به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۳ ساعت ۱۶:۳۸
کد مطلب : ۳۰۱۲۹۴

کودکان افغان از گرسنگی می‌میرند

کودکان افغان از گرسنگی می‌میرند
گروه بین الملل: یک مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد، میلیون‌ها افغان از جمله کودکان، در صورتی که اقدام فوری برای دور ساختن افغانستان از ورطه سقوط صورت نگیرد، ممکن است در اثر گرسنگی بمیرند.
 مدیر اجرایی سازمان "برنامه جهانی غذا" وابسته به سازمان ملل گفت: ۲3 میلیون تن -بیش از نیمی از جمعیت ۳۹ میلیون نفری افغانستان- با ناامنی غذایی حاد مواجه شده و "به سمت گرسنگی حرکت می‌کنند" در حالی که در مقام مقایسه دو ماه پیش، این رقم ۱۴ میلیون نفر بود.
 دیوید بیسلی گفت: با این وضعیت کودکان خواهند مرد. مردم از گرسنگی خواهند مرد. اوضاع بسیار بدتر خواهد شد.  مردم به‌ویژه کودکان در این وضعیت کمبود بودجه و فروپاشی اقتصاد به تعداد چندین میلیون تن خواهند مرد.
افغانستان در ماه اوت پس از سرنگون شدن دولت مورد حمایت غرب در این کشور توسط طالبان، دچار بحران شده و این وضعیت حامیان مالی این کشور را واداشت به این که میلیاردها دلار از کمک‌هایشان را به اقتصاد وابسته به کمک‌های مالی در افغانستان متوقف کنند.بحران غذایی در افغانستان که به نوبه خود در اثر تغییرات آب و هوایی تشدید شده است، حتی قبل از تسلط طالبان بر این کشور نیز وخیم بوده و دسترسی دولت جدید افغانستان به دارایی‌هایش در خارج از این کشور بلوکه شده و هنوز کشورها درگیر تصمیم‌گیری در خصوص نحوه تعامل با این نیروها هستند.
دیوید بیسلی گفت: آنچه ما پیش‌بینی می‌کنیم دارد بسیار سریعتر از انتظار ما به وقوع می‌پیوندد. کابل سریعتر از توقع هر کسی سقوط کرد و اقتصاد افغانستان هم دارد سریعتر از آن سقوط می‌کند.
وی گفت: دلارهای مختص کمک به توسعه افغانستان باید تغییر هدف یافته و صرف کمک‌های بشردوستانه شوند و برخی از کشورها قبلا این کار را انجام داده‌اند یا اینکه اعتبارات مسدود شده افغانستان از کانال این آژانس منتقل شوند. شما باید این سرمایه‌ها را آزاد کنید تا مردم بتوانند زنده بمانند.

راهكار عجیب طالبان برای مبارزه با بیکاری
گروه تروریستی طالبان افغانستان به عنوان بخشی از برنامه مبارزه با گرسنگی و بیکاری در این کشور، پیشنهاد «کار در ازای گندم» را به هزاران نفر از شهروندان افغان ارائه کرده است.
سخنگوی طالبان گفت: این برنامه شهرستان ها و شهرهای اصلی افغانستان را شامل خواهد شد و تنها در کابل چهل هزار مرد از آن بهره خواهند برد.ذبیح الله مجاهد با اشاره به اینکه، این یک گام مهم برای مبارزه با بیکاری است، تاکید کرد که کارگران باید سخت کار کنند.براساس گفته وی، گروه هدف این برنامه، بیکاران و افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر گرسنگی در فصل زمستان قرار دارند و شامل مشاغلی در زمینه حفر کانال های آب و احداث شبکه های ذخیره برف و استحصال آب حاصل از آن می شود.براساس اعلام طالبان، این برنامه دو ماه طول خواهد کشید و هدف از آن، توزیع ۱۱ هزار و ششصد تن گندم در کابل و حدود ۵۵ هزار تن در دیگر مناطق این کشور از جمله هرات، جلال آباد،قندهار، مزار شریف وپل خمری می شود.

استاد دانشگاه کابل میوه فروش شد!
 در روز‌های اخیر و هم‌زمان با انتشار خبر‌هایی در مورد افزایش میزان فقر در افغانستان، عکسی از نظر محمدی، استاد دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه کابل، در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که او را در حال فروش موز کنار خیابانی در کابل نشان می‌دهد.پس از فروپاشی دولت افغانستان، محمدی و همکارانش در دانشگاه کابل حقوق ماهانه خود را دریافت نکرده‌اند و سرنوشت کارشان نیز مبهم است.محمدی مانند میلیون‌ها افغان دیگر، منبع درآمد خود را از دست داده و برای سیر کردن شکم اعضای خانواده‌اش به هر دری می‌زند.او دو ماه منتظر ماند تا شاید دوباره به کار در دانشگاه کابل بازگردد، اما دانشگاه همچنان تعطیل است.



 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها