به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۸ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۳۰۰۵۰۴

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان
گروه بین الملل: نشست مسکو با حضور نمایندگان طالبان و نمایندگان ده کشور از جمله روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان برگزار شد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست گفت "تلاش" طالبان برای ثبات اوضاع در افغانستان را می‌ستاید اما راه حل بلند مدت را در تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر می‌بیند "که از منافع همه گروه‌های قومی و سیاسی نمایندگی کند".وزیر خارجه روسیه همچنین گفت انتظارات زیادی که از دولت اشرف غنی برای به دست آوردن نتایج ملموس در مذاکرات صلح وجود داشت که برآورده نشد.همزمان ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور ولادمیر پوتین در امور افغانستان گفت که طالبان افغانستان اگر خواستار به رسمیت شناخته شدن هستند، باید انتظارات جامعه جهانی در رابطه به حقوق بشر را رعایت کنند. کابلوف، پس از نشست مسکو در مورد افغانستان گفت که سازمان ملل متحد باید یک کنفرانس بین‌المللی تمویل‌کنندگان برای کمک به افغانستان را فرابخواند.
این نشست  که عنوان "فرمت مشورتی مسکو درباره افغانستان" را دارد بر وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان، تشکیل دولت فراگیر و تلاش بین المللی برای اجتناب از بحران انسانی در این کشور متمرکز خواهد بود.در عین حال وزیر خارجه روسیه خواستار کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه به افغانستان شد. لاوروف همچنین ابراز نگرانی کرد که افغانستان هنوز باثبات نیست و گروه‌های تروریستی متعددی مثل داعش حملات مرگباری را انجام می‌دهند و مواد مخدر هنوز مشکل‌ساز است.
او گفت طالبان باید به تعهد خود مبنی بر استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه پایبند باشند.
از سوی دیگر نماینده چین در نشست مسکو گفت: در حالی که نباید بگذاریم افغانستان یکبار دیگر پناهگاه شبکه‌های تروریستی شود، "افغان‌ها" را به خاطر موارد مثبت تشویق کنیم و فشار و تحریم‌های بیشتر وضع نکنیم.او گفت:"حالا افغان‌ها فرصت یافته‌اند که در مورد سرنوشت شان خودشان تصمیم بگیرند."
عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در سخنرانی خود در این نشست مدعی شد که "صلح و ثبات به افغانستان برگشته است و حاکمیت ملی دوباره اعاده شده است".
او اضافه کرد که دولت طالبان به تمام کشورهای جهان به ویژه به کشورهای همسایه اطمینان می‌دهد که هیچ تهدیدی متوجه آن‌ها از افغانستان وجود ندارد. او اضافه کرد:"حکومت فعلی به جامعه بین المللی اطمینان می‌دهد که به حیث یک حکومت مسئول تمامی مسئولیت‌های ملی و بین المللی‌اش را به خوبی درک می‌کند".
او گفت که "مسئول نخست اداره پیشین (اشرف غنی)، همه را با فرار غیرمترقبه‌اش غافلگیر نمود" و تاکید کرد که طالبان "برای حفظ جان، مال و تاسیسات ملی، مجبوراً وارد شهر کابل شدند و همچنین "برای سر و سامان دادن دستگاه حکومتداری یک کابینه سرپرست" اعلام کردند. حنفی گفت طالبان تلاش کردند که دولت شان شامل تمام اقوام و اقشار باشد اما روند اصلاحات در ساختار سیاسی آن‌ها ادامه دارد و این روند زمانگیر خواهد بود.



 
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها