کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انواع روان کننده بلبرینگ

3 آبان 1400 ساعت 12:53

گروه کسب و کار: روان کاری بلبرینگ ها که با یکی از روش های گریس کاری یا روغن کاری صورت می پذیرد به منظور قرار دادن یک فیلم بسیار نازک از روان کننده بین اجزای بلبرینگ بالاخص در تماس ساچمه و رینگ صورت می پذیرد.


هدف از روان کاری بلبرینگ ها و رولبرینگ ها اولا کاهش میزان اصطکاک و به دنبال آن حرارت می باشد که با قرار گرفتن این لایه نازک هر چند با ضخامت میکرومتری تا اندازه ای از سایش فلز به فلز جلوگیری به عمل آمده و نقشی بسیار موثر در افزایش طول عمر و راندمان مفید کاری بلبرینگ ها دارد البته استفاده از روان کننده مزایای دیگری نیز دارد که می توان به کمک به انتقال حرارت بلبرینگ و جلوگیری از تماس مستقیم آب و رطوبت با سطح فولادی رینگ و ساچمه بلبرینگ که سبب زنگ زدگی آنها می شود نام برد. با این وجود روان کننده ها نیز  به نوعی جاذب گرد و غبار و پلیسه های جدا شده از بدنه بلبرینگ بر اثر مدت زمان کاری بالا بوده و گاهی سبب ایجاد رسوب و حتی با انجام تراکنش های شیمیایی می توانند تبدیل به موادی خورنده شوند.
انتخاب میان انواع روان کننده بلبرینگ ها تا اندازه زیادی به نوع و طراحی انواع بلبرینگ و البته شرایط محیطی که بلبرینگ در آن عمل می کند بستگی داشته و توسط تولید کنندگان بلبرینگ ها انتخاب می شود. هر چند از گریس با پایه های مختلف بعنوان اصلی ترین نوع روان کننده استفاده می شود اما روغن ها نیز همچنان بالاخص بر روی بلبرینگ هایی که در آنها به سبب طراحی ویژه مثل بلبرینگ کف گرد از ریزش روغن جلوگیری به عمل می آید استفاده می شود.

مشخصات روغن در روانکاری بلبرینگ

اگر سرعت بیش از حد نرمال برای روغن کاری چربی باشد (به عنوان مثال پارامتر سرعت n · dm 300 000 min – 1 · mm) ، روغنکاری بلبرینگ باید ارائه شود. در صورت وجود گرمایش توسط منابع خارجی یا به دلایل نگهداری ، روغن کاری روغن نیز ممکن است لازم باشد برای روغن کاری یاتاقان ها ، ما روغنهای معدنی یا روغنهای مصنوعی با افزودنیهای EP (فشار شدید) و ضد خوردگی را توصیه می کنیم ، همچنین به بخش 4.3 مراجعه کنید. روغنهای چند درجه با کیفیت خوب نیز در  روانکاری بلبرینگ  نمی توانند استفاده شوند. نسبت گرانروی κ = ν / ν1 (ν = گرانروی عملیاتی ، ν1 = گرانروی مرجع) باید 2 باشد.

مزایای بکارگیری گریس در روانکاری بلبرینگ ها
انتخاب میان روغن و گریس در روانکاری بلبرینگ ها به فاکتور های متنوعی بستگی دارد اما در کل مزایای گریس به روغن بسیار قابل توجه بوده و اغلب برند های معتبر نیز در روانکاری یاتاقان بلبرینگ ها از گریس استفاده می کنند. همانطور که گفته شده از مهمترین فاکتور ها در انتخاب گریس یا روغن نوع بلبرینگ می باشد. بلبرینگ های شعاعی که در آنها ساچمه ها در ارتفاعات مختلف در اتصال شافت های افقی قرار می گیرند نیاز به روان کننده هایی دارند که حالت نیمه جامد داشته باشد تا موقعیت مکانی خود را در اتصال بلبرینگ حفظ کند. از این رو در اتصال بلبرینگ های شعاعی مانند بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ خود تنظیم و بلبرینگ تماس زاویه ای استفاده از گریس بلبرینگ به روغن به سبب حفظ موقعیت مکانیکی ترجیح داده می شود. در مورد بلبرینگ ها و رولبرینگ های کف گرد که در آنها اغلب از یک رینگ در دو طرف ساچمه استفاده می شود این رینگ مانند کاسه ای نگه دارنده برای روان کننده عمل کرده و در این نوع از بلبرینگ که در اتصالات شافت های عمودی و برای تعلیق بار های محوری استفاده می شود قابلیت بکارگیری روغن بجای گریس بلبرینگ نیز فراهم می باشد.
 
 


کد مطلب: 301210

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/301210/انواع-روان-کننده-بلبرینگ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir