به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۳۰ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب : ۳۰۰۷۲۴
رییس کمیته امنیت، کمیسیون سیاست خارجی مجلس:

بعد از حاکمیت طالبان، داعش هم قدرت گرفت

بعد از حاکمیت طالبان، داعش هم قدرت گرفت
گروه بین‌الملل: رییس کمیته امنیت، کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص سیاست‌های ایران در مقابل تحولات افغانستان، اظهار کرد: اگر طالبان بتواند امنیت افغانستان را برقرار و مشکلی هم برای امنیت ما نداشته باشد، احتمال تعامل وجود خواهد شد و این تعامل در راستای منافع ملی خواهد بود به شرط اینکه آنها هم برای منافع ملی و سیاست‌های ما احترام قائل باشند.
حسن همتی در گفت و گو با  شفقنا در خصوص تحولات افغانستان، اظهار کرد: متاسفانه افغانستان دچار تنش‌های جدی شده است و بعد از حاکمیت گروه طالبان در این کشور، داعش هم بیشتر قدرت گرفت؛ البته طالبان و داعش به ظاهر مقابل هم هستند ولی ارزیابی من این است که این دو گروه، تحت استراتژی مشترک، اما با تاکتیک های مختلفی قرار دارند.
ایران در مقابل تحرکات داعش سکوت نمی‌کند
نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس ادامه داد: هرگونه چالش و ناامنی در کشورهای همسایه، ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد و جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در مقابل تقویت داعش، سکوت کند؛ همانطور که مسجد شیعیان قندهار و  قندوز را منفجر و عده زیادی شهید و مجروح شدند و مشابه این اقدامات احتمالا باز هم به وقوع خواهد پیوست.
تعامل مجلس و وزارت خارجه برای مقابله با تروریست‌ها
همتی در خصوص برنامه‌های کمیسیون امنیت و وزارت خارجه در خصوص تحولات افغانستان، اظهار کرد: ما به وزارت خارجه اعلام کردیم که در راستای حفظ امنیت منطقه و به حاشیه راندن گروه های تروریستی، کمک‌های لازم را انجام خواهیم داد. این سیاست در زمان های مختلف می تواند متفاوت باشد  اما در برهه فعلی مواردی در کمیسیون و وزارت خارجه مطرح و در حال بررسی آنها هستیم که هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.
شروط ایران برای تعامل با طالبان
رییس کمیته امنیت کمیسیون سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما در راستای منافع ملی خودمان هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد. داعش تشکیلات مردودی است و عموم کشورهای اسلامی و آنهایی که خواهان صلح و امنیت هستند، داعش را به رسمیت نمی‌شناسند، اما طالبان در افغانستان حاکمیت دارد؛ لذا اگر بتواند در راستای حمایت از همه و مذاهب این کشور اقدام و عمل کند؛ امنیت کشور را برقرار و مشکلی هم برای امنیت ما نداشته باشد، احتمال تعامل وجود خواهد شد و این تعامل در راستای منافع ملی خواهد بود به شرط اینکه آنها هم برای منافع ملی و سیاست‌های ما احترام قائل باشند.
ورود کمیسیون امنیت ملی به تحولات افغانستان
همتی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از این موارد مهم، برگزاری انتخابات است اگر امروز طالبان انتخابات مردمی برگزار کند طبیعتا به افزایش ضریب امنیتی منطقه و خصوصا افغانستان کمک خواهد کرد. ما هم در کمیسیون در حال جمع بندی هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم  و بعد از نتیجه گیری آنها را عملیاتی خواهیم داد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها