به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : ۳۰۱۰۵۷

مرغداران خواهان افزایش قیمت مرغ شدند

مرغداران خواهان افزایش قیمت مرغ شدند
گروه اقتصادی: بازار مرغ نوسان‌های مختلفی را در یک سال اخیر تجربه کرد، به نحوی که قرارگاه ساماندهی مرغ هم از کنترل این بازار عاجز مانده است.کمبود مرغ با قیمت مصوب و نبود قیمت یکپارچه این محصول مردم را در بازار سرگردان کرده است.با وجود اذعان مسئولان مبنی بر تامین نهاده‌های دامی، اما مرغداران در تامین ذرت و سویا همچنان دچار مشکل هستند.

بیش از یکسال چالش‌هایی در تامین بازار نهاده‌های دامی بوجود آمده که تلاش مسئولان برای ساماندهی بازار تاکنون بی نتیجه مانده است.محمد علی کمالی سروستانی مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی  گفت: فاصله قیمت بین هزینه‌های تولید و نرخ مصوب مرغ اولین ایراد برای این بازار محسوب می‌شود.

وی علت ایجاد این چالش را چنین تشریح کرد؛ هزینه‌های تولید هر کیلو مرغ ۱۹ هزار و ۹۸۰ تومان است. در حال حاضر مرغداران مرغ را با قیمت مصوب هرکیلو یعنی ۱۷هزار و ۱۰۰ تومان درب کشتارگاه تحویل می‌دهند. چرا مرغ بعد از رسیدن به کشتارگاه با افزایش قیمت مواجه می‌شود؟کمالی سروستانی با توضیح به سوال بالا گفت: البته اگر خرید جوجه یکروزه با قیمت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان انجام شود می‌توان انتظار ثبات قیمت مرغ از مرغداری‌ها را داشت. از این رو نباید مرغ در بازار برای مصرف کنندگان بیش از نرخ مصوب ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شود.
وی تصریح داشت: عدم تغییر قیمت مصوب هرکیلو مرغ زنده ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان از شش ماه گذشته تا کنون بدون در نظر گرفتن افزایش بار هزینه‌های تولید، چالش جدی برای تولید کنندگان مرغ است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی تأکید داشت: دولت چیزی که به مرغدار به عنوان یارانه پرداخت می‌کند اگر به موقع به دست مرغدار برسد تنها ۴۲ درصد از هزینه‌های تولید مرغ را پوشش می‌دهد و بقیه هزینه‌ها در شرایط تورمی به مرغدار تحمیل می‌شود. همین موضوع زمینه را برای گرانفروشی و فروش در خارج از شبکه توزیع فراهم می‌کند.کمالی سروستانی ادامه داد: مشکل دیگر این است که در استان‌ها مرغدار‌ها نمی‌توانند با شرایط حاضربه تولید ادامه دهند. از این رو با توجه به وضعیت متفاوت هر استان، استانداران و کارگروه مربوط به استان ها، مسئولین ذی ربط اقدام به تصمیم استانی برای مرغداران خود می‌کنند.

وی تصریح داشت: همین موضوع شرایط تولید مرغ را از وضعیت منسجم و متمرکز خارج کرده است. بخشی از مرغ تولیدی در شبکه توزیع و بخش دیگر خارج از شبکه با قیمت‌های متفاوت توزیع می‌شود.به گفته کمالی سروستانی؛ چالش دیگری که گریبان صنعت مرغ را گرفته است عدم نظارت تا حلقه آخر یعنی توزیع در بازاراست. متأسفانه نظارت تنها در مرحله تولید مرغ و تا قبل از رسیدن به کشتارگاه ادامه دارد. زمانی که مرغ وارد کشتارگاه می‌شود دیگر نظارتی بر روی آن انجام نمی‌گیرد. همین موضوع مانع ثبات قیمت و توزیع مناسب مرغ در بازار شده است.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی یادآورشد: قطعه بندی و آزاد فروشی خارج از شبکه دو مشکل دیگر درتوزیع مرغ است که نتیجه عدم نظارت کافی برحلقه‌های تولید تا توزیع می‌باشد.وی تأکید کرد: نکته‌ای دیگر این است که هیچ کدام از کشتارگاه‌های استان تهران به طور رسمی و در قالب شبکه توزیع مرغ زنده دریافت نمی‌کنند. پس کشتارگاه‌های تهران از کجا مرغ تهیه می‌کنند؟ بلاخره باید مرغ را از مرغداری‌های استان تهران و یا سایر استان‌ها یعنی خارج از شبکه توزیع تهیه کنند. قطعاً کشتارگاه‌های تهران با توجه به مشکلات تولید و عدم تمرکز در تصمیم گیری‌های استانی مرغ زنده را گران‌تر از قیمت مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ خریداری می‌کنند.

این فعال صنفی تأکید داشت: باید هرچه سریعتر هزینه‌های تولید که به مرغدار تحمیل می‌شود در راستای تحقق توسعه تولید و ثبات قیمت در بازار اصلاح و در سطح ملی قیمت نهایی مرغ با توجه به شرایط یکسان برای استان‌ها تعیین شود.وی تصریح داشت: اگر این موضوع به تأخیر بیفتد توزیع مرغ خارج از شبکه گسترده‌تر و شرایط بازار این محصول پر تلاطم‌تر خواهد شد.

کمالی سروستانی در پاسخ به این سوال که با توجه به فصل سرما بهبودی دروضعیت تولید مرغ ایجاد می‌شود؟ گفت: فصل خنک سال شرایط بهتری برای وزن گیری مرغ خواهد بود. انتظار می‌رود وضعیت تولید مرغ با توجه به تأمین ارز مورد نیاز واردات تخم مرغ نطفه دار بهترشود.وی ادامه داد: قطعاً تولید کنندگان مرغ با ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه در ماه می‌توانند ۲۶۰ هزار تن تولید مرغ داشته و نیازبازارکشور را پوشش و قیمت‌ها را به ثبات برسانند.

مشاور ارشد اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت پیشنهادی مرغداران برای قیمت مصوب هرکیلو مرغ با توجه به نرخ جوجه ۵ هزار و ۲۰۰ تومانی معادل ۱۹ هزار و ۹۸۰ هزار تومان می‌داند و انتظاردارد که دولت برای ثبات بخشی به بازار در تعیین قیمت مصوب مرغ تجدید نظر داشته باشد.به گفته کمالی سروستانی؛ اگر با توجه به تحمیل هزینه‌های تولید، نرخ مرغ در مرغداری‌ها تغییر نکند امکان ایجاد بحران جدید در صنعت مرغ و کمبود و گرانی بیش از انتظار وجود دارد.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها