به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۳۰۱۱۹۸

با این ماده غذایی فشار خون خود را کاهش دهید

با این ماده غذایی فشار خون خود را کاهش دهید
گروه علمی: نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که خوردن محصولات لبنی مانند پنیر می‌تواند آسیب ناشی از نمک به بدن را از بین ببرد. خوردن پنیر به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های زیاد به محافظت از عروق خونی در برابر آسیب ناشی از غذاهای شور کمک می‌کند.
 
با این حال، رژیم غذایی حاوی نمک زیاد، استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد که نتیجه آن عدم تعادل بین آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن است. این امر منجر به اختلال عملکرد عروق و در نتیجه فشار خون بالا و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.در این مطالعه گروهی از بزرگسالان سالم بدون حساسیت به نمک که غیر سیگاری بودند و هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند مورد بررسی قرار گرفتند.

شایان‌ذکر است، حساسیت به نمک از نظر فشار خون به معنی افزایش ناگهانی یا فوری فشار خون پس از خوردن غذای پر نمک است.این افراد، وقتی رژیم غذایی حاوی ۵.۵ گرم  سدیم در روز دریافت کردند، دچار سفتی، تنگی عروق و اختلال در عملکرد عروق خونی شدند اما  تاثیر منفی رژیم غذایی با سدیم بالا هنگامی که آنان چهار وعده پنیر مصرف کردند یعنی معادل ۱۷۰ گرم پنیر در روز حذف شد.

نتایج مطالعات گذشته نیز ارتباط بین محصولات لبنی مانند پنیرهای دارای سدیم بالا و بهبود سلامت قلب را نشان داده است.پروفسور لیسی الکساندر، محقق این تحقیق توضیح داد: نتایج تحقیقات نشان داده است، افرادی که روزانه میزان توصیه‌شده لبنیات را مصرف می کنند، به‌طور معمول فشار خون پایین‌تری دارند و به‌طور کلی از سلامت قلب و عروق برخوردارند.

وی ادامه داد: ما می‌خواستیم این ارتباطات را دقیق‌تر درک کنیم همچنین برخی از مکانیسم‌های دقیق که ممکن است پنیر به‌عنوان یک محصول لبنی، بر سلامت قلب داشته باشد را بررسی کنیم.لازم ‌به‌ذکر است، سدیم یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است اما مصرف زیاد سدیم می‌تواند باعث فشار خون بالا شود و خطر بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و سکته را افزایش دهد.

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، میزان ایده‌آل مصرف سدیم روزانه ۱.۵ گرم (یا ۳.۷۵ گرم نمک) با محدودیت بیشتر از ۲.۳ گرم سدیم (یا ۵.۷۵ گرم نمک) در روز است.دکتر بیلی آلبا، محقق ارشد این تحقیق گفت: در حالی که کاهش سدیم در رژیم غذایی توصیه شده اما برای بسیاری از مردم این کار دشوار است و احتمالا توانایی افزودن محصولات لبنی بیشتر مانند پنیر می‌تواند یک استراتژی جایگزین برای کاهش خطرات قلبی عروقی و بهبود سلامت عروق بدون کاهش لزوما سدیم باشد.انتخاب پنیر به جای منابع غیر لبنی سدیم ممکن است به افراد در داشتن رژیم متعادل و خوشمزه‌تر همچنین به دست آوردن فواید سلامتی از غذاهای لبنی کمک کند.نتایج این تحقیق در نشریه  Nutrition منتشر شده است.
برچسب ها: فشار خون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها