کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش چهار درصدی طلاق در دوران کرونا

3 آبان 1400 ساعت 17:26


گروه جامعه: رئیس پژوهشکده خانواده در افتتاحیه نهمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی گفت: نرخ طلاق در حال افزایش است و این نرخ در دوره شیوع ویروس کرونا با افزایش چهار درصدی همراه بوده است؛ این یک هشدار جدی برای دوران پساکروناست.
 

به گزارش ایسنا، آیین افتتاح «نهمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی» با حضور دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛  به‌صورت مجازی برگزار شد.دکتر محمد روشن، رئیس پژوهشکده خانواده در سخنانی با اشاره به سابقه برگزاری کنگره خانواده گفت: نخستین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده در سال ۸۱ برگزار شد و برای ارتباط سازنده با جامعه علمی کشور این کنگره به صورت دوسالانه پیگیری شد؛ کنگره خانواده، رویدادی بین‌رشته‌ای است.

دکتر روشن، با آسیب‌شناسی وضعیت خانواده تصریح کرد: پژوهشکده خانواده به عنوان اولین موسسه آکادمیک کشور، دستاوردهای مهمی در حوزه خانواده به عنوان اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی داشته؛ اما این دستاوردها با نیاز خانواده هماهنگ نیست. حال خانواده در جهان مناسب نیست؛ اگرچه خانواده ایرانی به دلیل ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی و داشتن بنیان های قوی در مقایسه، دچار برخی بحران ها نیست اما با خانواده مطلوب فاصله دارد.

وی افزود: نرخ طلاق در حال افزایش است و این نرخ در دوره شیوع ویروس کرونا با افزایش چهار درصدی همراه بوده است؛ این یک هشدار جدی برای دوران پساکروناست. نرخ ازدواج تنزل یافته است و ازدواج‌های صورت گرفته نیز در پنج سال اول تشکیل خانواده با بحران مواجه هستند و بیشترین نرخ طلاق مربوط به همین زمان است. برخی خانواده‌ها اگرچه به‌ظاهر با مشکل طلاق مواجه نیستند اما به تعبیری عواطف زوجیتی و انسانی در آنها برقرار نیست و تنها سکونتگاه مشترک دارند. تامین نیازهای معیشتی و چند شغله شدن مردان منجر به غفلت آن‌ها از زن و فرزندانشان شده است.

روشن در پایان تاکید کرد: این کنگره تلاش دارد با حضور متخصصان و اندیشمندان، راهکارهای عملیاتی برای شناسایی آسیب‌ها ارائه نماید. امید است با اتحاد نظرات قوای مقننه، مجریه و قضاییه و هم‌افزایی آنان، در ایران شاهده خانواده متعالی که شایسته این سرزمین است باشیم.در انتهای برنامه افتتاحیه، با حضور دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه؛ دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و دکتر روشن رئیس پژوهشکده خانواده از برگزیدگان پنجمین جشنواره ملی خانواده‌پژوهی تقدیر شد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی؛ روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۲۸ و ۲۹ مهر ۱۴۰۰، پنل‌های تخصصی «نهمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده» برگزار و مقالات شفاهی این کنگره ارائه شد. پنل‌ها و مقالات در موضوعاتی نظیر خانواده و فضای مجازی، پدیدار شناسی خیانت در روابط همسران خانواده و پیشگیری از اعتیاد، آسیب پذیری زیستی بسیار بالای دختران نوجوان در مصرف مواد و خانواده و پاندمی کووید ۱۹: آسیب ها و مداخلات ارائه شد.​​​​​​


کد مطلب: 301299

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/301299/افزایش-چهار-درصدی-طلاق-دوران-کرونا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir