به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۹ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۳۰۰۵۵۸

هدایای سرکنسولگری ایران به والی طالبان!

هدایای سرکنسولگری ایران به والی طالبان!
گروه سیاسی: مولوی محمد داوود مزمل، والی ننگرهار با مجید صادقی دولت‌آبادی کفیل کنسول ایران در جلال آباد افغانستان دیدار کرد.
در این دیدار، هر دو طرف در مورد توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، صحی، علمی، اجتماعی، تجاری و مسایل دیگر بحث و گفتگو کردند و مقام ایرانی به والی طالبان، هدایایی تقدیم کرد!

 
اظهارات محمدحسین جعفریان در ارتباط با نسل‌کشی شیعیان هزاره توسط طالبان  
محمدحسین جعفریان (پژوهشگر ایرانی مسائل افغانستان) دیشب در لایو اینستاگرام خود گفت: در طول تاریخ افغانستان نسل‌کشی‌هایی اتفاق افتاده است. یک بار بیش از یک قرن پیش و در دوره عبدالرحمن‌خان چنین شد. مالیات سنگین و چندبرابری از هزاره‌ها تقاضا می‌شد، اما مردم نپذیرفتند و اساسا توانایی پرداخت چنین مالیاتی را نداشتند. به دستور عبدالرحمن‌خان و با فتوای تعدادی از علما مبنی بر کافر بودن‌شان قتل‌عام شدند. فوج‌فوج آنها گردن زده شده و از افغانستان گریختند، مایملک‌شان به کوچی‌ها تعلق گرفت و برای اینها سند هم دادند!
* ادعای امروز بخشی از طالبان و کوچی‌های پشتون برای تصاحب مراتع و برخی مناطق در قسمت‌های مرکزی افغانستان، در ادامه این فجایع است که کسی هم حق اعتراض ندارد، چرا که کشته می‌شود. 
* در نسل‌کشی هزاره‌ها در زمان عبدالرحمن‌خان شمار کشته‌شدگان از یک میلیون نفر گذشت. یکی از فجیع‌ترین نسل‌کشی‌ها در تاریخ جهان است که حرفی هم از آن زده نمی‌شود. حدود ۶۰ درصد آن مردم از بین رفتند و متأسفانه هیچ‌گاه هم، آنچنان که باید، بررسی مناسبی انجام نشد.
* طی این نسل‌کشی تعداد زیادی از زنان هزاره را اسیر کردند و فروختند. بسیاری از زنان خودکشی کردند. تعداد زیادی از مردان را نیز کشتند و عده‌ای دیگر هم به سوی کشورهای ایران و پاکستان فرار کردند. در پاکستان در شهر کویته ساکن شدند و در ایران نیز در خراسان با نام «خاوری‌ها» شناخته می‌شوند.
* نسل‌کشی دیگر در دوران اول حکومت طالبان در مزارشریف اتفاق افتاد که حدود ۳۰۰۰ نفر از هزاره‌ها کشته شدند، زیرا عبدالمنان نیازی معتقد بود باید تاجیک‌ها به تاجیکستان و ازبک‌ها به ازبکستان بروند و هزاره‌ها هم در صورت تغییر ندادن مذهب کشته شوند.
* در موارد دیگری هم نسل‌کشی‌هایی در هزاره‌جات اتفاق افتاده؛ مانند فاجعه یکاولنگ، بامیان و ... و وضعیت امروز که طالبان در حال توسل به کوچ اجباری و جنایت در مناطق مرکزی هستند.
* یکی از اسنادی که بخش حقوق بشر سازمان ملل اخیرا برای اثبات جنایات جنگی طالبان منتشر کرد، سندی دال بر قتل ۱۳ نفر از مردم مالستان باز هم در هزاره‌جات، از جمله یک دختر ۱۷ ساله در امارت اسلامی در کمتر از دو ماه پیش بود.
* مردم عادی پشتون‌ و دیگر اقوام افغانستان در سطح مردمی اختلافی با یکدیگر ندارند، اما هر حاکم متعصب پشتون که روی کار آمد، کشتاری از اقوام غیرپشتون را ترتیب داد.
* در دوره ریاست‌جمهوری حامد کرزی و اشرف غنی، اکثریت فرماندهان میانی و سربازان ارتش را فارسی‌زبانان و جوانان مناطق شمالی مثل پنجشیر و اندراب و بدخشان و ... تشکیل می‌دادند که دسته دسته در جبهه‌ها کشته می‌شدند، اما غنی حتی اجازه حمله به طالبان را به آنها نمی‌داد، در حالی‌که پشتون‌ها در امنیت کامل و در سمت وزیر، فرماندار، استاندار، سفیر و ... فعالیت می‌کردند.
* با تأسف اغلب بزرگان اقوام دیگر هم یا متوجه عمدی بودن این مسئله نشده بودند و یا از طریق طالبان تطمیع شدند و با گرفتن پست دولتی سکوت کردند.
* بخشی از فاجعه امروز افغانستان به خاطر وجود افرادی همچون امرالله صالح است که با آگاهی کامل، جنایات غنی را نادیده گرفته و در کنار او ایستادند.
* بدترین ارتباط دو کشور ایران و افغانستان در دولت غنی ایجاد شد. بارها از غرب افغانستان خبر می‌رسید که خانواده‌های پشتون از پاکستان به سمت مناطق غیرپشتون فرستاده می‌شوند. اشرف غنی با حمایت مالی از عبدالمنان نیازی سبب تحریک و تهدید ایران می‌شد.
* تمام تلاش دولت غنی بر قطع ارتباط فارسی‌زبانان افغانستان با ایران بود. نیازی با کمک اداره امنیت غنی، ایران را تهدید به بمب‌گذاری در مشهد و تهران می‌کرد. خود غنی می‌گفت مشهد باید تبدیل به قریه‌ای در برابر هرات شود. ایرانیان را دزد خطاب کرد و متأسفانه تعدادی از روشن‌فکران فارسی‌زبان هم فریب حرف‌های او را خوردند و در دشمنی با هم‌تباران ایرانی خود، او را که دشمن خودشان نیز بود در مسیر دشمنی با ایران همراهی کردند.
* اسماعیل یون شبکه‌ای داشت که توسط اشرف غنی حمایت مالی می‌شد. در آن شبکه علنا ایرانیان را حرام‌زاده خطاب کردند. حتی همسر وی، آریانا یون در پارلمان افغانستان یک معاون شیعه‌مذهب رئیس‌جمهور افغانستان، یعنی آقای دانش را تهدید به تکرار تاریخ کرد (اشاره به نسل‌کشی)، و امروز نیز همین خانواده یون با طالبان دست دوستی داده‌اند. نسل‌کشی امروز به شکل کوچ اجباری، کمک به خالی کردن افغانستان از اقوام غیرپشتون، دزدیدن دختران‌شان و قتل عام به بهانه‌های مختلف است. این نسل‌کشی ادامه راه عبدالرحمن‌خان است.
* طالبان جمعی با تفکر متحجر و افراطی قومی هستند که مردم اقوام دیگر و فارسی‌زبانان را کافر می‌دانند. پس امروز مسئله قومیت مطرح است، نه مسئله مذهب و دین. مشغله همیشگی مقامات متعصب پشتون‌، به‌ویژه در دولت غنی، مقابله با زبان فارسی بوده و هست. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها