کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اظهارات بایدن درباره تایوان دردسرساز شد

3 آبان 1400 ساعت 16:33


گروه بین الملل: اظهارات بایدن مبنی بر اینکه اگر تایوان مورد حمله چین قرار بگیرد، آمریکا در کنار این جزیره خودگردان است، باعث شد تا مقام‌های کاخ سفید به تکاپو افتاده و تاکید کنند که این اظهارات به معنای تغییر موضع و سیاست واشنگتن نیست.
 این اظهارات در میانه تنش‌های زیاد با چین بر سر مسائلی چون تجارت، حقوق بشر و فناوری، کرونا و تایوان از سوی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا مطرح شده است.نگرانی از بابت اینکه چین ممکن است به تایوان حمله کند، در حالی شدت یافته که پکن جنگنده‌های خود را بر فراز حریم هوایی تایوان به پرواز درآورده است. حضور گسترده نظامی چین در منطقه نیز بر این نگرانی‌ها افزوده است.بایدن همین اواخر در پاسخ به شبکه خبری سی.ان.ان که پرسیده بود اگر چین، تایوان را مورد حمله قرار دهد، آیا آمریکا از این جزیره حمایت می‌کند یا خیر، گفته بود که "بله".
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود: هنگامی که حرف مسائل مربوط به حاکمیت چین و تمامیت ارضی و سایر منافع اصلی باشد، هیچ راه دیگری برای چین برای مصالحه یا سازش وجود ندارد و هیچکس نباید تصمیمات قوی، توانایی شرکت و توانایی قدرت مردم چین را برای دفاع از حاکمیت و یکپارچگی ملی، نادیده بگیرد.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: بایدن درباره تغییر در سیاست‌ها یا اینکه ما سیاست‌هایمان را تغییر داده‌ایم، صحبتی نکرده است. ما از قانون روابط تایوان تبعیت می‌کنیم.بر اساس این قانون مصوب ۱۹۷۹، آمریکا با تسلیحات از تایوان برای دفاع از خود حمایت می‌کند. این قانون مربوط به اعزام نیروی مسلح از سوی آمریکا به تایوان نمی‌شود.براساس سیاست آمریکا، واشنگتن پکن را نهاد مشروع حکمران چین می‌داند اما چین را به عنوان قدرتی واحد برای حکمرانی بر تایوان به رسمیت نمی‌شناسد. آمریکا همچنین از عضویت تایوان در نهادهای بین‌المللی نیز حمایت نمی‌کند.
بایدن سیاست خارجی خود را بیشتر بر روی چین معطوف کرده و همین مساله باعث انتقادهایی از سوی جمهوری‌خواهانی شده که می‌گویند او به قدر کافی، در مقابل پکن سختگیرانه رفتار نمی‌کند.
دولت بایدن در اوت سال جاری میلادی مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار برای تایوان اختصاص داد و آن را بخشی از تداوم تعهدات دفاعی آمریکا برای تایوان خواند که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایجاد شد.در همین حال ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی و مدیر سیاست‌گذاری در امور وزارت خارجه آمریکا در دوران جورج بوش پسر، رئیس جمهوری پیشین این کشور از لفاظی‌های بایدن درباره تایوان دفاع کرد اما این را هم گفت که دولت واشنگتن باید برای تقویت حضور نظامی آمریکا در منطقه و تعمیق همکاری‌ها با متحدانش کارهای بیشتری انجام دهد.
وی ادامه داد: این لفاظی‌ها بخش کوچکی از یک سیاست بزرگتر است. آنچه باید به آن تمرکز داشته باشیم این است که چطور ظرفیت‌سازی کنیم.سرهنگ جوزف فلتر، معاون دستیار وزیر دفاع در امور جنوب، جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیز گفت: "ابهام استراتژیک" در قلب سیاست ایالات متحده در قبال تایوان اجازه می‌دهد تا شعارهای آمریکا را بدون تغییر موقعیت نظامی آمریکا تقویت کند.در همین حال، برخی از قانونگذاران نیز فکر می‌کنند که کنگره باید گفتگوهایی جدی را درباره سیاست آمریکا در قبال تایوان داشته باشد.
الین لوریا، معاون رئیس کمیته سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از درخواست جمهوری‌خواهان برای گفتگوی بیشتر درباره اختیارات ریاست جمهوری در صدور مجوز حمایت نظامی برای تایوان حمایت کرد و گفت: اگر دست رئیس جمهور از نظر قانونی برای جلوگیری از اقدام نظامی چین علیه تایوان همچنان بسته باشد، به طور حتم درگیری بزرگتری با چین اتفاق می‌افتد که منجر به تلفات فاجعه‌بار هر دو طرف می‌شود و اقتصاد جهانی را برای یک نسل در رکود قرار می‌دهد. اکنون زمان گفتگو در این باره در کنگره است، نه وقتی که درگیری رخ داد.


کد مطلب: 301293

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/301293/اظهارات-بایدن-درباره-تایوان-دردسرساز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir