به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۳۰۱۱۸۸

ارتباط بیماری "سلیاک" با باکتری‌های روده

ارتباط بیماری "سلیاک" با باکتری‌های روده
گروه علمی: محققان پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انجام یک مطالعه مروری، ارتباط بیماری سلیاک را با میکروبیوم روده بررسی کردند.به گزارش ایسنا، «سلیاک» یک بیماری خودایمنی است که روده کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری گوارشی، پرزهای روده آسیب دیده و جذب پروتئین «گلوتن دچار اختلال می‌شود. بیماران مبتلا به سلیاک در صورت مصرف غلات مانند گندم، جو و چاودار که حاوی گلوتن هستند، دچار عوارض می‌شوند.
 
ارتباط بین بیماری سلیاک و گلوتن سال‌هاست که شناسایی شده ولی با این وجود هنوز عامل یا عواملی که باعث از بین رفتن تحمل ایمنی بدن به گلوتن می‌شود، ناشناخته مانده است.درون دستگاه گوارش انسان باکتری‌ها و ارگانیسم‌های فراوان و متنوعی زندگی می‌کنند که به آن‌ها «میکروبیوم» گفته می‌شود. این موجودات زنده میکروسکوپی ترکیبات مختلفی تولید می‌کنند و تنوع و تعداد این باکتری‌ها نقش مهمی در سلامت افراد دارد. همچنین باکتری‌های مفید روده باعث تعادل رشد باکتری‌های بیماری‌زا می‌شوند.

ارتباط برخی بیماری‌ها با بر هم خوردن تعادل میکروبیوم روده تایید شده است. بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری ارتباط بین میکروبیوم روده و بیماری سلیاک را مورد بررسی قرار دادند.برای انجام این مطالعه، مقالات منتشر شده درباره این موضوع در پایگاه داده جستجو شد و 220 مقاله استخراج شدند. در نهایت 129 مقاله مرتبط با میکروبیوم و بیماری سلیاک که معیارهای مورد نظر را داشتند، مورد بررسی قرار گرفت.

بررسی‌های این مطالعه نشان می‌دهد که شواهد موجود درباره ترکیب میکروبیوم روده و نقش آن به عنوان محرک ایجادکننده بیماری، بسیار ناهمگن و گاه متناقض هستند.علی‌رغم این؛ شواهد اخیر نشان می‌دهند که میکروبیوتای روده، ارتباط نزدیکی با بیماری‌های دستگاه گوارش؛ از جمله بیماری‌ سلیاک دارد.

طبق بررسی‌ها؛ میکروبیوتای روده نقش کلیدی در  عملکرد و تعدیل سیستم ایمنی ذاتی و اکتسابی ایفا می‌کند و مطالعات اخیر کاهش قابل توجهی را در جمعیت باکتری‌های مفید و افزایش جمعیت باکتری‌های بالقوه بیماری‌زا در دستگاه گوارش بیماران مبتلا به بیماری سلیاک در مقایسه با گروه شاهد سالم نشان داده‌اند.

در انجام این تحقیق فهیمه سادات غلام‌مصطفایی، محمد رستمی‌نژاد، عباس یادگار، حمید اسدزاده عقدایی و محمدرضا زالی؛ پژوهشگران پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به همراه علیرضا عمادی از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مشارکت داشتند.یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «تغییرات در ترکیب و عملکرد میکروبیوم روده در بیماری سلیاک» در دوماه‌نامه کومش دانشگاه علوم پزشکی سمنان منتشر شده است.
برچسب ها: سلیاک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها