کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقشه راه جدید برای بازدارندگی روسیه

30 مهر 1400 ساعت 12:28


گروه بین الملل: وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در مورد نقشه راه جدیدی برای "بازدارندگی" روسیه به توافق رسیدند. از نظر ناتو حوزه بالتیک و دریای سیاه جزو اهداف حملات نظامی روسیه به حساب می‌آیند.
 دبیرکل ناتو پس از نشست وزیران گفت: «ما پیمان خود را با طرح‌های بهتر و مدرن‌تر تقویت می‌کنیم.»ینس استولتنبرگ افزود که هدف استراتژیک، آمادگی بیشتر در برابر حملات هم‌زمان روسیه در حوزه بالتیک و منطقه دریای سیاه است.با این حال اعضای ناتو تصریح کرده‌اند، از این نقطه حرکت نمی‌کنند که حمله روسیه قریب‌الوقوع خواهد بود.مسکو این اتهامات را رد کرده و با رویکردی تهاجمی ناتو را متهم می‌کند که با آماده‌سازی‌های استراتژیک خود به بی‌ثباتی در اروپا دامن می‌زند.دیپلمات‌های غربی اما معتقدند که "طرح بازدارندگی و دفاع در حوزه اروپا-آتلانتیک" و استراتژی اجرایی کردن این طرح ضروری است، زیرا روسیه دست به تولید سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته زده و واحدها و تجهیزات نظامی خود را به مناطق نزدیک خطوط مرزهای بیرونی ناتو انتقال داده است.
آنه‌گرت کرامپ-کارنباوئر، وزیر دفاع آلمان پیش از نشست وزیران ناتو  گفت: «اما باید در برابر روسیه با صراحت تمام روشن کنیم که ما در پایان - و این همان دکترین بازدارندگی است – آماده‌ایم هرگونه ابزاری را به کار گیریم، تا پیشاپیش تأثیر بازدارندگی خود را بگذارد که مبادا کسی به این فکر بیفتد که مثلا می‌تواند شرکای ناتو در حوزه‌های بالتیک و یا دریای سیاه را مورد حمله قرار دهد.»وزیر دفاع آلمان می‌افزاید، این در واقع فکر کانونی ناتو است که بر رفتار کنونی روسیه انطباق داده می‌شود: «ما به ویژه شاهد نقض حریم هوایی کشورهای بالتیک و نیز حملاتی در منطقه دریای سیاه هستیم.»روسیه در ماه سپتامبر با متحد خود بلاروس یک مانور نظامی برگزار کرد که برای اعضای ناتو در حوزه بالتیک هشداربرانگیز بود.
نمایندگان کشورهای غربی گفته‌اند که در ماه مه سال جاری حدود ۱۰۰هزار سرباز روس پشت خطوط مرزی اوکراین مستقر شدند. این میزان از بسیج نظامی از زمان اشغال شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ بی‌سابقه بوده است.آخرین بار روسیه تهدید کرد، در صورتی که پیمان نظامی ناتو گامی فراتر برای پذیرش اوکراین در ناتو بردارد، باید منتظر عواقب آن نیز باشد.




 


کد مطلب: 300672

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/300672/نقشه-راه-جدید-بازدارندگی-روسیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir