به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۱ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۳۰۰۷۷۹

شکست مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه

شکست مذاکرات تدوین قانون اساسی سوریه
گروه بین الملل: بعد از گذشت یک هفته از مذاکرات برای تدوین قانون اساسی سوریه، گائیر پدرسون، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از شکست این مذاکرات خبر داد و وضعیت آن را "ناامیدکننده" توصیف کرد.
این مذاکرات براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت برگزار شد که در سال ۲۰۱۵، سازمان ملل را موظف کرد تا در تدوین قانون اساسی جدید سوریه، ابتکار عمل را به دست بگیرد.
سازمان ملل با اتکا به این قطعنامه اعلام کرد که "کمیته قانون اساسی سوریه" را با حضور ۱۵۰ نفر تشکیل خواهد داد. ۵۰ نفر از اعضای این کمیته از سوی حکومت بشار اسد، ۵۰ نفر از سوی مخالفان و ۵۰ نفر نیز از سوی جامعه مدنی این کشور انتخاب می‌شوند.
همزمان یک گروه ۴۵ نفره (۱۵ نفر از میان نمایندگان حکومت، ۱۵ نفر از میان نمایندگان مخالفان و ۱۵ نفر از میان نمایندگان جامعه مدنی) موظف هستند که پیش‌نویس قانون اساسی جدید را تهیه کنند. این متن در نهایت باید به تصویب ۱۵۰ عضو "کمیته قانون اساسی" برسد.دور جدید مذاکرات گروه ۴۵ نفره نگارش پیش‌نویس قانون اساسی، از ابتدای هفته جاری در ژنو آغاز شد.
این جلسات دو رئیس دارد که به طور مشترک آن را اداره می‌کنند. یکی از دو نفر از سوی حکومت بشار اسد و دیگری از سوی مخالفان انتخاب شده است.
جنگ داخلی سوریه به جنگی بی‌برنده تبدیل شده. همانطور که حمایت ایران و روسیه موجب شد تا مخالفان نتوانند بشار اسد را سرنگون کنند، حمایت ترکیه موجب شد تا مخالفان نیز به کلی از بین نروند.از آن سو، سرنوشت کردها و مناطق تحت کنترل آنها نیز روشن نیست.به همین دلیل پای میز مذاکره، هیچ یک از طرفین خود را در موقعیت شکست‌خورده نمی‌بیند تا در برابر خواسته‌های کلیدی طرف روبه‌رو کوتاه بیاید. برعکس هر دو طرف مدعی پیروزی هستند.و برای اثبات این پیروزی چه جایی بهتر از «مذاکرات تدوین قانون اساسی جدید»؟ در چنین شرایطی تک تک بندهای قانون اساسی می‌تواند معنایی فراتر از اصولی بنیادین برای تشکیل یک دولت-ملت مدرن پیدا کند.از تمامیت ارضی و روش تقسیم قدرت و ساختار دموکراتیک گرفته تا حتی پرچم و نام رسمی کشور هم در شرایط فعلی محل مناقشه است.سرنوشت دور ششم مذاکرات تدوین قانون اساسی در ژنو نشان داد که همچنان، نه ظرفیتی برای مصالحه میان طرفین وجود دارد و نه اراده‌ای جدی برای عقب‌نشینی‌های اساسی و در عین حال ضروری.در جنگ داخلی سوریه که به مدت نزدیک به یک دهه به طول انجامیده، بشار اسد موفق شد که همچنان در قدرت بماند و کنترل بسیاری از نقاط این کشور را که در دست مخالفانش بود، پس بگیرد.
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها