به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۳۰۱۰۲۹

افزایش قیمت کالاها چقدر است؟

افزایش قیمت کالاها چقدر است؟
گروه اقتصادی: گرچه روند افزایشی تورم در ماه‌های قبل، متوقف شده است اما همچنان بخش زیادی از کالاها بالغ بر ۵۰ درصد و بیشتر نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته‌اند که در برخی اقلام به بیش از ۹۰ درصد هم دربرخی از اقلام می‌رسد.به گزارش ایسنا، آنچه اخیرا مرکز آمار ایران از وضعیت شاخص تورم در مهر ماه اعلام کرد نشان داد که بر خلاف چند ماه اخیر ، تورم افزایشی نبوده و در هر سه شاخه با اندکی کاهش مواجه شده است؛ به طوری که تورم سالانه به ۴۵.۴، نقطه به نقطه  ۳۹.۲ و تورم ماهانه به ۳.۷ درصد کاهش یافته است.
 
اما بررسی جزییات تورم دربین اقلام خوراکی و خدمات نشان می‌دهد که کالاهای خوراکی نسبت به پارسال به طور متوسط ۶۱.۳ درصد افزایش هزینه داشته است که در بین آنها گروه سبزیجات با ۹۰.۷ درصد بالاترین میزان افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است.

در سایر اقلام نیز می‌توان به کالا و خدماتی اشاره کرد که بین ۱.۱ درصد که کمترین میزان افزایش قیمت بوده و به گروه ارتباطات اختصاص دارد تا اقلامی که تعداد زیادی از آنها تورم بالای ۵۰ درصد دارند.گروه گوشت قرمز و سفید ۵۲.۱ ، ماهی‌ها و صدف‌داران ۶۹.۶، شیر و پنیر و تخم مرغ ۷۱.۹، روغن و چربی‌ها ۷۲.۶ ، میوه و خشکبار ۷۰.۱، شکر و مربا و عسل و شکلات وشیرینی ۶۲.۵ ، چای و قهوه و نوشابه ۵۸.۱ درصد افزایش قیمت دارد.
اما در بین اقلام غیر خوراکی بالاترین افزایش هزینه نسبت به پارسال مربوط به هتل و رستوران ۶۷.۳ درصد، تفریح و فرهنگ ۳۶.۱، بهداشت و درمان ۳۷.۵ ، مبلمان ولوازم خانگی با ۴۴ درصد بوده است.

گروه حمل و نقل نیز که خودرو در آن نقش موثری دارد با ۱۹.۵ درصد افزایش هزینه نسبت به سال گذشته ثبت شده و تورم سالانه آن به۵۰.۱ درصد می‌رسد.اما در تورم سالانه که در مهر ماه روند افزایشی آن متوقف شد بالاترین حد به گروه روغن وچربی‌ها با ۹۴.۹ درصد اختصاص دارد و در سایر اقلام می‌توان به تورم ۶۵.۵ درصدی ماهی‌ها و صدف‌داران ، ۷۰.۹ درصد شیر و پنیر و تخم مرغ اشاره کرد.در تورم ماهانه نیز تمامی گروه‌ها افزایش دارند و پایین‌ترین میزان به ارتباطات با ۱.۱ و بالاترین حد به گروه شیر، پنیر و تخم مرغ با ۷.۳ و آموزش با ۱۳.۵ درصد اختصاص داشته است.
برچسب ها: نرخ تورم
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها