به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۰۱۰۲۶

فشارهای تورمی به کمک طلا می‌آید؟

فشارهای تورمی به کمک طلا می‌آید؟
گروه اقتصادی: تهدید رو به رشد فشارهای تورمی اصلی‌ترین عامل پشتیبانی کننده بازار طلا مانده و احتمال این وجود دارد که کمک کند اونس طلا در کوتاه مدت از مقاومت کلیدی در سطح ۱۸۳۰ دلار عبور کند.به گزارش ایسنا، اونس طلا در معاملات صبح جمعه در واکنش به رشد فشارهای تورمی، به بالاترین حد در شش هفته گذشته صعود کرد. با این حال چند دقیقه پس از این که جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا تلاش کرد  نگرانیهای تورمی را آرام کند، ۳۰ دلار سقوط کرد.
 
با وجود مسائل عمده ای که وجود دارد، پاول در کنفرانس آنلاینی که به میزبانی بانک مرکزی آفریقای جنوبی برگزار شد، گفت: دورنمای وی این است که بانک مرکزی آمریکا در مسیر تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه پیش از پایان امسال قرار دارد. وی گفت: انتظار می‌رود خرید ماهانه اوراق قرضه تا اواسط سال ۲۰۲۲ خاتمه پیدا کند.

اما همه تحلیلگران متقاعد نشده اند که پاول و بانک مرکزی آمریکا می‌توانند انتظارات تورمی رو به رشد را حل کنند. دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز به کیتکونیوز گفت: رشد بازده می‌تواند نشان دهنده آن باشد که انتظارات تورمی بدون کنترل مانده‌اند و فعالیت اقتصادی در حال آهسته‌تر شدن است و بانک مرکزی آمریکا ابزارهای محدودی خواهد داشت. تصور نمی کنم بانک مرکزی آمریکا بتواند تورم را تحت کنترل دربیاورد. ما شاهد رشد ریسک رکودتورمی هستیم و این وضعیت برای طلا و همه کالاها خوب خواهد بود.

اگرچه پاول نسبت به فعالیت اقتصادی نسبتا خوش بین مانده بود اما خاطرنشان کرد ریسک رو به رشد تداوم اختلالات زنجیره تامین به مدت طولانی‌تر از حد انتظار، تورم را تا پایان سل ۲۰۲۲ بالا نگه خواهد داشت.با وجود این که فشارهای تورمی از قیمت طلا پشتیبانی می‌کنند اما تحلیلگران می‌گویند طلا با رقابت جدید به خصوص از سوی بیت کوین روبروست. قیمت بیت کوین هفته گذشته به رکورد بالای ۶۵ هزار دلار صعود کرد. صعود ارز دیجیتالی با راه اندازی یک صندوق ETF جدید بیت کوین مصادف شد. صندوق ETF پروشیرز بیت کوین استراتژی از روز سه شنبه معاملات را آغاز کرد و معاملات بیت کوین CME را دنبال می‌کند.

بعضی از تحلیلگران اظهار کرده‌اند که راه اندازی این صندوق لایه جدیدی از مشروعیت را به بازار ارز دیجیتالی می‌بخشد و تاثیر قابل توجهی روی طلا ندارد.اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک اظهار کرد: بیت کوین بخشی از نیروی صعودی و سرمایه را از بازار طلا ربوده است اما طلا هنوز از چشم نیافتاده است. همه سرمایه گذاران طلا تمایل ندارند طلایشان را فروخته و بیت کوین خریداری کنند. بازارهای سهام که نزدیک به رکورد بالایی معامله می‌شوند، رقابت قوی با طلا دارند. با این حال اگر طلا مقاومت در سطح ۱۸۳۰ دلار را بشکند، روند حرکت می تواند به سرعت به نفع طلا تغییر کند.

تحلیلگران می‌گویند در کنار بیت کوین و بازارهای سهام، به دلار آمریکا هم چشم دوخته اند. شاخص دلار آمریکا موفق شده است حمایت کلیدی در بالای سطح ۹۳.۵۰ واحد را حفظ کند.دیوید میدن، تحلیلگر بازار در شرکت اکوئیتی کپیتال گفت: اگرچه فضا برای تست مقاومت در سطح ۱۸۳۰ دلار را مشاهده می‌کند اما انتظار ندارد این سطح شکسته شود. ریسک قابل توجه هفته جاری برای طلا و دلار آمریکا، دیدار سیاست پولی بانک مرکزی اروپا خواهد بود. یورو هم در برابر پوند انگلیس و دلار آمریکا افت کرده است. با این حال بانک مرکزی اروپا احتمالا این فضا را دوست دارد و مراقب است فضای فعلی بازار را تغییر ندهد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، مهمترین رویدادهای هفته جاری، نشست سیاست پولی پولی بانک مرکزی اروپا و همچنین بانک مرکزی کانادا و بانک مرکزی ژاپن خواهد بود. همچنین آمار اقتصادی مهمی از سوی آمریکا منتشر می‌شود که شامل اعتماد مصرفی در اکتبر و فروش خانه‌های جدید در سپتامبر خواهد بود. گزارش سفارش کالاهای بادوام که معیاری برای سنجش سلامت بخش تولید است، روز چهارشنبه منتشر می‌شود. نخستین آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه سوم روز پنج شنبه اعلام خواهد شد. تحلیلگران می‌گویند اگر این گزارش مطلوب نباشد، نگرانیهای بیشتری را نسبت به خطر رکورد تورمی ایجاد می‌کند.
برچسب ها: قیمت طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها