به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۳۰۰۹۹۳

۹ عامل موثر و حیاتی بورس مشخص شد

۹ عامل موثر و حیاتی بورس مشخص شد
گروه اقتصادی: در بررسی هفتگی بازارهای مالی به ۹ نکته جالب از جدیدترین گزارش اجماع تحلیلگران پرداخته است. در پرونده ویژه این گزارش چشم‌انداز بازار جهانی انرژی بررسی شده است. آخرین جمع‌بندی نظر فعالان حرفه‌ای بازار در انتهای مهر سال ۱۴۰۰ که در گزارش اجماع تحلیلگران منتشر شده است، دربردارنده نکات جالبی در مورد پیش‌فرض‌های تحلیلگران برای ارزیابی سود شرکت‌های بورسی است. توجه شما را به ۹ مورد از این مفروضات اساسی جلب می‌کنیم:
۱- در میان مدت قیمت دلار با ثبات و بازار انواع دارایی‌ها بدون هیجان خواهند بود اما تورم در کشور، بالا می‌ماند.۲- قیمت‌های جهانی کالاهای پایه، حداقل امسال (۱۴۰۰) و سال بعد (۱۴۰۱) بالا می‌ماند.
۳- کنترل قیمت‌ها توسط دولت در بورس کالا در میان‌مدت موفقیت آمیز نخواهد بود.
۴- ارز ۴۲۰۰ تومانی برای سال ۱۴۰۱ حذف می‌شود.
۵- مشکل قطعی برق در سال آینده وجود نخواهد داشت یا کمتر از امسال خواهد بود.
۶- قطعی گاز برای تولیدکنندگان پتروشیمی، در زمستان امسال جدی نخواهد بود.
۷- صنعت ساختمان سال ۱۴۰۱ نسبت به امسال شرایط بهتری خواهد داشت.
۸- عقب‌ماندگی صنایع مرتبط با تکنولوژی از قیمت ارز، در سال ۱۴۰۱ هم جبران نخواهد شد.
۹- روش تعیین قیمت یوتیلیتی پتروشیمی امسال و سال بعد هم مشابه سال‌های گذشته خواهد بود.
نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های مطرح بازار نیز با دو واحد افت نسبت به ابتدای سال، به محدوده عدد ۶ رسیده است که با پیش فرض اول هماهنگ و سازگار است. به عبارت دیگر، اغلب فعالان بازار سرمایه نسبت به تحقق برجام در افق زمانی یکی دو ساله خوش‌بین بوده و دلیلی برای جهش قیمت ارز نمی‌بینند. در محیط غیرهیجانی بازار ارز، بازار سهام معمولا نسبت قیمت به درآمد کمتری را نسبت به دوران تلاطمات ارزی تجربه می‌کند.
به طور کل، به‌نظر می‌رسد در حالی‌که فعالان حرفه‌ای بازار، محیط بازار را از منظر کلان چندان مساعد نمی‌بینند، اما نسبت به تداوم سودآوری بنگاه‌ها و رشد سودآوری آن‌ها، در میان مدت خوش‌بین هستند. پیش‌بینی رشد ۱۸ درصدی سودآوری بنگاه‌ها برای سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰، در حالی‌که قیمت ارز تنها با ۱۰ درصد افزایش در این سال پیش‌بینی شده است، حاکی از خوش‌بینی تحلیلگران نسبت به تداوم رشد سودآوری، علی‌رغم موانع و ریسک‌های پیش‌رو است.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها