به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۳۰۰۹۵۹

صفر تا صد جزئیات وام‌های دانشجویی اعلام شد

صفر تا صد جزئیات وام‌های دانشجویی اعلام شد
گروه اقتصادی: ترم تحصیلی سال جدید چند روزی است که آغاز شده و همانند ۳ ترم گذشته به علت شرایط ویروس کرونا برای تمامی دانشجویان به جز آن‌هایی که پایان نامه یا رساله دارند، باید به شیوه مجازی برگزار شود.
حتی نودانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های کشور هم غیر حضوری واحد‌های درسی را پشت سر می‌گذرانند تا درگیر بیماری کرونا و شیوع آن در میان آحاد جامعه نشوند.

از همین رو هر ساله با شروع سال تحصیلی جدید صندوق رفاه دانشجویان مقدماتی در خصوص پرداخت وام‌های دانشجویی را ایجاد می‌کند تا همیار و همراه دانشجویان برای هزینه‌های تحصیلیشان در دوران دانشگاه باشد.
این همیاری صندوق رفاه با عنوان وام دانشجویی شناخته می‌شود که شامل مواردی مانند: وام شهریه، وام مسکن متاهلی، وام ضروری، وام ویژه دکتری و وام تحصیلی است. دانشجویانی که از وام‌های دانشجویی استفاده می‌کنند موظف هستند بعد از تمام شدن تحصیلاتشان نسبت به بازپرداخت وام دانشجویی اقدام کنند.
اولویت پرداخت وام‌های دانشجویی با دانشجویان مستعد و کم بضاعت است و مابقی دانشجویان بعد از این دسته از افراد وام خود را دریافت می‌کنند. در ادامه نام و میزان انواع وام‌های دانشجویی را ذکر می‌کنیم.

انواع وام‌های دانشجویی
برای دریافت وام دانشجویی به دانشجویان شرایط مختلفی در نظر گرفته شده است که به دو دسته شرایط عمومی و شرایط آموزشی دسته بندی شده و دارا بودن شرایط عمومی برای دانشجویان تمامی دوره ها الزامی است. ممکن است برخی دانشگاه ها در دوره های مختلف برای پرداخت وام به متقاضیان علاوه بر شرایط آموزشی ، خواهان شرایط دیگری نیز باشند.بنابر این باید به تمامی اطلاعیه های مربوط به دریافت وام و تسهیلات دانشگاه ها توجه کنید. در ادامه شرایط عمومی و آموزشی دریافت وام دانشجویی برای همه داوطلبان دانشگاه ها در تمامی دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان را شرح می دهیم.
 
شرایط عمومی دریافت وام دانشجویی
شرایط عمومی اخذ وام دانشجویی که توسط معاونت امور دانشجویان در آئین نامه ذکر شده به شرح زیر است:
اعتقاد به اصول دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی معرفی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
 دارا بودن اولویت نیاز مالی ( به تشخیص معاونت محترم دانشجویی ) .
 دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی .
 عدم استفاده از بورس تحصیلی ، کمک و یا وام موسسات دیگر .
 عدم اشتغال به کاری که مستلزم دریافت اجرت می باشد . ( به استثنای کار دانشجویی ) .
سپردن سند تعهد با ضامن معتبر .
شرایط آموزشی دریافت وام دانشجویی تمامی دوره ها
شرایط آموزشی دریافت وام دانشجویی برای تمامی دانشجوهای دوره های روزانه و غیرروزانه به شرح زیر است :
  تمام وقت بودن دوره آموزشی دانشجو
دانشجویی تمام وقت محسوب می شود که حداقل تعداد واحد مورد لزوم طبق مقررات آموزشی را اخذ نموده باشد . چنانچه دانشجو در نیمسال آخر تحصیل خود باشد اخذ نصف حداقل تعداد واحد الزامی کفایت می کند.
   اشتغال به تحصیل در سنوات تحصیلی مجاز برای استفاده از وام صندوق رفاه بدین شرح است:
کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۲ سال تحصیلی (۴ نیمسال) 
کارشناسی پیوسته حداکثر ۴ سال تحصیلی (۸ نیمسال)
کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر ۲ سال تحصیلی (۴ نیمسال)
 کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر ۶ سال تحصیلی (۱۲ نیمسال)
دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر ۴ سال تحصیلی (۸ نیمسال)
 گفتنی است که دانشجوهای دوره روزانه می توانند در صورت یک ترم مشروطی از وام و تسهیلات استفاده کنند. 

نکات مهم وام دانشجویی
وام تحصیلی
دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از این نوع وام بهره مند می‌شوند. دانشجویان متاهل با ارائه سند ازدواج و همچنین دانشجویان مجرد می‌توانند از وام تحصیلی بهره‌مند شوند.

وام ضروری
وام ضروری در صورت وقوع رویداد‌های موارد خاص، حوادث و بلایای طبیعی و همچنین به دانشجویان برتر،  قهرمان ورزشی و مواردی از این دست اعطا می‌شود که دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از این نوع وام بهره مند می‌شوند.جهت دریافت وام ضروری، دانشجویان می‌بایست اسناد و مدارک لازم را فراهم کرده و در صورت ارائه اسناد با مبلغ بیش از میزان مقرر در رویداد‌های وام ضروری،  مبلغ وام پرداختی مطابق با سقف تعیین شده برای هر رویداد خواهد بود و در صورت کمتر بودن مبلغ مورد تقاضا از سقف هر وام، مطابق مبلغ مقرر در اسناد ارائه شده وام پرداخت خواهد شد.

وام ویژه دکتری
وام ویژه دکتری از دو محل منابع صندوق رفاه دانشجویان و بانک‌های طرف قراداد با صندوق پرداخت می‌شود. دانشجویانی که به بانک معرفی و تشکیل پرونده داده و یک بار از آن بانک وام دریافت کرده اند، در صورت تمایل به دریافت مجدد وام دکتری، تنها می‌توانند از وام ویژه دکتری بانک استفاده کنند.

وام شهریه
دانشجویان نوبت دوم دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، همچنین دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی، آزاد و موسسات غیر دولتی غیر انتفاعی شامل دریافت وام شهریه وزارت علوم‌ می‌شوند.  این وام از دو منبع صندوق رفاه دانشجویی و بانک قرض الحسنه مهر ایران تامین شده و به حساب دانشگاه محل تحصیل دانشجویان جهت پرداخت بخشی از مبلغ شهریه واریز و به عنوان بدهی در پرونده آنان ثبت می‌شود.

وام ودیعه مسکن
وام ودیعه مسکن به عنوان کمک هزینه اجاره مسکن به دانشجویان متاهل، فاقد خوابگاه و دارای سند تعهد و اجاره نامه دارای کد رهگیری پرداخت می‌شود. دانشجویان مشغول به تحصیل در آخرین نیم سال تحصیلی مشمول دریافت وام ودیعه مسکن نبوده، همچنین تنها یکی از زوج‌های دانشجو‌ می‌تواند از این وام بهره‌مند شود.دانشجویان ورودی سال‌های تحصیلی گذشته دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علمی و کاربردی و موسسات غیردولتی – غیرانتفاعی بهره‌مند از وام شهریه بانک قرض الحسنه مهر ایران، در صورت تمایل می‌توانند پس از ارائه سند تعهد جدید و مدارک و مستندات به اداره رفاه دانشگاه از وام شهریه صندوق رفاه استفاده کنند.
دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی که متقاضی دریافت وام دانشجویی هستند، می‌بایست برای ثبت نام وام دانشجویی وزارت بهداشت به صندوق رفاه دانشجویی این وزارت خانه که به صورت مجزا از صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم بوده، مراجعه کنند.

شرایط بازپرداخت وام های دانشجویی صندوق رفاه
بر اساس مصوبه هیئت امنای محترم صندوق رفاه و به منظور مساعدت با دانشجویان شاغل و دانش آموختگان بهره‌مند از تسهیلات اعطاییِ صندوق رفاه دانشجویانِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دوران پاندمی بیماری کرونا که منجر به تعطیلی آموزش حضوری و به تبع آن افزایش سنوات تحصیلی آموزشی برای تعداد زیادی از دانشجویان شده است مقرر شد:
الف) دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره شیوع بیماری کرونا و همچنین دانش آموختگانی که در این دوره به زمان" تعیین وضعیت بدهی" تسهیلات دریافتی از صندوق رفاه دانشجویان رسیده و فاقد دفترچه اقساط باشند، دو نیم سال تحصیلی به سنوات مجاز "تعیین وضعیت بدهی" ایشان اضافه شود.
 با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید و پایداری شرایط شیوع ویروس کرونا و تا اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص حضوری شدن تمامی دانشجویان در دانشگاه ها و ابلاغ آن از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، همانند ۳ ترم گذشته تمامی دانشجویان به جز آن‌هایی که پایان نامه یا رساله دارند، باید به شیوه مجازی سر کلاس درس حاضر شوند. حتی نودانشجویانِ تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های کشور هم به صورت غیر حضوری واحد‌های درسی را پشت سر می‌گذرانند تا درگیر بیماری کرونا و شیوع آن در میان آحاد جامعه نشوند.

مطیعی رئیس سابق صندوق رفاه دانشجویان گفت:  صندوق رفاه در همین راستا و به منظور همراهی با شرایط دانشجویان، مقدماتی درباره  پرداخت وام‌های دانشجویی ایجاد می‌کند تا موجب رفع بخشی از دغدغه های دانشجویان برای هزینه‌های تحصیلی شان در دوران دانشگاه باشد.

گفتنی است؛ زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی پس از تشکیل کامل کلاس‌های آموزشی در دانشگاه‌هاست و صندوق رفاه با ابلاغ بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها زمان دقیق ثبت نام را اعلام می‌کند.او با اشاره به نحوه پرداخت وام‌های دانشجویی در نیمسال جدید تحصیلی گفت: برخی شرایط پرداخت وام‌ها تسهیل شده و تلاش ما این است که در کمترین زمان پس از ارسال درخواست، وام‌ها پرداخت شود.

رئیس سابق صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: بخشنامه مربوط به وام‌های دانشجویی به موقع ارسال خواهد شد و تصمیم داریم هیچ لیست وامی از سوی دانشگاه و دانشجویان بی پاسخ نماند و هیچ دانشجوی وام‌گیرنده واجد شرایطی از وام محروم نشود. 

 مطیعی  در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۰ گفت: برای نیمسال اول تحصیلی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وام‌های دانشجویی پیش بینی شده که نسبت به سال تحصیلی قبل ۳۰ درصد افزایش دارد و ترکیب وام های دانشجویی در سال تحصیلی جدید تغییری نخواهد داشت.
در پایان یادآور می شود که مدت اجرای این مصوبه از زمان ابلاغ تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است.
برچسب ها: وام دانشجویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها