتال اعتقاد دارند که در کشور ما روند این تحول کند و همراه با مقاومت است.این کندی و مقاومت طبیعتا در حوزه تکنولوژی‌های مربوط به خدمات درمان از راه دور هم وجود دارد.
مساله ای که امیرسینا زمانیان، مدیر بازاریابی درمانکده هم در ارائه دیتاهای مربوط به درمانکده بدان اشاراتی داشت.
مساله ای که صنعت HealthTech و پلتفرم‌های خدمات پزشکی و سلامتی در دوران کرونا به وضوح ابعاد آن را دیدند و به مسئولان نشان دادند.
استارتاپ درمانکده و همکاران آن در حالی در زمینه نوبت دهی مطب پزشکان و ارائه مجموعه ای از خدمات پزشکی راه دور از جمله مشاوره آنلاین، خدمات آزمایش در منزل، تست PCR در منزل و...فعالیت‌ها و پیشرفت‌های ارزشمندی را به منصه ظهور رسانده اند که این خدمات در کشورهای پیشرفته سابقه بسیار بیشتری دارد و بویژه سالمندان به سادگی از این خدمات بهره می‌برند.
این کنفرانس خبری در موارد مختلف همچنین نشان داد که صنعت سلامت ایران باید به نقش استارتاپ‌ها و توسعه فناورانه ای که آن‌ها می‌توانند در جامعه پیش ببرند با دیده اطمینان و تشویق نگاه کنند این درحالی است متاسفانه نگاه‌های دولتی تقریبا عکس این مساله را در همراهی با استارتاپ‌ها نشان می‌دهد.
تاکید بر این نکته که «استارتاپ‌ها می‌توانند صنعت سلامت ایران را درمان کنند»، اشاره ای نغز و حقیقتی است که پاندمی کرونا نشان داد.رویه ای که باید هرچه سریع تر در دستور کار رسمی نظام مدیریتی کشور قرار گیرد.
در این کنفرانس خبری آنلاین به خوبی نشان داده شد که استارتاپ‌هایی مانند درمانکده می‌توانند بازوی علمی دولت در ترمیم صنعت سلامت باشند و وضعیت دیجیتالی شدن صنعت سلامت را (که در حال حاضر فقط نیم درصد است) بهبود بخشند و به شاخص‌های جهانی نزدیک کنند.
این کنفرانس خبری را که روز 11 مهر 400 برگزار شد همچنین می‌توان پیش درآمد خوبی برای حضور جدی تر استارتاپ‌ها در رسانه‌های گروهی دانست تا بتوانند تجربیات، دانش و توانایی‌های خود را به اطلاع عموم برسانند تا در مسیر‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی مورد بهره برداری قرار گیرد.
چنانچه محسن صدر، مدیر عامل درمانکده اشاره کرد، وضعیت صنعت سلامت دیجیتال در ایران و اهمیت ارتباط متقابل دولت و استارتاپ‌ها در دوران کرونا به خوبی خود نشان داد که در این زمینه کشتیبان را باید سیاستی دگر آید.
پیشرفت‌ها و دستاوردهای درمانکده و استارتاپ‌های مشابه، به عنوان یکی از بازیگران مهم صنعت سلامت دیجیتال در ایران، بویژه اطلاعات بزرگ دیجیتال یا BIG DATA های آن ها باید بسیار با اهمیت تلقی شود.
تحلیل داده‌های کلان می‌تواند نظام سلامت را تقویت کند و خسارت های ناشی از همه گیری های احتمالی آینده بکاهد که این مساله منجر به افزایش شاخص های زندگی اجتماعی خواهد شد.
حقایق بزرگی مانند این که اگر دولت به دانش، دیتا و توانایی‌های استارتاپ‌هایی مانند درمانکده توجه می‌کرد، احتمالا تلفات ناشی از بیماری کرونا به میزان قابل توجهی کاهش ‌داشت، از جمله نکاتی بود که در این کنفرانس مهم خبری مطرح شد که شایسته توجه بیش از پیش رسانه‌های گروهی است. 
 


کد مطلب: 300468

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/300468/چگونه-استارتاپ-درمانکده-آینده-صنعت-سلامت-تصویر-کشید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir