به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۳۰۰۹۹۹

اردوغان دستور اخراج سفرای ۱۰ کشور را داد

اردوغان دستور اخراج سفرای ۱۰ کشور را داد
گروه بین الملل: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که دستور اخراج سفرای ۱۰ کشور را که خواستار آزادی عثمان کاوالا شده بودند صادر کرده است.
سفرای ۱۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه و آلمان  در بیانیه‌ای خواستار آزادی عثمان کاوالا، از مخالفان دولت ترکیه شده بودند. رجب طیب اردوغان گفت: «به وزیر خارجه‌مان دستور دادم تا هر چه سریعتر سفرای این ۱۰ کشور را عنصر نامطلوب اعلام کند.»رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «این سفرا باید ترکیه را بشناسند و درک کنند.» وی گفت که سفرای خارجی اگر دیگر «شناختی» از ترکیه ندارند باید این کشور را ترک کنند.عثمان کاوالا، تاجر مخالف دولت ترکیه است که از چهار سال پیش بدون اینکه حکمی قضایی علیه وی صادر شده باشد در زندان به سر می‌برد. سفرای آمریکا، فرانسه، آلمان، کانادا، فنلاند، دانمارک، هلند، نیوزیلند، نروژ و سوئد در ترکیه در بیانیه خود خواستار حل و فصل «سریع و منصفانه» پرونده عثمان کاوالا شده بودند.
رجب طیب اردوغان  تهدید کرده بود که سفرای امضاءکننده این بیانیه از ترکیه اخراج خواهند شد. با این حال در این روز اقدامی عملی در این راستا صورت نگرفت.
وزارت خارجه ترکیه  با احضار سفرای این ۱۰ کشور بیانیه آنها را «غیرقابل قبول» خوانده بود.مقامات دولت ترکیه از سال ۲۰۱۳ عثمان کاوالا، ۶۴ ساله را به تلاش برای بی‌ثبات کردن کشور متهم می‌کردند. عثمان کاوالا از حامیان تظاهرات اعتراض‌آمیز سال ۲۰۱۳ معروف به اعتراضات پارک گزی بود. او در جریان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به تلاش برای سرنگونی دولت متهم شد.

 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها