به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۳۰۱۰۱۶

کدام کشورها بیشترین برندگان نوبل را دارند؟

کدام کشورها بیشترین برندگان نوبل را دارند؟
گروه علمی: جایزه نوبل معتبرترین جایزه در حوزه‌های علمی است که سالانه به دانشمندان اهدا می‌شود. برخی از کشورها سهم زیادی در دریافت این جوایز داشته‌اند و برخی دیگر موفق به دریافت تعداد محدودی شده‌اند.به گزارش ایسنا، این جایزه در حوزه‌های مختلفی از جمله فیزیک، شیمی، پزشکی، اقتصاد، ادبیات و صلح به دانشمندان مختلف در سراسر جهان اهدا می‌شود.این جایزه به وصیت "آلفرد نوبل" در سال ۱۸۹۵ پایه‌گذاری شد.
 
برندگان این جایزه سالانه در ماه اکتبر اعلام می‌شوند. مراسم اهدای جوایز به طور معمول در استکهلم سوئد برگزار می‌شود اما در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ این مراسم به صورت آنلاین برگزار شد.
در فیلم زیر می‌توان برترین کشورهای دریافت کننده جایزه نوبل را مشاهده کرد که در میان آنها کشور آمریکا با ۳۹۰ جایزه تا سال ۲۰۲۰ در صدر جدول برندگان قرار دارد و پس از آن بریتانیا  با ۱۳۵ جایزه در رتبه دوم و آلمان با ۱۰۹ جایزه در رتبه سوم قرار دارد پس از آن فرانسه در رتبه چهارم قرار گرفته است.

آمریکا که با احتساب سال ۲۰۲۱ موفق به دریافت ۴۰۰ جایزه نوبل شده است، این کشور ۱۰۳ نوبل فیزیک، ۱۱۱ نوبل پزشکی، ۸۱ نوبل شیمی، ۲۳ نوبل صلح، ۶۸ نوبل اقتصاد و ۱۴ نوبل ادبیات را تاکنون از آن خود کرده است. ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ موفق به دریافت ۳ نوبل در حوزه‌های اقتصاد، فیزیک و پزشکی شد.در رتبه دوم بریتانیا قرار دارد که تا سال ۲۰۲۱ موفق به دریافت ۱۳۸ نوبل شده است. این کشور دارنده ۲۸ نوبل فیزیک، ۳۷ نوبل پزشکی، ۳۵ نوبل شیمی، ۱۳ نوبل صلح، ۱۱ نوبل اقتصاد و ۱۴ نوبل ادبیات است.

بریتانیا در سال ۲۰۲۱ تنها یک سهم در جایزه نوبل شیمی داشت.پس از بریتانیا، آلمان در رتبه سوم قرار دارد. این کشور تا سال ۲۰۲۱ موفق به دریافت ۱۱۱ نوبل شده است.آلمان در سال ۲۰۲۱ موفق به دریافت دو نوبل در حوزه فیزیک و شیمی شد. این کشور تاکنون ۳۵ نوبل فیزیک، ۳۴ نوبل شیمی و  ۲۵ نوبل پزشکی را از آن خود کرده است.

فرانسه در رتبه چهارم با ۷۱ نوبل تعداد جوایز برترین کشورها در دریافت نوبل را دو رقمی می‌کند. فرانسه سهمی از جوایز نوبل ۲۰۲۱ نداشت.اولین نوبل فیزیک در سال ۱۹۰۱ به کشور آلمان اهدا شد و به همین ترتیب اولین نوبل پزشکی نیز به این کشور تعلق گرفت.هلند اولین کشوری بود که نوبل شیمی را دریافت کرد. این کشور پس از آن سه بار دیگر نیز موفق به دریافت نوبل در حوزه شیمی شد. هلند به طور کلی ۲۲ جایزه نوبل در کارنامه خود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها