به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۳۰ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : ۳۰۰۷۲۰

پوتین طالبان را از لیست تروریستی خارج می‌کند

پوتین طالبان را از لیست تروریستی خارج می‌کند
گروه بین الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه یک روز پس از نشست مسکو با نمایندگان طالبان و نمایندگان ده کشور منطقه، گفته روسیه قرار است در آینده نزدیک گروه طالبان را از فهرست "گروه‌های تروریستی" خود خارج کند.روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را "سازمان تروریستی" خواند اما پیش از آن که طالبان قدرت را در حدود دو ماه پیش در افغانستان به دست بگیرند، میزبان دو نشست گفتگوهای صلح افغانستان با حضور نمایندگان طالبان بود.
 پوتین  در یک سخنرانی در شهر سوچی گفت: "برای اطمینان از اینکه روند ثبات بتواند با سرعت مورد نیاز پیش برود، البته که باید به افغانستان کمک کرد تا اقتصاد خود را بازیابی کند."
او تاکید کرد که میلیاردها دلار سرمایه بلوکه‌شده افغانستان را باید کشورهای غربی آزاد بکنند تا افغان‌ها بتوانند به مشکلات اجتماعی و اقتصادی خود رسیدگی کنند.
 پوتین همچنین گفت که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با خارج کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان کار درستی انجام داد. او اما افزوده که مسئولیت آنچه در افغانستان اتفاق افتاد متوجه کشورهای عضو ناتو و عملکرد آن‌ها در بیست سال گذشته است.در نشست اخیر مسکو که چهارشنبه برگزار شد روسیه خواستار کمک‌های بشردوستانه جهانی به افغانستان شد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این نشست گفت "تلاش" طالبان برای ثبات اوضاع در افغانستان را می‌ستاید اما راه حل بلندمدت را در تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر می‌بیند "که منافع همه گروه‌های قومی و سیاسی را نمایندگی کند".عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در نشست اخیر مسکو گفت طالبان تلاش کردند که دولت‌شان شامل تمام اقوام و اقشار باشد اما روند اصلاحات در ساختار سیاسی آن‌ها ادامه دارد و این روند زمانگیر خواهد بود.همچنین ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در امور افغانستان دو روز پیش گفت که طالبان افغانستان اگر خواستار به رسمیت شناخته شدن هستند، باید انتظارات جامعه جهانی در رابطه با حقوق بشر را رعایت کنند.ناظران می‌گویند روسیه سعی دارد با به دست گرفتن ابتکار عمل دیپلماتیک از بی‌ثباتی در منطقه که می‌تواند به منافع این کشور ضربه بزند پرهیز کند. مسکو به خصوص نگران نفوذ گروه داعش به جمهوری‌های سابق آسیای میانه است که به اعتقاد روسیه ناامنی آنها بر این کشور هم اثر می‌گذارد.
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها