به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۲:۴۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۸ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۳۰۰۴۷۰

سناتور آمریکایی‌خواهان ادامه فشار به ایران شد

سناتور آمریکایی‌خواهان ادامه فشار به ایران شد
گروه سیاسی: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای دیدار با مقام های آمریکایی و گفت و گو درباره برنامه اتمی ایران در واشنگتن به سر می برد با گروهی از سناتورهای آمریکایی و اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا دیدار کرده است.
جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو پس از دیدار با  گروسی خواهان ادامه فشار به ایران به دلیل ندادن پاسخ های قانع کننده به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است.
 ریش در بیانیه ای گفته رفتار ایران در خودداری از "پاسخ قانع کننده" به آژانس درباره ذرات اورانیوم کشف شده در مراکز اعلام نشده، "غیرقابل قبول" است.
سناتور جمهوری‌خواه گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا "باید بالاخره تشخیص دهد که ایران به هیچ توافقی که منافع ایالات متحده و متحدان ما را حفظ کند ، علاقه ای ندارد."
 ریش گفت: "آینده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان پی تی) و مشروعیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری قوی ایالات متحده برای پاسخگو کردن ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌اش بستگی دارد".سناتور جمهوری‌خواه آیداهو خواستار ادامه فشار بر برنامه اتمی ایران تا زمانی شده است که این کشور اطلاعات مورد نیاز آژانس را ارائه کند و آژانس هم قادر شود وظایف خود را انجام دهد.
رافائل گروسی در گزارش های اخیر خود به شورای حکام آژانس که متشکل از ۳۵ دولت عضو است گفته است که ایران از ارائه پاسخ های قانع کننده درباره منشاء ذرات اوارنیوم در مراکز اعلام نشده اتمی اش، خودداری می کند و جوابی درباره مقادیری اوارنیوم طبیعی گم‌شده به بازرسان نداده است. گروسی در سفر خود به آمریکا تلاش کرده تا حساسیت مقام های آمریکایی به وضعیت جای برنامه اتمی ایران را افزایش دهد.او به غیر از سناتورهای آمریکایی با آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده هم ملاقات و گفت و گو کرده است.
مدیرکل آژانس گفته است علیرغم توافق اخیر بین آ‌ژانس و ایران، بازرسان هنوز به یک واحد تولید قطعات سانتریفیوژ در کرج دسترسی ندارند و او همچنان منتظر یک گفت وگوی در "سطح بالا" با مقامات ایرانی در تهران برای خروج از وضعیت کنونی است.گروسی گفت: وی با مقام های ایرای توافق کرده بود "یک بحث سطح بالا انجام شود و این هنوز به نتیجه نرسیده است." او افزود: "امیدوارم این کار به زودی انجام شود."مدیرکل آژانس خبر داده که قرار است برای یک "گفت و گوی سیاسی" با مقامات ارشد ایرانی به تهران سفر کند اما اضافه کرده که نمی داند که احتمالا با کدام مقام ارشد ایرانی صحبت خواهد کرد.گروسی گفت: "این مقام می تواند رئیس جمهور باشد، یا وزیر امور خارجه، من نمی دانم. این به آنها مربوط می شود."او گفت انتظار دارد که این دیدار تا پیش از اجلاس شورای حکام آژانس در ماه نوامبر انجام شود.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها