به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۲ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۰۱۰۶۱

کوچ مواد فروشان از پارک ها به فضای مجازی

کوچ مواد فروشان از پارک ها به فضای مجازی
گروه جامعه:به تازگی تصاویری منتشر شده است که بعضی از مواد فروشان محل فروش مواد مخدر را از پارک به فضای مجازی منتقل کرده اند.گسترش روز افزون فضای مجازی و دسترسی آسان به این فضا، هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود.
 
بسیاری از افراد از امکانات فضای مجازی برای رونق دادن به کسب و کار خود استفاده کرده اند و با تبلیغات در این فضا سود خود را بیشتر کرده اند. در حال حاضر اگر سری به اینستاگرام بزنید با انواع و اقسام تبلیغات برای کالا های مختلف رو به رو می شوید.حال در این بین افرادی از این محل سوءاستفاده کرده اند و کالاهای غیر مجاز و گاه مواد مخدر به فروش می رسانند.اخیرا تصاویری منتشر شده است که بعضی از مواد فروشان محل فروش مواد مخدر را از پارک به فضای مجازی منتقل کرده اند.

برای پیگیری صحت این تصاویر به چند صفحه مراجعه و به عنوان مشتری درخواست خرید مواد مخدر کردیم که ثابت شد این موضوع صحت دارد. این فروشندگان مواد مخدر در  شبکه های اجتماعی و با استفاده از پیک موتوری به مشتریان خود تحویل می‌دهند.یکی از همین مواد فروشان یا به اصطلاح خودشان ساقی در گفتگو با خبرنگار گفت: پیش از این مواد مخدر را در پارک‌ و  خیابان در ساعت مشخصی از شب  به فروش می‌رساندم، اما در حال حاضر به لطف فضای مجازی در اینستاگرام و برنامه‌های دیگر اقدام به فروش می‌کنم.این فرد گفت: هر کاری سختی‌های خودش را دارد و ما نیز به نوعی دورکاری می‌کنیم. کار در این فضا راحت‌تر است، زیرا مشتریان سفارش‌های خود را از مدتی قبل سفارش می‌دهند و ما هم سر وقت و با پیک مواد مخدر را ارسال می‌کنیم. البته من فقط ماری جوانا می‌فروشم و جنس دیگری ندارم، این ماده همیشه مشتری خودش را دارد و بیشتر افراد متقاضی این نوع مواد، جوان هستند.

رصد پلیس در فضای مجازی 
سردار شرفی جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا در مورد خرید و فروش و تبلیغ مواد مخدر در شبکه های اجتماعی گفت: پلیس مبارزه با مواد مخدر ، بخش فضای مجازی را تحت عنوان واحد رصد فضای مجازی ایجاد کرده است و با هرگونه تبلیغ ، خرید و فروش در این فضا مقابله کرده واین افراد را شناسایی و به محاکم قضایی معرفی می کنند.وی در ادامه گفت: تا کنون نیز عده ای از فروشندگان و تبلیغ کنندگان مواد مخدر در فضای مجازی دستگیر و تحویل محاکم قضایی شده اند.

یکی از خریداران مواد مخدر که از این صفحات اقدام به تهیه مواد مخدر می‌کند در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در گذشته برای خرید مواد مخدر باید به پارک می‌رفتم، اما اکنون سفارش‌ها را به دایرکت این افراد در شبکه های اجتماعی ارسال می‌کنم و جنس برای من ارسال می‌شود. وی افزود: انواع مواد مخدر در این صفحات به فروش می‌رسد وفقط کافی است که نوع مواد مخدر را درخواست کنید .

معرفی مخدر های جدید در فضای مجازی
طبق تصاویر منتشر شده بعضی از این صفحات علاوه بر فروش، اقدام به معرفی انواع مواد مخدرو روان گردان‌ها نیز می‌کنند و با ورود مخدر جدید برای آن تخفیف گذاشته تا مشتریان ترغیب به خرید جنس جدید شوند.برای بررسی وضعیت توزیع مواد مخدر به چند پارک در جنوب شهر مراجعه کردیم تا وضعیت توزیع مواد مخدر را در این نقاط بررسی کنیم یکی از فروشنده‌های مواد گفت: پلیس نسبت به قبل حضور بیشتری در پارک‌ها دارد، مشتریان نیز بیشتر سفارسش های خود را در صفحات اجتماعی ارسال می‌کنند.

دلایل گرایش افراد به مخدرها
ابراهیمی مقدم روانشناس در مورد علت اعتیاد افراد به مواد مخدر به خبرنگار حوزه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اعتیاد حالتی است که فرد وابستگی روانی و احتمالا جسمانی به یک ماده خاص پیدا می‌کند به طوری که نمی‌تواند به راحتی مصرف مواد را کناربگذارد این مواد عمدتا شامل مواد مخدری مانند توتون، سیگار و تریاک هستند.

وی گفت: گرایش افراد به مواد مخدر می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در دوران کودکی پدر یا مادر خود را از دست داده اند یا مورد بی مهری آن‌ها واقع شده اند نسبت به کودکانی که از محبت والدین بهره‌مند بودند بیشتر به سمت مواد مخدر رفته و اعتیاد پیدا می‌کنند.

وی افزود: همچنین به بحث رشد جنسی و روانی کودک باید توجهی ویژه داشت و به راحتی از کنار آن عبور نکرد. از طرف دیگر موضوعی که می‌تواند جزو عوامل گرایش به اعتیاد باشد این است که در بعضی از خرده فرهنگ‌ها سیگار کشیدن یکی از نشانه‌های بزرگ شدن یا بلوغ تلقی می‌شود. بر این اساس افراد برای این که نشان دهند که به بلوغ رسیده اند به سمت سیگار و سپس بقیه مخدر‌ها کشیده می‌شوند. طبق آمار بالای ۹۶ درصد از افرادی که به سمت اعتیاد‌های خطرناک کشیده شده اند از دروازه‌ی مصرف سیگار عبور کرده اند.

درخانواده‌های طلاق، درگیر و آشفته نیز طبق بررسی‌ها اعتیاد به مواد مخدر بیشتر اتفاق می‌افتد. هر چه افراد ازنظر فرهنگی و رفاه درسطح پایین تری باشند احتمال ابتلای ایشان به مصرف مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند، این به این معنی نیست که افرادی که تحصیلات بالا دارند دچار اعتیاد به مواد مخدر نمی‌شوند بلکه با افزایش دانش احتمال ابتلا به مواد مخدر کاهش می‌یابد.

در شرایطی که امروزه تلفن های همراه هوشمند در دسترس تمام نوجوانان قرار دارد و بیشتر آنها در شبکه های مجازی داری صفحه هستند، لازم است والدین روی رفتار های فرزندان خود بیشتر نظارت داشته باشند تا گرفتار کلاهبرداری ها و فروشندگان مواد مخدر در فضای مجازی نشوند.پلیس و دستگاه های مرتبط با فضای مجازی نیز رصد خود را باید در این فضا بیشتر کنند.
.....
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: مواد مخدر
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها